V německých městech hrozí situace, že od roku 2018 budou miliony aut s dieselovými motory vyloučeny z provozu kvůli emisním limitům. Autoprůmysl slibuje, že nabídne mimořádně čistý dieselový motor, který limity splní. Dokonce i zarytí nepřátelé naftových motorů, němečtí Zelení, jsou připraveni naslouchat.
Zákaz vjezdu do měst kvůli znečištění vzduchu hrozí až třinácti milionům naftových aut, které neplní normu Euro 6, upozornil německý Frankfurter Allgemeine Zeitung. Proto je autoprůmysl pod velkým tlakem, aby dokázal své dieselové vozy zákazníkům i nadále prodávat.
Výrobci automobilů pracují na technickém řešení, které by umožnilo snížit emise aut, které nyní plní limity Euro 5, řekl listu mluvčí německého Svazu autoprůmyslu.
Cílem je snížení emisí výfukových plynů v reálném provozu. Problém dieselových motorů je zejména v tom, že emise plní jen během testování, v reálném provozu limity překračují.
Dieselových aut plnících normu Euro 5 je nyní v Německu registrováno na 5,9 milionu. Všechny potřebují „vylepšit“, aby splňovaly také normu Euro 6. Takové zásahy do motorů a výfukového systému by ale byly velmi drahé a obtížně proveditelné, tvrdí i samotní zástupci autobranže.
Nadměrné limity oxidy dusíku u škol a školek v Británii. Čtěte:
Zachraňte děti. V Británii se rozhořel emotivní boj o diesely
Co tedy s tím? Možné řešení nadnesl premiér Bádenska-Württenberska Winfried Kretschmann, který je sám členem německých Zelených. Pokud by výrobci dokázali vylepšit současné „nafťáky“ plnící Euro 5 na „Euro 6 light“, mohla by taková auta i do měst během smogových dnů.
Signály z autoprůmyslu má Kretschmann pozitivní, řekl pro Stuttgarter Zeitung. Zejména od firem Bosch a Porsche.
Kretschmann hovoří o snížení koncentrace drobných prachových částic i jiným způsobem, například lepším čištěním ulic. Autoprůmysl má pak za úkol snížit emise dusíku.
S tím souhlasí i Zelení v Berlíně. Hledání technického řešení je naprosto správným krokem, míní místopředseda Zelených v parlamentu Oliver Krischer. Jeho motto je: Udělejte diesely čistší, nebo je zakažte.
Řidič je za hlupáka
Podle Zelených se automobilky musí vypořádat s faktem, že před několika lety prodávaly zákazníkům takzvané čisté dieselové motory, které nyní neplní normy v běžném provozu.
„Nemůže to zůstat tak, že autoprůmysl podváděl a ti hloupí jsou řidiči těchto aut,“ řekl Krischer. Šéf zelených poslanců Anton Hofreiter také žádá, aby výrobci přišli s řešením. „Průmysl se s tím musí vypořádat,“ uvedl.
Krischer odhaduje náklady na vylepšení motoru mezi tisícem až třemi tisíci eur, což je až osmdesát tisíc korun. Náklady mají nést výrobci. „Autovýrobci umožnili, že taková auta ve městech vypouštějí více oxidů dusíku, než deklarovali,“ argumentuje. Technicky to podle něj možné je.
Výrobci se samozřejmě snaží vyhnout poklesu poptávky po naftových motorizacích. Proto neustále politikům připomínají, že vznětové motory jsou úspornější a produkují méně oxidu uhličitého než benzínové motory. A jen s diesely bude možné dosáhnout snížení emisí CO2.
Individuální přístup
Mluvčí mnichovské automobilky BMW v této souvislosti uvedl, že případné “vylepšování“ stávajících motorů musí být posuzováno individuálně, kdy různé motory u jednotlivých modelů mají také odlišné hodnoty emisí dusíku. Paušální vylepšení stávajících motorů plnících Euro 5 na normy Euro 6 si ale neumí představit.
Jednání zástupců firem, odborníků na dopravu a politiků budou nicméně dále pokračovat. To nejbližší naplánoval Kretschmann na 24. dubna do Stuttgartu, domova automobilek Daimler a Porsche, kde se bude hovořit o budoucnosti aut v Německu.
Související: