Menu Zavřít

Babiš se bál střetu zájmů, zelenou naftu za něj podepsal Ťok

10. 6. 2016
Autor: Pinkas Martin/Euro

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) podepsal novelu zákona, kterou by se měla zavést vratka spotřební daně z pohonných hmot (tzv. zelená nafta) pro zemědělce se živočišnou výrobou. Ťok zastoupil ministra financí Andreje Babiše (ANO), který se obával možného střetu zájmů. Patří mu koncern Agrofert, největší zemědělský podnikatelský subjekt v ČR. Předlohu nyní projedná Sněmovna.

Novelu vláda schválila v polovině dubna. Stát by měla zelená nafta přijít přibližně na 385 milionů korun ročně. Dlouhé čekání na podpis kritizovalo ministerstvo zemědělství, poukázal na něj i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Ministerstvo financí původně nechtělo novelu předkládat kvůli možnému Babišovu střetu zájmů a žádalo, aby ji předložilo ministerstvo zemědělství.

Podle mluvčí Agrární komory ČR Dany Večeřové se zemědělci stali rukojmím politiků. „Pomoc je sice dlouhodobě deklarována a medializována, ale její reálné plnění není dokončeno. Zelená nafta přitom je jednoduchý a zaběhnutý nástroj, a právě o to více je nám líto, že se zemědělci opětovně stali rukojmím politiků,“ sdělila.

„Skutečnost, že novela zákona o spotřebních daních nebyla zatím předložena Poslanecké sněmovně, nemá vliv na možnost zemědělců uplatnit si vratku spotřební daně z minerálních olejů spotřebovaných od 1. ledna 2016. Od nabytí účinnosti této novely tak budou moci učinit,“ uvedlo ministerstvo financí. Novela by ve Sněmovně měla být schválená ve zrychleném režimu v prvním čtení.¨

WT100

Výše vratky bude 4380 Kč na 1000 litrů paliva. Budou ji moci nově uplatnit i zemědělci či plemenáři, kteří se například zabývají chovem skotu, prasat, drůbeže, ovcí a koz. O peníze podle odhadu ministerstva zemědělství zažádá 1000 subjektů. „Daný propočet je však spíše ilustrativní, neboť odhadnout přesný počet nových žadatelů je velmi obtížné,“ dodalo ministerstvo financí.

Nárok na uplatnění vratky nyní mají vinaři, ovocnáři či pěstitelé zeleniny. Dostávají 40 procent daně u klasické motorové nafty a 57 procent u směsné nafty s bio příměsí.

  • Našli jste v článku chybu?