Menu Zavřít

Balón kulatej, displej placatej

20. 2. 2004
Autor: Euro.cz

Proč musí Nedvěd a spol. stihnout gólovou akci za 20 vteřin

Skoro verneovská představa fotbalového fanouška, který sleduje gólovou akci svého týmu na displeji mobilního telefonu, opustí sféru fikce 12. června, až rozehrají fotbalisté Řecka a Portugalska první zápas mistrovství Evropy.

Evropská fotbalová federace (UEFA) se dohodla s nadnárodním mobilním operátorem T-Mobile a portugalským operátorem TMN, že budou zákazníkům poskytovat fotbalové zpravodajství na mobily, a to včetně takzvaných klipů.

Rychlé a pohyblivé

Krátké videosekvence lze na displejích telefonů, které službu podporují, sledovat už několik měsíců. Ale zatímco infokanály SMS si objednávají řádově statisíce klientů českých operátorů a u MMS zpráv jsou to desítky tisíc měsíčně, v případě stahování videa jde o tisíce. K masovějšímu rozšíření má přispět právě fotbal. Letošní evropský šampionát (Euro 2004) bude testem úspěšnosti nejnovějších mobilních formátů.

Překvapivá má být především rychlost. Zástupci T-Mobile i TMN slibují, že textovou zprávu o aktuálním dění dostane zájemce za 30 vteřin, obrázková zpráva dorazí během tří až čtyř minut a videoklip se zajímavou akcí do pěti, maximálně šesti minut.

Dvacet vteřin stačí

Obrázky a videosekvence pro operátory na klíč vyrobí televizní společnost, která bude pro UEFA dodávat přímé přenosy ze zápasů. V přenosovém voze přímo na stadionu bude mít režisér mobilního zpravodajství k dispozici záběry ze všech kamer rozmístěných na stadionu. Vystřihne patnácti- až dvacetivteřinový šot a odešle jej na centrální server operátorů. (Mimochodem, počítačový server, který bude zpracovávat videoklipy i SMS a MMS pro zákazníky T-Mobile ve všech zemích, kde je operátor zastoupen, bude umístěn v České republice.) Systém transformuje videoklip do mobilní podoby, podle mezinárodního kódu zákazníka přidá příslušný jazykový doprovod a formou multimediální zprávy odešle video na mobilní telefon (viz schéma).

„Dvacet vteřin je ve fotbale dostatečná doba na to, abychom mohli klientům v dobré kvalitě přiblížit nejpoutavější část situace,“ říká Ivan Horniak, specialista služeb mobilních portálů v české pobočce T-Mobile.

Nedvěd v mobilu

T-Mobile je jedním z osmi oficiálních partnerů evropského šampionátu (dalšími jsou Canon, Carlsberg, Coca-Cola, Hyundai, JVC, MasterCard a McDonald´s), česká pobočka operátora je také hlavním sponzorem české fotbalové reprezentace. Proto mohou zákazníci očekávat exkluzivní informace ze zákulisí národního týmu, jako například seriál glos a komentářů reprezentačních hvězd.

„Určitě využijeme partnerství s Českomoravským fotbalovým svazem a připravíme například sérii zvukových nahrávek ve stylu ‚očima Pavla Nedvěda‘. Věříme, že fotbalový šampionát bude fenoménem letošního léta,“ říká Michal Němec, ředitel služeb mobilních portálů operátora T-Mobile. Příznivou shodou se navíc v základní skupině D setkaly tři země, kde má T-Mobile zastoupení: Česko, Nizozemsko a Německo.

Michal Němec počítá s tím, že nejžádanějším informačním kanálem v průběhu Eura 2004 zůstanou SMS zprávy, oproti minulosti ale očekává růst zájmu o hlasové informace a vzkazy, MMS zprávy, zpravodajství na wapovém portálu t-zones a také o videoklipy. „V počtu poslaných multimediálních zpráv na jednoho uživatele mobilu jsme na tom lépe než naši kolegové v Holandsku či Rakousku,“ tvrdí.

Uživatelé t-zones si budou moci do svého telefonu stáhnout fotografie fotbalistů, znělku Eura jako vyzváněcí tón nebo hry s fotbalovou tematikou na platformě Java. Videoklipům však v nabídce patří elitní místo. „Sport všeobecně je v oblasti videa na mobilech ideálním produktem,“ míní Němec.

Bude levněji?

Jedním z nejdůležitějších faktorů bude cena, ale o té se operátor zdráhá přímo hovořit. „Zatím není nic konkrétního uzavřeno. Nepředpokládám, že by v nejbližší době mělo padnout definitivní rozhodnutí,“ soudí Němec.

Zaslání jedné informační „esemesky“ v současnosti stojí od jedné do dvou korun, multimediální zprávy jedenáct až třináct korun. Stažení tapety stojí u T-Mobile patnáct až 29 korun a cena videoklipu je nastavena na 39 korun. „To jsou maximální cenové relace, obecně lze očekávat, že ceny moderních služeb, tedy MMS a videoshotů, budou klesat,“ tvrdí mluvčí T-Mobile Jiří Hájek.

Mobilní operátor připravuje pro fotbalový šampionát balíčky služeb. „V jejich rámci půjde cena dolů,“ předpokládá Němec. „Představa pětapadesáti korun za pět multimediálních zpráv je nadsazená, tak by to asi nešlo.“

bitcoin_skoleni

Čekání na Eurotel

T-Mobile zatím nechce více odkrýt karty; během mistrovství světa v ledním hokeji totiž bude dominantní úlohu hrát konkurenční Eurotel, jeden z partnerů Českého hokejového svazu, přičemž se očekává, že svým klientům nabídne podobné služby „v hokejové podobě“. Ani Eurotel ovšem není zatím sdílný. Mluvčí Diana Dobálová prozatím potvrdila pouze to, že společnost chystá vědomostní SMS soutěž, ale o „řadě dalších připravovaných nabídek“ zatím mluvit nechce.

Proto nechce Němec ani konkretizovat počet videoklipů, které by mohli zákazníci z každého zápasu dostávat. „Bude záležet na vývoji utkání a počtu vstřelených gólů, a především na tom, zda hraje česká reprezentace.“ Věří ale, že do června se dostane mezi klienty více telefonů, které přehrávání videa podporují. To je nejdůležitější podmínka výraznějšího rozšíření multimediálních služeb.

  • Našli jste v článku chybu?