Menu Zavřít

Bakalova šachta ožívá

26. 3. 2018
Autor: Euro.cz

Australský investor Prairie Mining si slibuje vysoké zisky od projektu polského dolu Dobiensko, který společnost NWR před pár lety opustila

Vstup do uhelného průmyslu v roce 2005 udělal ze Zdeňka Bakaly mimořádně bohatého člověka. Investorům toho tehdy namluvil tolik, že po uvedení na burzu v Londýně v roce 2008 přesáhla hodnota NWR deset miliard dolarů. Velkou roli v příběhu sehrál i polský těžební projekt Dobieňsko, který měl disponovat obrovskými zásobami uhlí a skupině NWR přinášet velké zisky.

Velké zisky sice Bakala se společníkem Peterem Kadasem získali, ale nepocházely z Dobieňska. Z NWR si vytáhli přes 60 miliard korun, a když v roce 2012 začaly padat ceny uhlí, těžební firma se dostala do problémů. Projekt těžby v polském Slezsku zanedlouho poté úplně opustili a před dvěma lety ho prodali australské firmě Prairie Mining za dva miliony eur.

Kouzelná story

Tady však začíná nový příběh, který má o něco jasnější kontury. Australané mají koncesi ještě na čtyři desítky let, dokončují geologické studie a pak chtějí začít obnovovat těžbu. Spoléhají, že uhlí uplatní na evropském ocelářském trhu, kam se 85 procent koksovatelného uhlí dováží a ceny rostou. Vytěžit plánují 2,6 milionu tun ročně, v Evropě se za rok spotřebuje 75 milionů tun.

Výhodou pro ně mají být nižší náklady na dopravu, která z největší exportérské země Austrálie trvá do Evropy skoro dva měsíce a stojí 38 dolarů za tunu. V únorové prezentaci pro investory šéf společnosti Prairie Mining Ben Stoikovich tvrdí, že uhlí budou dodávat za jeden den a dopravní náklady nepřesáhnout pět dolarů; celkem je vyjde produkce jedné tuny na 47 dolarů.

A teď přichází pointa. Stoikovich věří, že uhlí bude moci prodávat za 230 dolarů za tunu, takže profit by ročně dělal zhruba 630 milionů dolarů, přičemž by se těžilo 26 let. V tomto světle jsou náklady na spuštění těžby ve výši 504 milionů dolarů zanedbatelné. V Dobieňsku je navíc stále funkční železnice či těžební šachta, kterou se dá sfárat pod povrch. Polský stát důl zavřel v roce 2000 a Bakala ho koupil v roce 2006.

Na tento příběh se nyní Australané pokoušejí nalákat investory, kteří by projekt pomohli zafinancovat nebo jej rovnou celý koupili.

A zatím se to daří. Projekt už vzbuzuje pozornost velkých českých byznysmenů.

„Každého teď zajímá Dobiensko,“ řekl jeden z nich týdeníku Euro. Podle něj však má projekt i řadu rizik. Náklady na těžbu nebudou tak nízké, jak si Australané malují, ale dosáhnou až na 80 dolarů za tunu. Už NWR před opuštěním projektu uváděla, že projekt brzdí potíže s odčerpáváním a odsolováním spodních vod. Takže záleží i na kvalitě uhlí. „Určitě tam není prémiové koksovatelné uhlí, jak oni uvádějí, ale středně kvalitní,“ dodává český byznysmen s tím, že výkupní cena 230 dolarů za tunu je teď naprosto nereálná. Srovnatelné uhlí z okolních slezských dolů se prodává za 190 dolarů za tunu.

Polsko-australský svazek

I proto Prairie Mining před pár týdny zahájila jednání s polostátním polským těžařem Jastrzobska Spólka Woglowa (JSW), který je největším producentem koksovatelného uhlí v Evropské unii. A JSW na projekt slyší. Na březnové prezentaci výsledků jeho šéf Daniel Ozon nevyloučil, že by mohla vzniknout účelová společnost, do níž by se projekt převedl, a následně by v ní fungovali buď společně s Australany, nebo jinými finančními investory.

Spolupráci nahrává i fakt, že JSW může k uhlí, které je v hloubce až jeden kilometr pod zemí, přistupovat ze svého dolu Knurów-Szczyglowice, který s Dobieňskem bezprostředně sousedí. Australsko-polská jednání v těchto dnech probíhají a nelze předjímat výsledek. Nicméně spojení s těžařem JSW by byl pro Prairie Mining husarský kousek.

I nejmenovaný český byznysmen projekt přes veškeré výhrady považuje za životaschopný. „Návratnost investice bude minimálně 15 let a možná i více, proto si myslím, že je projekt jen pro nadnárodní těžařskou firmu nebo státní společnost. Já tomu ale fandím,“uzavírá. Někdejší Bakalova šachta tak možná znovu ožije.

V Dobieňsku, které v roce 2000 uzavřel polský stát a jež Bakala koupil v roce 2006, je stále funkční železnice či těžební šachta, kterou se dá sfárat pod povrch.

Graf

Cena koksu Vývoj ceny koksovatelného uhlí od roku 2008 (v USD)

bitcoin školení listopad 24

ZDROJ: Cyrrus

O autorovi| Jiří Zatloukal, zatloukal@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?