Babišovo hnutí ANO totiž po jmenování nové vlády ovládne ministerstvo dopravy a tím pádem i možnosti toho, jak s daty jízdních řádů nakládat. Jak známo, společnost Chaps, jež data pro dopravu spravuje, balík informací prodává společnosti Mafra, která díky tomu provozuje službu IDOS pod doménou svého zpravodajského portálu iDnes.cz. Právě Andrej Babiš se stal v loňském roce vlastníkem Mafry.
Logickým zájmem Mafry je generovat co největší návštěvnost iDnesu, zobrazovat co nejvíce stránek a tím pádem prodat i velké množství reklamy. Proto by pro společnost konec monopolního postavení v jízdních řádech znamenal poměrně značný problém – IDOS se na celkových 4,5 milionu unikátních návštěvnících iDnesu za měsíc podílí více než 1,9 miliony.
ANO bylo informováno
Pokud by přístup k informacím o spojích získaly také další firmy tak, jak na to podle zákona mají nárok, by iDnesu úbytek návštěv skutečně hrozil. Například Seznam.cz už je připravený data prakticky okamžitě integrovat do své služby Mapy.cz, odkud v současné době iDnesu návštěvníky přivádí. Společnost sice nekomentuje, o jaké číslo přesně jde, údajně je to ale „hodně“.
Vedení Mafry, které už Andrej Babiš do jisté míry obměnil, už se podle zdrojů E15.cz nedávno kvůli problému sešlo a představitele hnutí ANO o situaci informovalo. Sama strana na otázky ohledně tématu nereaguje.
Čtěte také: Monopol jízdních řádů končí. Ministerstvo dopravy data otevře
Pro Andreje Babiše to tak bude zkouška toho, jak vážně myslí své předvolební a současné proklamace o nových poměrech v politice a o tom, že se střetům zájmům vyhne.
Chaps, kterému na kšeftování s daty, jež do správy získal pomocí smlouvy s ministerstvem dopravy v roce 2001, stojí část byznysu, prozatím dále hraje hru na zdržovanou. Seznam si na základě rozhodnutí Krajského soudu v Brně od Chapsu vyžádal data zaslat, ten ale neustále posílá zpětné dopisy s tím, že není přesně specifikován požadavek a že je třeba vše upřesnit.
Brněnská firma podobnou hru hraje rovněž ve správním řízení, které s ní vede Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. ÚOHS sice nesmí probíhající šetření komentovat, podle informací E15.cz ale Chaps posílá pouze nutné minimum informací a snaží se průběh práce co nejvíce zpomalit.
Chapsu po případném otevření dat nehrozí úplný zánik, bude se ale muset přizpůsobit. Firma díky tomuto „byznysu“ získala také dotace (například na rozvoj Centrálního informačního systému jízdních řádů), které tvoří velkou část jeho ročních příjmů ve výši kolem 200 milionů korun.
Lidé z okolí celé kauzy přirovnávají Chaps ke zřícenině. I ta ale ještě může v případě nepodepsání vyhlášky a Babišově zásahu nějakou dobu stát. Chapsu už nicméně tolik střežená data unikají cestami v jejich nepříliš dobře zabezpečeném informačním systému.
Další informace o možných střetech zájmu Andreje Babiše naleznete v aktuálním vydání týdeníku Euro.