Menu Zavřít

Až dopijeme martinské

25. 11. 2005
Autor: Euro.cz

Týdeník EURO vstupuje na vinařskou scénu

Poněkud v pozadí bombastického nástupu svatomartinského vína proběhlo v pátek 11. listopadu vyhlášení vítězů Ceny odborného tisku. V patricijském prostředí Restaurantu Žofín se účastníci aktu stali svědky jedné derniéry a dvou premiér.

Končíme

Cena odborného tisku, kterou zavedla nevelká skupina novinářů věnujících se vínu a gastronomii, byla předána již posedmé. Její existenci už můžeme považovat za historickou. V letech, kdy vznikala, bylo podobných počinů poskrovnu a ani odborných žurnalistů nepůsobilo na tuzemské scéně mnoho. Proto se jevilo logické, že takový projekt má ve vinařském dění své místo. Také tomu tak bylo. A možná Cena odborného tisku přispěla k sebezničení do jisté míry právě tím, že splnila zamýšlený úkol. Přispěla k tomu, že zájem o víno rostl a s ním se zvyšoval i počet odborníků i rádobyodborníků. Jako by pomalu docházelo k přerodu pojmu „co Čech, to muzikant“ v jeho transpozici „co Čech, to sommeliér“. Spolu s tím rostl rovněž počet nejrůznějších soutěží a cen. Výsledky vidíme v obchodech a vinotékách: lahve se stále více stávají reklamní plochou ideální pro nalepení nejrůznějších medailí, zářivých „paclí“ a honosně znějících titulů. Původní smysl projektu - pomoci veřejnosti, aby se v záplavě nabídky vyznala - se jaksi vytratil, soutěž se přežila. Proto její organizátor, Centrum českého vinařství, zatáhl oponu a s vyhlášením výsledků tohoto ročníku Cenu odborného tisku ukončil. Tolik k derniéře.

Začínáme

Ne že by podobná aktivita nebyla třeba. A tak za ni renomovaní znalci ruče nabídli projekt nový, „oprášený“ od stále rozšířenějších a stále si podobnějších podniků podobného ražení. Tentokrát ale postavený na jiném základě.

Společně s vydavatelstvím EURONEWS, respektive týdeníkem EURO, který se stal nejen mediálním partnerem nového projektu, ale jeho aktivním spoluúčastníkem, připravili autoři soutěž novou: tentokrát počítá s aktivní účastí vinařských profesionálů i zasvěcených laiků z řad milovníků vína.

Od příštího roku se setkáme s vinařskou soutěží, jejímž základem bude osobní denodenní zkušenost odborníků, kteří víno nabízejí a mají bezprostřední kontakt se zákazníky například ve vinotékách a restaurantech, jež si na svých vinných lístcích zakládají. V žádném případě nepůjde - tak tomu ovšem nebylo ani nikdy v minulosti - o to, aby si kdokoliv osoboval právo na exaktní a neomylný soud. Soutěž zamýšlí mapovat a prezentovat sortiment v takovém světle, v jakém jej vidí právě široká obec konzumentská. Samozřejmě, bude se hodnotit, bude se „stavět na bednu“, bude se odměňovat a aplaudovat.

Autoři slibují, že všechny podrobnosti oznámí v lednu, do té doby dovolte, abychom celý projekt ponechali pozahalený. Na stránkách týdeníku EURO budou ovšem příznivci vína informováni jako první a nejpodrobněji.

Ostrý start

Součástí žofínské společenské akce byla také malá přehlídka letošních vín. A v jejím rámci proběhla mimo jiné prezentace asi nejnovějšího, jistě ale nejrevolučnějšího vinařského počinu posledních let. Svá vína představilo Nové vinařství.

FIN25

Podnik, který vznikl na zelené louce za neuvěřitelně krátkou dobu a prakticky okamžitě nastavil zcela novou strategii v produkci vína. Nové vinařství hovoří mladým jazykem a oslovuje především právě mladou, nastupující generaci konzumentů. Je to znát na grafickém pojetí etiket, na odvážném nasazení dosud u nás neviděných šroubových uzávěrů, ale především na přístupu k vínu. Lze říci, že jde o projekt stejně nadějný jako riskantní a jeho osud není jednoznačný. Ale představil se excelentně, a to i vedle osvědčených produktů Lechovických sklepů, společnosti Blatel, vinařství Hort - ti všichni byli akce účastni -, se kterými značka sehrála přinejmenším vyrovnaný part.

Laureáti letošní Ceny odborného tisku • Šampionem se stalo bílé víno Greco di Tufo dei Feudi di San Gregorio D.O.C. 2004 z portfolia společnosti La Fattoria.
• Nejlépe hodnoceným červeným bylo španělské Marqués de Cáceres DOC Reserva 1998, které má v repertoáru firma Neubauer & syn.
• Nejúspěšnějším tuzemským vínem - v celkové klasifikaci čtvrtým v pořadí -, a tedy nositelem Ceny Jindřicha Ševčíka, byl Sauvignon Pozdní sběr 2004 Malého vinaře Františka Mádla z Velkých Bílovic.

  • Našli jste v článku chybu?