Menu Zavřít

Bankovnictví jako hra aneb do banky přes chytrý mobil

26. 1. 2012
Autor: profit

Chytrý mobil s dotykovým displejem okouzluje čím dál více lidí. Umí dobře pracovat s fotkami i videem či supluje navigaci do auta. Nově si desítky tisíc bankovních klientů stahují aplikace, které jim usnadní obsluhu jejich účtů či kreditních karet.

Foto: ČSOB

Stojíte v thajském obchůdku nad neodolatelnou soškou. Kartový terminál ovšem odmítá vaši platební kartu kvůli tomu, že jste již utratili celý denní limit nebo že už nemáte na účtu žádnou hotovost. Dříve byste museli zklamaně odejít. Máte-li ale nyní jednu z moderních vymožeností – takzvaný chytrý mobil neboli smartphone – a v něm aplikaci vaší banky, máte vyhráno. „Díky tomu změníte vše během několika málo vteřin. Nastavíte si prostě jinak denní limity či přesunete peníze ze spořicího účtu,“ dodává na závěr historky z podzimní cesty po Thajsku Petr z Prahy.

Pravidla pro bezpečné používání internet banky v mobilu

1. Nepovolte prohlížeči zapamatování přihlašovacích údajů.

2. Používejte aktuální verzi internetového prohlížeče.

3. Pravidelně aktualizujte operační systém na svém telefonu. Používejte pouze oficiální verzi operačního systému výrobce. Neprovádějte na svém telefonu takzvaný root nebo jailbrake.

4. Nestahujte a neinstalujte na svůj mobilní telefon soubory a aplikace z neznámých zdrojů.

5. Pokud to váš mobilní telefon umožňuje, nainstalujte si a pravidelně aktualizujte antivirový a antispywarový program.

6. Nastavte si heslo/PIN pro odemykání obrazovky/klávesnice telefonu.

7. Pozor na podvodné SMS nebo e-maily. Banka nikdy nežádá o vaše přihlašovací údaje do internet banky e-mailem ani SMS. Prostřednictvím e-mailu nebo SMS neposílejte citlivé údaje o svém účtu.

8. Při ztrátě nebo odcizení mobilního telefonu, na kterém používáte internet banku v mobilu, neprodleně kontaktujte zákaznický servis.

Zdroj: GE Money Bank

A není sám, kdo si pochvaluje přednosti dotykových telefonů. Chytrý mobil dostalo pod stromeček o loňských Vánocích tisíce Čechů, kteří si vzápětí začali o překot stahovat desítky aplikací. Řada tuzemských bank se na nový typ uživatelů mobilů začala připravovat už vloni. Zaměřily se především na ty, kdo využívají mobilní telefony se systémem Android a iOS (iPhone). Na podzim aplikace určené pro bankovnictví právě přes chytré mobily (smartbanking) postupně představily. Další banky se začaly k této skupině přidávat hned počátkem letošního roku.

Jak fungují aplikace pro „smartbanking“

Je to téměř jako hra. Nejprve si na stránkách banky nebo speciálních webech, jako jsou Android Market či applovské iTunes, stáhnete během ani ne půl minuty aplikaci zdarma do mobilu. Jste-li klient dané banky, musíte si k tomu ještě zjistit, kterými hesly je nutno se do aplikace přihlásit, abyste v ní mohli dělat aktivní operace. Kvůli využívání aplikace UniCredit Bank například musíte alespoň jednou na pobočku. Citibank, ČSOB či Poštovní spořitelna nic takového po svých klientech nechce. Prostřednictvím unikátních kódů vám umožní přihlášení rovnou z domu, pokud máte všechna patřičná hesla a po ruce správný mobil s číslem, které jste si zaregistrovali.

Není aplikace jako aplikace

Po přihlášení do aplikace smartbankingu obvykle můžete s účtem dělat řadu operací, na které jste zvyklí z internetového bankovnictví. Podíváte se na stav účtu, překontrolujete výpis provedených transakcí kartou nebo pošlete peníze přes jednorázový příkaz. Takto komplexní aplikace mají v současnosti v Česku k dispozici klienti osmi bank. Konkrétně pak Fio, mBank, Citibank, UniCredit Bank, Equa Bank, GE Money Bank a od ledna také ČSOB a Poštovní spořitelny.

Chytré mobily v číslech

• V letošním roce výrazně vzrostou prodeje levných chytrých telefonů v cenové kategorii do 100 amerických dolarů (asi dva tisíce korun).

• Počet těchto celosvětově prodaných zařízení dosáhne okolo 300 milionů a zaujme na trhu s mobilními přístroji přibližně dvacetiprocentní podíl.

• Celkový počet chytrých telefonů stoupne do konce roku 2012 na půl miliardy.

• Celosvětově by měl počet lidí, kteří se připojují na internet přes chytré mobily, přesáhnout počty těch, kteří se připojují klasicky přes počítač.

• V prosinci 2011 prudce stoupl počet aplikací na jeden milion a do konce roku 2012 se tento počet zdvojnásobí.

• Procento aplikací, za něž uživatelé platí, zůstává ale malé. Pouze jedna pětina z celkového počtu aplikací bude stažena více než jedním tisícem uživatelů a pouze nepatrná část nepropagovaných aplikací bude někdy úspěšná.

Zdroj: Deloitte, mBank

FIN25

Ostatní banky, které se rovněž pokoušejí oslovit uživatele chytrých telefonů, nabízejí klientům jiný přístup. Buď rozšířily verzi svého internetbankingu speciálně pro mobilní telefony s internetovým připojením (přihlašujete se klasicky do internetbankingu, ale přes displej telefonu), nebo mají sice aplikaci pro smartphony, ale jen s velice omezenými funkcemi. Zpravidla v ní nabízejí seznam sítě vlastních bankomatů a poboček, kontakty, směnné kurzy, produktové novinky nebo ekonomické analýzy.

Touto cestou se zatím vydaly i dvě největší tuzemské banky – Komerční banka a Česká spořitelna. Komerční banka má sice vlastní aplikaci s názvem Mobilní banka 2, ale jen s několika málo službami. Česká spořitelna zase využívá aplikaci „Spořitelna“ s limitovanými funkcemi od mateřské Erste Group. Obě banky nicméně na první polovinu letošního roku připravují i rozšířenější aplikace pro chytré mobily. Letos by se měli dočkat aplikace pro smartphony také klienti Raiffeisenbank, kteří mohou nyní využívat jen optimalizovanou verzi internetbankingu pro mobilní telefony.

  • Našli jste v článku chybu?