Finanční domy v Česku se o německé klienty starají se zvláštní péčí. Zvýšená pozornost je jim věnována zejména na severu republiky.
Němci v Česku podnikají rádi. Ať už jde o pobočky velkých koncernů nebo o menší příhraniční firmy drobných podnikatelů, i přes drobné nedostatky jsme pro naše západní sousedy stále poměrně spolehlivým partnerem, který k němu má navíc kulturně hodně blízko. Z nedávného průzkumu německých podnikatelských komor dokonce vyplývá, že Česká republika má u firem za západní hranicí mnohem lepší pověst než Polsko, Maďarsko nebo Slovensko či další východoevropské země.
Stále sexy
„Česko je pro německé podniky stále zajímavé. Dokazuje to, že nadále poskytujeme nejlepší podmínky. Znamená to ale také, že je potřeba toto postavení obhájit,“ uvědomuje si výkonný člen představenstva Česko-německé obchodní a průmyslové komory Bernard Bauer. V té souvislosti je třeba zaměřit se na páteř kteréhokoli podnikání, jež se v Česku nabízí, totiž na bankovní a finanční služby. Pobočka německé automobilky nebo německý zaměstnanec místní pobočky, ti všichni potřebují mít bankovní účet, který nebudou při jakékoli platbě či transakci s příhraničním dosahem doprovázet nesmyslné poplatky astronomických rozměrů, a co víc, musejí se s bankéři nějak domluvit. České bankovnictví je velmi silně rozvinuté, může se pochlubit konkurenčním prostředím, které je navíc na mezinárodní poměry nebývale stabilní. Pro německé firmy bude bezpochyby výhodou, že velkou část zdejšího trhu obsadily banky z Rakouska a jazykové bariéry proto nebudou příliš velkým problémem. Erste, Volksbank nebo Oberbank, všichni tito významní hráči se o německy hovořící klienty dokážou bez potíží postarat. Zvláštní péči jim potom nabídne jedna z mála bank pocházejících přímo z Německa, totiž LBBW.
Jako doma
„Firemní klienti z německy mluvících zemí, kteří působí v České republice, využívají služeb a znalostí našeho specializovaného oddělení nazvaného German Desk. Pod jednou střechou se tu klientovi dostane finančních služeb připravených na míru,“ říká Jiří Paloch, vedoucí oddělení German Desk. Je logické, že takové oddělení v Česku vede zrovna LBBW. Ve své mateřské zemi je totiž jednou z největších bank vůbec a v portfoliu má celou řadu zvučných klientů. Její pozice v Česku zatím možná tak silná není, má ovšem významné postavení také v Sasku a Bavorsku, tedy v sousedských regionech, kde je potenciál příhraničního obchodu největší. A co konkrétně může German Desk klientům nabídnout?
„Pokud se některý klient LBBW rozhodne založit si v České republice firmu, poskytujeme veškerý standard, na který je zvyklý z Německa. Poskytneme mu kompletní servis, a to nejen ten finanční. Jsme schopni zajistit právní nebo daňové poradenství či pomoci s výběrem sídla nové společnosti. Tato péče v rámci naší skupiny funguje i naopak. V případě, že se náš český klient rozhodne rozšířit své podnikání do Německa, je mu našimi německými kolegy poskytnut kompletní servis,“ vysvětluje Paloch.
Tuto službu podle něj využívají hlavně německé exportní firmy, které vyvážejí do Česka. Stále hojnější jsou ovšem požadavky českých firem, které chtějí vyvážet do Německa, a díky German Desku mají usnadněnou situaci. Nejčastější jsou logicky klienti z automobilového průmyslu, který je na česko-německé spolupráci do velké míry postavený. German Desk však využívají také velké farmaceutické firmy nebo obchodní, módní či potravinářské řetězce.
„V Čechách a na Moravě dnes sídlí více než 3500 firem s německým kapitálem, takže při akvizicích je stále z čeho vybírat. Je dobré si neustále uvědomovat, jak důležitý trh představuje pro Německo Česká republika,“ říká šéf German Desku. Jak dodává, LBBW se zaměřuje hlavně na větší firmy. Většina mateřských společností jejích firemních klientů v Německu má roční obrat alespoň 50 milionů eur. V České republice potom loví i mezi menšími firmami. Zde se zaměřuje na společnosti s minimálním obratem kolem sta milionů korun.
O cizince je zájem
LBBW samozřejmě není jediná, kdo na německy hovořící klientelu cílí. Banky začínají stále častěji chápat, že zákazníci na západ od Česka mají mnohem plnější kapsy. Obzvlášť to platí o firemním bankovnictví. Mezi těmi, kdo tuto strategii razí dlouhodobě, je překvapivě například UniCredit Bank, jejíž mateřská základna leží v Itálii. Tuzemská pobočka ovšem vznikla v roce 2007 spojením dvou dnes již neexistujících hráčů HVB Bank a Živnostenské banky. Ty byly již v 90. letech významně napojeny na německý trh a byly primárně zaměřeny na německé investory.
„Vždycky jsme pečovali o naše klienty jak v Německu, tak i v Česku, což umožňovalo a stále umožňuje snazší domluvu a rychlejší zpracování klientských požadavků. Naši pracovníci navíc vždy mluvili na všech firemních pobočkách i německy,“ říká Dušan Hladný, ředitel úseku Firemní a mezinárodní klientely UniCredit Bank, který dříve pracoval v české pobočce HVB. Zaniklá Živnobanka byla navíc s německým trhem propojená i majetkově. Do její privatizace se zapojila nejprve BHF Banka a později také Bankgesellschaft Berlin. Také proto měla Živnostenská banka svůj vlastní „German Desk“.
Ještě trochu překvapivěji se o německé klienty zajímá také Komerční banka, s mateřskými vazbami na francouzskou Société Générale. Pro ni jsou zahraniční firmy obecně velmi důležitou klientelou, které věnuje extrémní péči. Němečtí podnikatelé a zaměstnanci německých firem do této skupiny pochopitelně patří. Od května 2010 proto Komerční banka otevřela pobočku nazvanou „Expat Premium Branch“. Ta funguje v rámci banky samostatně a je zaměřena výhradně na obsluhu zahraničních klientů.
„Od založení už obsluhujeme zhruba jeden tisíc tři sta zahraničních klientů. Pracoviště nabízí klientům z řad cizinců kromě standardních produktů a služeb Komerční banky řadu dalších výhod včetně komunikace v pěti světových jazycích,“ říká Michal Teubner, tiskový mluvčí Komerční banky. Pobočka pro zahraniční klienty sídlí ve Štěpánské ulici v samotném centru Prahy. Klienti nemusejí zůstat bezradní ani v regionech. Komerční banka totiž nabízí v některých lokálních pobočkách službu Foreign Customer Desk, tedy speciální přepážky určené výhradně zahraničním klientům. Zde je němčina samozřejmostí.
Vůbec největší výběr mají němečtí klienti patrně na severu republiky, kde otevřelo své pobočky několik regionálních německých bank. Ty jsou sice zaměřeny spíše na běžné účty pro fyzické osoby, také tyto služby ovšem podnikatel bezpochyby potřebuje. Například v Liberci si může otevřít účet u Sparkasse Oberlausitz-Niederschlesien, ke kterému dostane dvě platební karty s výhodným platbami v eurech. V Německu pak může v jejích bankách zdarma vybírat z bankomatů.