euro Expobank CZ
Expobank CZ působí na českém trhu od roku 1991. Vybudovala si pozici silné moderní české banky poskytující špičkové lokální a přeshraniční služby pro korporátní, privátní a affluentní individuální klienty. Banka v rámci své aktuálně probíhající digitální transformace klade důraz na moderní internetové bankovnictví s online modelem obsluhy. V roce 2018 uvedla na trh unikátní NEO účet, který spojuje výhody tradičního bankovnictví a FinTech, a pod vedením Ilyi Mitelmana představila novou strategii digitální transformace. „Zavádíme koncept, kterému říkáme Banka jako platforma. Prvním produktem tohoto konceptu je NEO účet, který jsme úspěšně uvedli na podzim roku 2018. Díky němu jsme jako první tradiční banka v Evropě umožnili našim klientům obchodovat s bitcoiny, investovat do začínajících a růstových společností nebo drahých kovů. Principem konceptu Banky jako platformy je možnost jednoduše spravovat celý finanční život online díky digitálním nástrojům,“ říká Ilya Mitelman, předseda představenstva Expobank CZ.
* Na jaké oblasti bankovnictví se nově soustředíte?
Historicky spolupracujeme zejména s korporátní a privátní klientelou. Jako česká banka se soustředíme především na domácí klientelu, působíme ale i v mezinárodním prostředí. Klientům z řad českých firem například pomáháme s jejich zahraniční expanzí. Náš retailový segment neboli spotřebitelé se nejvíce těší z výhod právě probíhající digitální transformace. Soustředíme se na mladší generaci ve věku 18 až 45 let, pro kterou jsou moderní technologie nejatraktivnější.
* Do jaké míry ovlivňuje vaši strategii moderní trend FinTech služeb?
Retailové klienty se snažíme oslovit právě digitalizací našich služeb a spoluprací s partnery z oblasti finančních technologií, a to zejména prostřednictvím NEO účtu. Spustili jsme i digitální produkt ClickCar pro online financování koupě vozů. Zjišťujeme, co spotřebitelé potřebují a vyžadují od své banky, a podle toho navrhujeme naše produkty, abychom vyšli vstříc poptávce na trhu. Naším cílem je stát se digitálně agilní bankou. Investujeme proto do obměny a vývoje našich technologií a infrastruktury, abychom drželi krok s globálními standardy.
* Na českém trhu patříte k menším hráčům. Jak se to promítá do spolupráce s partnery a do vývoje nových služeb?
Naše velikost je pro nás v tomto ohledu velkou výhodou. Díky ní jsme totiž v přijímání rozhodnutí a pružnosti mnohem rychlejší než ostatní. Velkým bankám trvá vytvoření strategie v řádu měsíců, u nás je to otázka týdnů. Nesnažíme se navíc konkurovat velkým hráčům na trhu, jdeme totiž vlastní cestou a chceme být hlavně digitální bankou. Právě v digitálním prostoru vidíme dostatek místa pro další růst a získávání nových klientů. Ti dnes už nechtějí chodit do banky a podepisovat tam formuláře osobně, chtějí mít tyto služby dostupné ve svém telefonu a vše zařídit pohodlně online, rychle a odkudkoliv.
* Je tradiční bankovnictví na ústupu?
Svým způsobem ano, neznamená to však zánik bank jako takových. Lidé stále chtějí využívat bankovní služby, jen v trochu jiné podobě, než jak tomu bývalo. Nepotřebují banku jako takovou, tedy velkou budovu plnou přepážek. Zejména mladí lidé dnes do bank nechtějí chodit, nevidí k tomu důvod, protože si zvykli vše potřebné vyřídit pomocí počítače, tabletu nebo chytrého telefonu. Tradiční banky se proto musí změnit, aby vyhověly moderním požadavkům klientů, jinak bude jejich pozice v budoucnu velmi obtížná. Už jim nebude stačit nabízet běžné účty a půjčky. Budou muset nabídnout mnohem širší škálu služeb, od investic přes sjednání pojištění až třeba po využívání služeb sdílené ekonomiky.
* Jaký je aktuálně váš největší cíl v rozvoji banky?
Hlavní prioritou je dokončení transformace Expobank CZ na digitální banku, která dokáže pružně reagovat na prudký vývoj trhu. Investujeme do naší digitální infrastruktury a zrychlujeme všechny procesy, abychom splňovali požadavky zákazníků a obstáli v globální konkurenci. Cílem je proto představit takové online produkty, které spotřebitelé skutečně chtějí. Věříme, že nám koncept Banky jako platformy v příštích letech přinese výhodu nejen v České republice, ale i na zahraničních trzích.