Krátce
Líbí se jim v Liazu
Třebíčská společnost Tedom, producent autobusů a kogeneračních jednotek, chce v Jablonci vyrobit pět stovek motorů pro nákladní vozy. „Jde o více než dvojnásobek loňské produkce závodu, a není to stav konečný,“ řekl ČTK generální ředitel Josef Jeleček. Dodal, že do pěti let by se mohla výroba zvýšit až desetinásobně. Tedom je producentem autobusů a nákladních vozidel, dodává také energetické technologie a provozuje zdroje k výrobě elektřiny a tepla. Poslední tři roky se společnost intenzivně snažila oživit výrobu kompletního sortimentu motorů LIAZ a zároveň na jejich základě vyvíjela motory nové.
Užitkových vozů netřeba
Volvo jako jediná značka na českém trhu prodává téměř stejně nových nákladních aut a tahačů jako osobních vozů. Prodej nákladních vozů přitom loni vzrostl o více než 22 procent, což je téměř dvojnásobek růstu u osobních a lehkých užitkových aut. Volvo loni v Česku prodalo 1168 osobních a lehkých vozů. To je o 12,5 procenta více než v roce 2005. Prodej nákladních aut se zvýšil na 926 vozidel. Zatímco mezi výrobci nákladních aut patří značce sedmá příčka, mezi osobními vozy se pohybuje až na začátku třetí desítky. Automobilka na tuzemském trhu nenabízí žádný lehký užitkový automobil, přesto Volvo v této kategorii kvůli možnosti odpočtu DPH prodalo 567 upravených osobních aut v provedení kombi.
Rozchodu o kousek blíž
Rozdělení transatlantického „svazku“ DaimlerChrysler je zase blíže. Dva prominentní kanadští podnikatelé zvažují společnou nabídku na koupi americké části Chrysleru. Kanadský list The Globe and Mail napsal, že šéfové Gerald Schwartz (společnost Onex) a Frank Stronach (Magna International) pracují na společném záměru; nabízená cena za divizi zatím není známa. Podle spekulací prý automobilka očekává nabídku ve výši nejméně osmi miliard dolarů, tedy v přepočtu asi 167 miliard korun.