Menu Zavřít

Až dopijeme martinské

25. 11. 2005
Autor: Euro.cz

Týdeník EURO vstupuje na vinařskou scénu

Poněkud v pozadí bombastického nástupu svatomartinského vína proběhlo v pátek 11. listopadu vyhlášení vítězů Ceny odborného tisku. V patricijském prostředí Restaurantu Žofín se účastníci aktu stali svědky jedné derniéry a dvou premiér.

Končíme

Cena odborného tisku, kterou zavedla nevelká skupina novinářů věnujících se vínu a gastronomii, byla předána již posedmé. Její existenci už můžeme považovat za historickou. V letech, kdy vznikala, bylo podobných počinů poskrovnu a ani odborných žurnalistů nepůsobilo na tuzemské scéně mnoho. Proto se jevilo logické, že takový projekt má ve vinařském dění své místo. Také tomu tak bylo. A možná Cena odborného tisku přispěla k sebezničení do jisté míry právě tím, že splnila zamýšlený úkol. Přispěla k tomu, že zájem o víno rostl a s ním se zvyšoval i počet odborníků i rádobyodborníků. Jako by pomalu docházelo k přerodu pojmu „co Čech, to muzikant“ v jeho transpozici „co Čech, to sommeliér“. Spolu s tím rostl rovněž počet nejrůznějších soutěží a cen. Výsledky vidíme v obchodech a vinotékách: lahve se stále více stávají reklamní plochou ideální pro nalepení nejrůznějších medailí, zářivých „paclí“ a honosně znějících titulů. Původní smysl projektu - pomoci veřejnosti, aby se v záplavě nabídky vyznala - se jaksi vytratil, soutěž se přežila. Proto její organizátor, Centrum českého vinařství, zatáhl oponu a s vyhlášením výsledků tohoto ročníku Cenu odborného tisku ukončil. Tolik k derniéře.

Začínáme

Ne že by podobná aktivita nebyla třeba. A tak za ni renomovaní znalci ruče nabídli projekt nový, „oprášený“ od stále rozšířenějších a stále si podobnějších podniků podobného ražení. Tentokrát ale postavený na jiném základě.

Společně s vydavatelstvím EURONEWS, respektive týdeníkem EURO, který se stal nejen mediálním partnerem nového projektu, ale jeho aktivním spoluúčastníkem, připravili autoři soutěž novou: tentokrát počítá s aktivní účastí vinařských profesionálů i zasvěcených laiků z řad milovníků vína.

Od příštího roku se setkáme s vinařskou soutěží, jejímž základem bude osobní denodenní zkušenost odborníků, kteří víno nabízejí a mají bezprostřední kontakt se zákazníky například ve vinotékách a restaurantech, jež si na svých vinných lístcích zakládají. V žádném případě nepůjde - tak tomu ovšem nebylo ani nikdy v minulosti - o to, aby si kdokoliv osoboval právo na exaktní a neomylný soud. Soutěž zamýšlí mapovat a prezentovat sortiment v takovém světle, v jakém jej vidí právě široká obec konzumentská. Samozřejmě, bude se hodnotit, bude se „stavět na bednu“, bude se odměňovat a aplaudovat.

Autoři slibují, že všechny podrobnosti oznámí v lednu, do té doby dovolte, abychom celý projekt ponechali pozahalený. Na stránkách týdeníku EURO budou ovšem příznivci vína informováni jako první a nejpodrobněji.

Ostrý start

Součástí žofínské společenské akce byla také malá přehlídka letošních vín. A v jejím rámci proběhla mimo jiné prezentace asi nejnovějšího, jistě ale nejrevolučnějšího vinařského počinu posledních let. Svá vína představilo Nové vinařství.

Podnik, který vznikl na zelené louce za neuvěřitelně krátkou dobu a prakticky okamžitě nastavil zcela novou strategii v produkci vína. Nové vinařství hovoří mladým jazykem a oslovuje především právě mladou, nastupující generaci konzumentů. Je to znát na grafickém pojetí etiket, na odvážném nasazení dosud u nás neviděných šroubových uzávěrů, ale především na přístupu k vínu. Lze říci, že jde o projekt stejně nadějný jako riskantní a jeho osud není jednoznačný. Ale představil se excelentně, a to i vedle osvědčených produktů Lechovických sklepů, společnosti Blatel, vinařství Hort - ti všichni byli akce účastni -, se kterými značka sehrála přinejmenším vyrovnaný part.

bitcoin_skoleni

Laureáti letošní Ceny odborného tisku
• Šampionem se stalo bílé víno Greco di Tufo dei Feudi di San Gregorio D.O.C. 2004 z portfolia společnosti La Fattoria.
• Nejlépe hodnoceným červeným bylo španělské Marqués de Cáceres DOC Reserva 1998, které má v repertoáru firma Neubauer & syn.
• Nejúspěšnějším tuzemským vínem - v celkové klasifikaci čtvrtým v pořadí -, a tedy nositelem Ceny Jindřicha Ševčíka, byl Sauvignon Pozdní sběr 2004 Malého vinaře Františka Mádla z Velkých Bílovic.

  • Našli jste v článku chybu?