Menu Zavřít

Balvínova kulturní vložka

2. 8. 2013
Autor: Redakce

Odkud pramení ona nezkrotná touha po moci? Psychologové si ji vysvětlují jako snahu čelit komplexu méněcennosti. Doufejme, že v případě tsunami, které ve státních firmách rozpoutala Rusnokova vláda, jde o nějaký racionálnější důvod.

Člověk si dovede vysvětlit, proč obsazovat České dráhy, Cargo, České lesy a další desítky penězovodů ve státním sektoru. Proč ale proboha okupovat Národní divadlo? Chtěl pan ministr Jiří Balvín zadarmo permanentky na operu? Nebo snad doufal, že známým přihraje zakázky na výrobu kulis? Proč? Proč? Proč?

Zdá se, že jeho pokus o sesazení ředitele zlaté kapličky narazil na zeď, ani zpětně ale v tomto politickém harakiri nenajdete špetku logiky. Přitom by politici už mohli tušit, že sahat na uměleckou sféru se nevyplácí. Končí to televizními stávkami, protesty na pražském magistrátu, nebo v tomto případě manifestačními rezignacemi. Za těch 20 let už by jim mohlo dojít, že umělci dokážou zaktivizovat davy velmi rychle, a že rozhodně nemají rádi, když se jim vrchnostensky, a navíc ne zrovna transparentně, cosi nakazuje.

Ekonomická anarchie

Ne že by si snad měli dělat, co chtějí. Z eráru nedostávají zrovna málo (i když oproti vyspělým zemím jsou to drobné) a Národní divadlo patří státu. V týdeníku Euro jsme několikrát psali o ekonomické anarchii, která v řízení zlaté kapličky panovala. Jenže tomu se právě minulá vláda snažila udělat přítrž a po několika zbytečných kolizích dokonce pochopila, jak na to: dialogem, odbornou konzultací a transparentním postupem. Vybrala ředitele, kterého si umělci většinou váží, který je manažersky velmi schopný, a který navíc dokáže s politiky obratně vycházet (s plzeňskou ODS si údajně notoval víc než dobře – a hle, že bychom narazili na jádro pudla?).

Že je politicky velmi chytré mít umělce na své straně, a to nejlépe dobrovolně (nikoliv jako placené kašpary), nedávno ukázala prezidentská kampaň Karla Schwarzenberga. Nedej bože, aby naší politické reprezentaci záleželo na stavu české kultury jako takové. To už jsme ale skutečně v rovině utopie. Ostatně, jak si pan ministr Balvín představuje kulturu, můžeme demonstrovat na jednom navýsost výmluvném videu:


Čtěte další komentáře Tomáše Plhoně:

Rasový jižanský lynč

Evropské poučení z krizového vývoje

bitcoin_skoleni

Tomáš Plhoň: Krize kvality a levné cetky z Číny


  • Našli jste v článku chybu?