Nedostatek finančních rezerv, omezení provozní doby do osmé hodiny večer a nutnost výdejového prodeje, však nejsou jedinými komplikacemi, se kterými se restauratéři potýkají. Ničí je i úbytek zákazníků způsobený strachem z přenosu viru. Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu, Tomáš Prouza, nedávno pro Aktualne.cz odhadl, že vládní omezení nemusí přežít až 25 % restaurací. Český statistický úřad přitom ke konci roku 2019 evidoval na 134 708 stravovacích a pohostinských zařízení, zkrachovat by tak mohly až tisíce z nich. „Nevím, jak dlouho ještě takový provoz zvládneme. Nemáme již skoro žádné rezervy a kvůli zkrácení otevírací doby jsme přišli o většinu zákazníků,“ říká majitel restaurace Plné břicho, pan Karel Louda.
Restauracím může pomoci digitalizace
Příklon provozovatelů gastropodniků k inovacím a digitalizaci začal již na jaře. Při jarní uzavírce musely restaurace velmi rychle začít nabízet své zboží prostřednictvím internetu a využívat dovážkových služeb, které si však účtují až 30procentní marži. Restaurace začínají využívat také služby umožňující bezkontaktní příjem objednávek. Například mobilní aplikaci Kelnero, díky které lze zákazníka odbavit zcela bez obsluhy, využívají již desítky restaurací. Do konce roku plánuje její provozovatel, Václav Kurel ze společnosti Benefit Management, zapojit až tři stovky podniků.
„Kelnero zákazníkovi umožňuje platit klasicky bankovní kartou nebo pomocí e-stravenek naší značky Benefit Plus a objednávku vyzvednout u výdejního okénka. Kelnero navíc podporuje restaurace s vlastním rozvozem. Restaurace si mohou samy nastavit cenu doručení dle vzdálenosti. Do 15.12. obdrží nově registrovaní uživatelé 50 Kč bonus. Na akci máme vyčleněno 0,5 milionu Kč vzhledem k tomu, že očekáváme zájem až 10 tisíc zákazníků. Vnímáme to jako podporu na získávání nových uživatelů naší aplikace a zároveň jako pomoc těžce postiženým restauracím,“ říká Václav Kurel.
Restaurace mohou nyní snížit náklady spojené s přijímáním stravenek
Celková roční hodnota
vydávaných stravenek na českém trhu se pohybuje okolo 17 miliard korun.
V restauracích však zákazníci utratí pouhých 60 %, tj. okolo 10 miliard
korun, z toho průměrná 4% provize vydavatelům stravenek činí cca 400
milionů korun. Kromě
samotné objednávky jídla přes aplikaci Kelnero mohou zákazníci své oblíbené
restaurace podpořit i tím, že namísto platby kartou využijí e-stravenky Benefit
Plus, ze kterých nejsou restauratérům účtovány žádné provize.