Menu Zavřít

Ty peníze chci zpátky. Co dělat, když uděláte chybu v bankovní platbě?

6. 11. 2017
Autor: Profimedia.cz

Případů, kdy lidé či firmy pošlou peníze na špatný účet, je podle bank několik set ročně. Jak snadno lze situaci vyřešit, záleží na tom, zda jste peníze omylem poslali na neexistující účet (to je ta lepší varianta), nebo bohužel chybně či omyle zadané číslo účtu existuje.

Co dělat, když špatně odešlu peníze?

Překlep při vyplňování čísla účtu může udělat každý. Někdy si navíc chybně zadaných údajů sami ani nevšimnete, ale naopak jste na ně upozorněni druhou stranou, která ještě stále očekává připsání platby na účet. Při odeslání peněz na špatný účet pak mohou nastat hned dvě situace:

Platba na nenexistující účet, peníze se vrátí samy – to se stává velmi často, ale jelikož jde o případy, kdy chybně zadané údaje neexistují, banka peníze automaticky vrátí a vy nic nemusíte řešit.

Poplatky za storno příkazu k úhradě

Banku můžete kontaktovat osobně návštěvou pobočky anebo telefonicky. Stornování transakce jde pak u naprosté většiny bank nejpozději v den splatnosti, ideálně ještě před ním. Ceny storna u vybraných bank jsou různé.

Jestliže peníze už byly připsány na cizí účet, stornování chybné platby se trochu ztíží. Důležité je ale vědět, že na omylem odeslané peníze neztrácíte nárok. Banka nemá pravomoc po daném příjemci vymáhat danou částku, ale přesto může následně fungovat jako prostředník, který bude jednat za vás. Vy však budete muset nejprve vyplnit a podat žádost o vrácení platby chybně provedené transakce, na kterou má každá banka určitě vlastní formulář. Logicky navíc bude ještě třeba dodat výpis z účtu nebo fakturu jako důkaz.


Čtěte: Jak na změnu banky aneb nový běžný účet snadno a rychle

ilustrační foto


S žádostí následně banka kontaktuje buď banku, pod kterou chybný účet spadá, anebo rovnou příjemce chybné platby, a následně je vyzve k vrácení peněz na váš účet. Důležité je zmínit, že podání žádosti zpoplatněno nebývá, jednání banky ale už pak obvykle ano.

Příjemce nechce vrátit chybnou platbu

V naprosté většině případů chybného příjemce žádost o navrácení nijak nepřekvapí a peníze dle pokynů odešle původnímu majiteli. Výjimečně nastávají situace, kdy je výzva ignorována. Pokud se tak stane a příjemce peníze nevrátí do čtyř týdnů, máte právo po bance žádat jeho identifikační údaje, aby mohlo dojít ke konfrontaci. Údaje vám pak budou vydány v souladu s § 38 odst. 6 zákona o bankách. Počítejte ale s tím, že se bankám za tuto službu platí.

Pokud nezabere ani to a vy chcete své peníze za každou cenu zpět, budete se muset obrátit na soud a podat žalobu na bezdůvodné obohacení. Zde už příjemci poměrně poteče do bot, neboť celý případ může vyvrcholit i exekučním příkazem.

Jak se řeší chybný variabilní symbol

Chybný nebo žádný variabilní symbol se bude u platby řešit podstatně snáz. Svým způsobem totiž vůbec nebrání doručení peněz příjemci, ale pouze jejich zařazení k dané věci. Slouží totiž jako rozlišovací prvek a fungovat může v podstatě i za vaše jméno a příjmení.

Využíván je především u nejrůznějších záloh, měsíčních splátek či plateb. Jestliže bez variabilního symbolu dorazí např. měsíční platba za internet, bude přijata, ale bude těžko rozlišeno, kdo ji poslal. V takové situaci je proto dobré vždy kontaktovat samotného příjemce a celou situaci mu vysvětlit, aby mohla být platba řádně zařazena, a nedošlo tak zbytečně k problémům.

bitcoin_skoleni

Čtěte: Výnosy bank z poplatků loni činily 32,35 miliardy, nejméně za deset let

ilustrační foto


  • Našli jste v článku chybu?