Menu Zavřít

Balíky už nezrychlíme

12. 1. 2006
Autor: Euro.cz

Marže klesly až o šedesát procent, tvrdí šéf firmy Jiří Stojar

Logistickým firmám po vstupu České republiky do Evropské unie razantně klesly marže. „V některých oblastech o padesát až šedesát procent. Pokles kompenzujeme nárůstem počtu zásilek, to je další efekt ze vstupu do Evropské unie. Narostla přeprava, import a export se zvyšují, padly bariéry v obchodu. Co se týká počtu zásilek, tak se nárůst v porovnání loňského roku s rokem 2004 pohybuje kolem patnácti až šestnácti procent, “ tvrdí generální ředitel české DHL Jiří Stojar. Šéf logistické společnosti tvrdí, že pokles marží na jedné straně a nárůst počtu přepravených zásilek bude pokračovat minimálně i letos.

EURO: Jaká je konkurence v oboru? STOJAR: Velká. Po vstupu do Evropské unie silně vzrostla, což samozřejmě stále tlačí na cenu služeb a snižování marží. Situace se neustále vyvíjí. První fáze po vstupu do Evropské unie znamenala absolutní propad v oblasti celních deklarací, což bylo dáno zrušením hranic. V té době jsme museli propustit kolem tří stovek lidí, to byl jednorázový efekt, se kterým se ale počítalo. Pak jsou tady další nepřímé dopady, okamžitě vzrostla dopravní kapacita nákladních vozidel v České republice. Dříve stály kamiony minimálně dva dny na hranicích, po vstupu do unie fronty odpadly, okamžitě se zvedla kapacita o dvacet procent a zároveň vzrostl tlak na snižování ceny. Nabídka dopravní kapacity stále ještě převyšuje poptávku. Tlak na cenu je pozvolný, není již tak jednorázový jako v případě celní deklarace. Druhý důvod je přesun zásilek z leteckého do silničního expresu, především u sousedních států. A za silniční expres samozřejmě musíte jít s cenou dolů. Pokud někdo přepravuje zásilku letecky, očekává špičkový servis a je ochoten zaplatit i odpovídající cenu. Když zboží přepravuje po cestě, tak je to běžná služba. Třetí důvod je narůstající konkurence. Česká republika se dostala do pásma Evropské unie, čímž získala na atraktivnosti i pro naše konkurenty. Stále však má DHL v expresních produktech podíl na trhu v České republice zhruba 46 procent, což je obdobné i v ostatních nových členských zemích unie. Při narůstající konkurenci je však samozřejmě udržet tak vysoký tržní podíl velmi obtížné.

EURO: Nutí rostoucí konkurence společnosti z oboru fúzovat? STOJAR: Naše firma, respektive její vlastník Deutsche Post, je důkazem, že se celý svět globalizuje. Deutsche Post jde v té první vlně, a vlastně určuje globalizaci v oblasti logistiky. Přitom ještě před sedmi lety to byla klasická pošta v rámci Německa, která se proměnila v obrovský koncern. Pracuji pro Danzas, respektive DHL, od roku 1998 a za tu dobu jsem integroval jen v České republice šest firem, takže to je v průměru jedna akvizice ročně. O tom, že nás ostatní budou následovat, jsem přesvědčen. V expresní přepravě působí čtyři až pět hlavních konkurentů. Postavit celosvětovou expresní síť však stojí velké peníze. Je nutné pořádné zázemí, takže nemyslím, že by se v dohledné době objevil nějaký nový hráč. Naopak v klasické spedici je v České republice dopravcem, speditérem a vlastně naším konkurentem každý, kdo má nákladní auto. V klasické spedici je tu deset, možná dvacet tisíc hráčů.

EURO: Část z nich ale dlouho nepřežije. STOJAR: Cena stagnuje, v některých oblastech klesá, naopak rostou vstupy. Dopravce je posledním článkem řetězu. DHL si jejich služby najímá. Pokud nemá dobře vybalancovanou skladbu vozidel, prostě toto období nemůže přežít. Počet dopravců klesne, ale pak půjde samozřejmě cena za klasickou spedici nahoru, protože se sníží nabídka přepravní kapacity.

EURO: Je možné ještě zrychlit přepravu zásilek? STOJAR: Téměř ne, protože let letadla ani jízdu auta nezrychlíte. Technologické úkony, nejen u DHL, ale i konkurenčních společností, jsou dovedeny do takových dokonalostí, že již moc prostoru na zrychlení není. Dnes v expresních přepravách, které jsou samozřejmě součástí naší nabídky, nabízíme běžně v České republice i do zahraničí doručení zásilky do čtyřiadvaceti hodin, u těch nejrychlejších zásilek do devíti, dvanácti hodin.

EURO: Stát plánuje zavedení mýta, jak to ovlivní podnikání DHL? STOJAR: Nijak zvlášť, protože nevlastníme dopravní kapacity, jen malá auta, a těch se mýtné netýká. Zvýší se cena za dopravu. Stejně jako naši konkurenti budeme reagovat i my, přizpůsobíme cenu za dopravu té, která bude na trhu po zavedení mýtného. Nebojím se situace, kdy mají všichni stejné podmínky, pouze té, kdy je má někdo lepší, a to díky vytvoření nadstandardních vztahů.

EURO: Buďte konkrétnější. STOJAR: Stále jsou vymezené některé oblasti, ve kterých smí podnikat pouze Česká pošta, má v nich pořád ještě monopol. Je takřka v každé vesnici, takže si může například dovolit nedoručovat zboží přímo klientům, ale nechat ho na poště, aby si jej tam vyzvedli. Při hustotě sítě DHL, když máme asi padesát poboček po republice, si takový postup dovolit nemůžeme, a k některému zákazníkovi musíme přijet třeba i třikrát, čtyřikrát, než ho zastihneme doma. Tím se to samozřejmě prodražuje a technologicky způsobuje řadu problémů.

EURO: Měla by se Česká pošta privatizovat? STOJAR: Myslím, že ano, pokud však již není pozdě. Od 1. ledna příštího roku skončí v rámci Evropské unie monopol pošt pro jednotlivé státy. Česká pošta bude mít velké problémy s konkurencí takových gigantů, jako je třeba Deutsche Post. Německá společnost investuje peníze, které vydělává do rozvoje logistických služeb, aby nahradila výpadek způsobený ztrátou monopolu.

EURO: Takže nepřipravenost na ztrátu monopolu může České poště způsobit v budoucnu velké problémy a případně i snížit privatizační cenu? STOJAR: Vše se teprve ukáže, můj osobní názor je, že ano. Sníží se její privatizační cena, ale to už jsou takové úvahy, spíše hypotézy, a hlavně není to moje starost.

MM25_AI

EURO: Jak se bude vyvíjet obor, ve kterém DHL podniká? STOJAR: Společnost není pouze dodavatelem balíčků odněkud někam. Jen pro představu: některé firmy již vůbec neřeší logistiku, tu pro ně kompletně zajišťuje DHL. Třeba pro společnost Lego jsme postavili velký logistický komplex o rozloze padesát tisíc metrů čtverečních, v němž bude centrální sklad firmy pro celou Evropu. Stejné služby zajišťujeme i pro další velké světové firmy. Prostě předají logistiku profesionálům a nemusí se dál starat o distribuci zboží. DHL má své návazné logistické uzly po celé Evropě. Dokáže přepravit jejich zboží za stejné peníze a rychleji než samotné firmy. Je to i o výtěžnosti vozidel. Pokud máme sami dodávat třeba výrobky Sony do Polska, tak v Polsku je také logistický areál vlastněný partnerskou polskou DHL. Logistická firma má výhodu, že umí skloubit využití vozidel a využívat synergických efektů ze spolupráce mezi jednotlivými zeměmi. Pak můžeme jít dolů i s cenou za naše služby.

EURO: Kolik bude společnost DHL investovat peněz v České republice? STOJAR: V nejbližších dvou až třech letech chceme postavit sedm nových moderních terminálů. Sjednotit tak pod jednu střechu veškeré naše činnosti, které jsou po několika akvizicích stále ještě roztříštěny. Stavba nových terminálů je naším střednědobým plánem, a v tuto chvíli již úzce souvisí s akvizicí společnosti PPL (DHL koncem loňského roku ovládlo nejvýznamnějšího soukromého přepravce balíků v Česku, pražskou firmu PPL - pozn. redakce). V průběhu letošního roku se zaměříme na podrobnější propracování této strategie. Máme vytypované oblasti, v nichž bychom v budoucnu uvažovali o stavbě moderních terminálů. Víme zhruba také, že se celková investice bude pohybovat okolo jedné miliardy korun. Musím ale podotknout, že již schválený plán všemi úrovněmi managementu DHL musí znovu projít určitou revizí v návaznosti na akvizici PPL, která v České republice rovněž disponuje širokou distribuční síti. Proto nelze definitivně říci, kolik nových moderních terminálů vznikne a v jaké oblasti.

  • Našli jste v článku chybu?