V Česku jsme začínali od nuly a velmi se nám tu daří, říká partner banky Gordian Gudenus
Rakouská Bank Gutmann patří k důležitým hráčům v oblasti privátního bankovnictví.
Banka celosvětově spravuje majetek v hodnotě přes 20 miliard eur, z toho téměř 4,5 miliardy eur právě pro privátní klienty. V této oblasti se banka specializuje na správu financí vlastníků rodinných firem. „Naše banka je od svého založení ve vlastnictví rodiny. I proto potřebám takových firem a jejich majitelům velmi dobře rozumíme,“ vysvětluje partner Bank Gutmann Gordian Gudenus.
* Privátní bankovnictví nabízejí i velké mezinárodní banky, v čem se lišíte?
Hlavní rozdíl je naše úzká specializace. Nadnárodní finanční domy mají širokou paletu služeb pro nejrůznější typy klientů. My se naopak zaměřujeme jen na správu majetku pro privátní a institucionální klienty. A to, že u nás poptávají správu majetku i odborníci na zhodnocování aktiv, jako jsou pojišťovny a penzijní fondy, potvrzuje naši expertizu. Dalším podstatným rozdílem je horizont našeho podnikání, díky rodinnému vlastnictví nemusíme každý kvartál předkládat výsledky na burze a můžeme s klientem budovat dlouhodobé vztahy. Proto se často zřekneme okamžitého profitu, když víme, že bude díky tomu tak spokojený, že u nás zůstane dlouhodobě.
* Souvisí specializace Bank Gutmann na rodinné firmy s tím, že jste sami rodinnou firmou?
Určitě, banka Gutmann je od založení v roce 1922 rodinnou společností, kterou nejdříve vlastnila rodina Gutmannových a nyní rodina Kahaneových. Proto známe zásady vedoucí k úspěchu rodinných firem po několik generací. To oceňují zejména klienti v zemích, jako je Česká republika, kde byla kontinuita takových společností násilně přerušena. Přitom právě Česko má silnou tradici úspěšných podnikatelů, ať již to byl Škoda, Baťa, anebo právě i rodina Gutmannových. Generace podnikatelů, kteří v Česku založili své společnosti po pádu komunistické diktatury, se blíží okamžiku jejich předání. A zde dokážeme poradit, jak úspěšně převést firmu další generaci.
* Jakým úskalím čelí rodinné firmy?
Často podnikatel založí a úspěšně rozvine společnost, ale nestihne vychovat a správně motivovat další generaci. Klíčové je, aby zakladatel dokázal naplánovat svůj odchod a včas odejít. Řada z nich je v pokušení zůstat v čele firmy až do okamžiku smrti. To je velká chyba. I proto generaci zakladatelů dle statistik přežije jen 30 procent rodinných firem. Nicméně rodinná společnost není jen firma, kterou členové rodiny řídí, ale i taková, kde si rodina ponechává kontrolu a najímá management. To je i případ Bank Gutmann, zde rodina Kahaneových vlastní 80 procent a zbytek drží partneři banky. Právě udržení kontroly rodinou je klíčové. Většina univerzit učí řízení podniků, ale málokde najdete vzdělávací kurzy pro vlastníky firem. To vyučuje například Harvardova univerzita a IESE Business School v Barceloně. My s oběma školami spolupracujeme a jejich profesoři na toto téma pro klienty banky Gutmann přednášejí.
* Mluvíte o předávání firem, když podnikatel nenajde pokračovatele. Jednou z možností je prodej, umíte pomoci i zde?
Nepomáháme přímo při samotném prodeji, samozřejmě rádi zprostředkujeme kontakty na dobré investiční bankéře, advokáty a notáře, ale naší úlohou je poradit především se správným uložením prostředků získaných prodejem. Zde nám pomáhá, že dobře rozumíme i podnikatelům, kteří aktuálně žádnou firmu neřídí.
* Co tedy konkrétně nabízíte svým klientům?
Základem našich služeb je přesně pochopit, co klient potřebuje. Je to, jako když vám krejčí šije sako. Přesně vás změří a sako bude perfektně sedět. Naopak velké nadnárodní banky připravují řadu produktů a služeb a pro ně pak hledají kupce. Je to, jako když jdete do obchodu s módou a doufáte, že tam najdete něco, co vám padne. A prodavač se vám snaží namluvit, že zkoušené oblečení skvěle sedí, i když tomu tak není. Potřebuje prostě prodat to, co je již vyrobeno. U nás je to naopak, my vytváříme klientům produkty přesně na míru, nemáme tedy žádný konflikt zájmů a Bank Gutmann tak vždy stojí na straně klienta.
* V Praze máte pobočku již od roku 2011, jak jste spokojeni?
Náš vstup do Česka je velký úspěch. Začali jsme zde od nuly a nyní se nám tu velmi daří. To nejlépe dokazuje i výrazný nárůst počtu nových klientů, kteří využívají výhod kombinace zahraniční privátní banky s lokální podporou zkušeného bankovního týmu.