Nesmíme se stát odpadkovým košem vyspělejších zemí, říká šéf prodejní organizace Škody Auto Česká republika Luboš Vlček
Vedení Škody Auto tvoří v drtivé většině případů Němci. Češi se do čela automobilky zatím nedokázali ve významnějším počtu protlačit. Až na výjimky. Jednou z nich je i šéf tuzemského prodeje Luboš Vlček. Do mladoboleslavské automobilky sice nastoupil už na začátku 90. let minulého století, ale pak se vydal sbírat zkušenosti do zahraničí. Po řadě let života na několika světadílech se před dvěma lety vrátil do Česka.
V době, kdy je stále patrnější, že automobilový průmysl zažívá revoluci.
* Ve vládě je návrh na podporu prodeje aut s pohonem na stlačený zemní plyn, tzv. CNG, která vyrábíte. Je předpokládaná státní podpora skutečně 50 tisíc korun?
Žádná konkrétní výše takovéto podpory nám dosud není známa. Zřejmě máte lepší informace (smích). Přiznám se, že bych viděl daleko smysluplnější, abychom měli jasnou perspektivu pro budoucí a stávající uživatele vozů s pohonem na CNG. Například v podobě podpory v oblasti spotřební daně po roce 2020. Je tady připravenost na straně výrobců automobilů. My jsme flexibilní. Velmi pozorně vnímám připravenost technologických firem, které vyrábějí plnicí stanice, stejně tak i připravenost firem, které prodávají plyn. Řada provozovatelů velkých autoparků už na tyto vozy přezbrojila. Řada firem investovala i do plnicích stanic. Myslím, že jasná a dlouhodobá perspektiva pro CNG a její podpora je žádoucí.
* Myslíte si, že podpora by měla být cílená jen na fleetové zákazníky, nebo i na běžné spotřebitele?
Myslím, že bychom měli pokrývat celý trh. Těmito vozy jezdí jak privátní klienti, tak i korporátní. Technologii CNG jsme na trh poprvé přinesli s modelem Citigo v roce 2012. Akcelerace samozřejmě nastala v loňském roce, kdy přišla na trh Octavia. Když jsme si vyhodnocovali poslední prodeje, tak jsem se ptal našich expertů na cílové skupiny. Velmi pozitivně nás překvapilo, že 25 procent jsou privátní zákazníci. To není nezanedbatelné číslo.
* Už je na trhu dost čerpacích stanic?
Čerpací stanice na CNG nejsou dnes problém. Počet sto bude na konci roku dosažen a pokrytí je velmi solidní. Obecně jsme jakožto výrobci volali po dvou nebo třech věcech. První byla infrastruktura pro klienty. Tu nyní vnímám jako dostatečnou. Další věc je servisní zajištění ve smyslu platebních karet na CNG a podobně. Firmy se i tady snaží vyjít zákazníkům vstříc. Stejně tak v rámci legislativy vidíme pozitivní posun. Ještě bych si přál, aby i transparentnost vůči klientům byla na vyšší úrovni. Domnívám se, že Česko je na další rozvoj CNG dobře připraveno.
*
Dodávali jste 300 CNG aut do Vítkovic, teď se mluví o jednání s taxislužbou Tick Tack.
Kontrakt se společností Vítkovice Machinery Group je pro nás strategický, společnost je velmi progresivní, výrazným způsobem a dlouhodobě investuje do ekologické mobility. Jednání samozřejmě běží i s dalšími subjekty, stejně tak i se všemi významnými hráči na poli taxislužeb. Octavia G-Tec je k tomuto účelu skvěle připravena. Jsou tu však i další zajímavé tendry pro menší firmy a fleety, které na CNG přecházejí. Je tu rovněž velká zakázka na 370 vozů pro statní správu, kterou jsme vyhráli. I státní sektor poznal výhody, které CNG přináší, a postupně přechází na tuto technologii. Mám-li být upřímný, pro státní instituce může být CNG velice finančně zajímavé.
* Myslíte si, že rostoucí prodeje aut povedou k žádoucí obměně českého vozového parku?
Současný vozový park rozhodně není důstojný země, která si říká automobilová velmoc. Potenciál je tu veliký a my se můžeme skutečně posunout. Firmy v postkrizovém období razantně obměňují vozové parky. Rostoucí ekonomika a dobré spotřebitelské klima vedou k tomu, že i privátní klientela se vrací a začíná obměňovat svůj vozový park.
* Jak letos odhadujete celkový počet prodaných aut?
Letos může být mezi 220 tisíci až 230 tisíci vozy. Bude to nárůst o 10 až 15 procent proti loňsku. Ale nebyl bych euforický. Osobně bych si přál, aby byl trh v Česku v příštích několika letech stále výrazněji nad 200 tisíc prodaných vozů. Potřebujeme mít tak vysoký trh, abychom zrychlili obměnu vozového parku. Pěkným příkladem je Rakousko. Ročně se tam prodává 310 tisíc nových vozů, stáří vozového parku je devět let, což je velice blízko evropskému průměru (průměr EU je 8,4 roku – pozn. red.). My v Česku jsme již na 15 letech stáří vozů. Přiznejme si, že ještě nemáme životní úroveň, jaká je v Rakousku, ale měli bychom se ubírat touto cestou. Česká republika by si střednědobě zasloužila roční prodeje nových vozů nad hranicí 250 tisíc jednotek.
* Dovoz ojetých aut roste ovšem ještě víc než prodeje nových vozů. Objem dovozu ojetých aut je znakem určité nevyspělosti. Co chybí, aby se to podařilo zastavit?
Opatření mohou jít různými směry. Důležitá je aktivita stávajících hráčů na trhu. Nezačínejme hned u restriktivních věcí. Tím mám na mysli například náš transparentní program prodeje zánovních vozů Škoda Plus. Jsou to vozy do pěti let stáří s nájezdem do 120 tisíc kilometrů. Jde o vozy, které jsou z pohledu historie absolutně transparentní. Víme, co je to za vůz, co se s ním po celou dobu jeho dosavadního života dělo. Má i prodlouženou záruku a dokážeme s ním nabídnout další produkty, jako je pojištění nebo leasing. To může udělat každý z hráčů na trhu sám za sebe.
* Chystáte větší spolupráci s velkým programem Volkwagenu Das Welt Auto?
Projekt Škoda Plus s ním budeme postupně sbližovat. Chceme tímto propojením vytvořit robustní základnu pro certifikované zánovní vozy. Pokud se podíváte na počty prodaných vozů v loňském roce, v České republice bylo prodáno 620 tisíc vozů. Z toho přes 300 tisíc vozů je prodej mezi fyzickými osobami. Zbylých 300 tisíc vozů připadá na bazary různé úrovně a kvality. Přes autorizované partnery se napříč značkami prodalo více než 60 tisíc vozů z uvedených 300 tisíc. V naší autorizované obchodní síti máme aktuálně tržní podíl přes 50 procent z pohledu certifikovaných ojetých vozů. Přál bych si, abychom prodej přes tuto platformu minimálně zdvojnásobili během následujících dvou až tří let.
* A myslíte si, že to obměnu urychlí?
Struktura dovozu je alarmující. Téměř 81 procent prvně registrovaných ojetých vozů dovezených ze zahraničí je starých deset let a ještě starších. Stále se k nám dovážejí vozy, které jsou technologicky a zejména ekologicky za zenitem. Tuto záležitost můžeme ovlivnit poplatkem při uvedení vozu do provozu. Diskuse běží a je na velmi dobré cestě. Už některé poplatky máme, ale myslím, že například poplatek za registraci aut výrazně stoupne. To by mohlo být opatření. Nejsem zastáncem represe v situaci, kdy klient má omezený rozpočet. Umožněme každému mobilitu, ale pokud chceme být moderní společností, tak bychom měli dbát na to, aby naše země nebyla odpadkovým košem nebo autovrakovištěm ještě vyspělejších zemí.
* Kdy myslíte, že by se poplatky mohly zvýšit?
Aktuálně jsou na úrovni státních orgánů v diskusi tři klíčové reformy, které budou projednány v nejbližších měsících. Jedna záležitost je tzv. Národní akční plán čisté mobility, druhý je zákon o emisích a zákon o obnově vozového parku. Ve všech třech materiálech jsou tyto věci průřezově zakotveny. Přál bych si, aby tomu tak bylo do konce letošního roku a vstoupily v platnost v průběhu roku příštího.
* Máte vůbec představu, jak je trh operativního leasingu v Česku velký?
Přesná čísla nejsou k dispozici. Jednáme s leasingovou asociací a dalšími zainteresovanými stranami o vzájemné výměně dat. Bylo by to dobré pro celý automobilový sektor. Dnes už máme, co se statistik registrací nových vozů týče, obecně velkou transparentnost, nicméně zejména finanční produkty tak průhledné nejsou. Mohu vám ale dát svůj odhad. Škoda Auto bude mít jen v letošním roce v rámci programu Škoda Bez starostí více než 2500 uzavřených smluv. Když si vezmu, že máme zhruba třetinový podíl na trhu, přičemž v tomto případě bude ještě mnohem větší, odhaduji, že se bavíme o celkovém trhu na úrovni pěti tisíců vozů.
* Škoda Bez starostí je produkt pro mladé lidi, ale když přijedete například do Paříže, tak vidíte, že tam velmi slušně funguje sdílení aut, takzvaný carsharing. Chcete jít také touto cestou?
Prostor tady každopádně je. Řekli jsme si, že nechceme zůstat pozadu. Jsme v pilotní fázi, kdy jsme s vedením tří českých univerzit domluvili, že dáme studentům možnost, aby pracovali na projektu carsharingu v České republice. Chceme, aby vybudovali byznys model a studii proveditelnosti. Pracují na tom dva týmy, které spolu soutěží. Ke konci roku nám oba projekty představí a vítězný projekt postoupí do dalšího zpracování.
*A jak je to s reálnými projekty?
V České republice existuje několik málo startupů zaměřených na carsharing. Jeden z nich je Car4Way společnosti Auto Louda.
My jim dodáváme vozy a s vlastníkem se bavíme o dalším možném rozvoji. Aktuálně mají mezi 300 až 500 aktivních uživatelů, kteří mohou v Praze využít 55 vozů. Do konce roku by jich mělo být sto. Byli bychom rádi, kdyby tento projekt podpořil pražský magistrát například ve smyslu parkovacích míst atd.
Přiznejme si, že ještě nemáme životní úroveň, jaká je v Rakousku, ale měli bychom se ubírat touto cestou. Současný vozový park rozhodně není důstojný země, která si říká automobilová velmoc.
Luboš Vlček (48) • V roce 1992 nastoupil do mladoboleslavské Škodovky a zastával různé řídící funkce v oblasti prodeje. • V letech 2002 až 2004 řídil mezinárodní prodejní aktivity společnosti Volkswagen Kassel pro region zámoří. • V období let 2004 až 2007 se vrátil do Škody Auto a odpovídal za mezinárodní prodeje značky v regionu západní Evropy. • V letech 2007 až 2012 byl šéfem celosvětového prodeje náhradních dílů a příslušenství Škoda Auto. • V letech 2012 až 2013 byl výkonným ředitelem pro oblast prodeje a marketingu společnosti Volkswagen Group China. • V roce 2014 se stal šéfem prodejní organizace Škody Auto Česká republika. Myslím, že například poplatek za registraci aut výrazně stoupne. To by mohlo být opatření, které by zamezilo dovozu starých ojetých aut.
O autorovi| Michal Půr • pur@mf.cz