Menu Zavřít

AŽD chce v Česku testovat autonomní vlaky. Pro jejich provoz chybí legislativa

14. 11. 2018
Autor: čtk

Společnost AŽD Praha a další tuzemské firmy chtějí v Česku do dvou let začít testovat autonomní vlaky bez strojvedoucího. Bezobslužné vlaky se budou zkoušet v roce 2020 na trati AŽD Čížkovice - Obrnice. Jejich provoz však zatím nepovoluje zákon.

Na projektu pracuje několik českých firem, které se zabývají zabezpečením a automatizací na železnici. Vedle AŽD Praha to jsou například firmy MSV elektronika, iXperta a další.

Podle firmy by měly být autonomní vlaky schopny jezdit podle grafikonu dopravy, který zaznamenává pohyb dopravních spojů po jednotlivých trasách. Soupravy by se tak měly samy řídit, upravovat svou rychlost a řídit se podle předem nadefinované trasy.

Podle mluvčího společnosti Jiřího Dlabaji disponují firmy, které se na projektu podílejí, všemi potřebnými technologiemi, aby bezpečný provoz vlaků bez strojvedoucího zajistily. Autonomní provoz by podle vývojářů měl zvýšit bezpečnost a spolehlivost železniční dopravy.


Čtěte také: Světová premiéra: mezi Mnichovem a Norimberkem jezdí autonomní kamiony

Kamiony MAN sdružené do autonomní kolony na německé dálnici.


Provoz bezobslužných vlaků však zatím nepovoluje česká legislativa. Vývojáři proto chtějí autonomní vlak testovat se strojvedoucím, který bude oprávněný řídit vlak. Jeho role však by měla být pouze v dozorování nad jízdou vlaku a být přípraven v případě nutnosti zasáhnout. Přímo řídit vlak by však neměl.

Zákon o drahách i jeho novela, kterou nedávno projednávala vláda, počítá pouze s bezobslužným metrem. Zákon je tak připravený pro případnou pražskou linku metra D, na které by podle současných úvah měly jezdit vozy bez řidiče. Autonomní vlaky však zákon zatím nezahrnuje.

WT100

Autonomní provoz je v současnosti tématem zejména u silniční dopravy. Samořiditelné vozy se nyní testují v řadě zemí. V budoucnu by se to mohlo týkat i České republiky, některé automobilky plánují v Česku vybudovat testovací polygony. O vybudování testovacích polygonů v minulosti uvažoval také stát nebo některá města. Například Ústí nad Labem už zadalo zpracování studie proveditelnosti. Podle odborníků by měly být autonomní vozidla běžně v provozu do deseti let.

Dále čtěte:

Uber chce vrátit své autonomní vozy zpět na silnice, zavede další bezpečnostní opatření

Švédský autonomní kamion Einride čekají první testy. Vyzkouší ho Lidl i DB Schenker

Konkurence pro řidiče. V Kalifornii testují autonomní rozvoz potravin

  • Našli jste v článku chybu?