Menu Zavřít

Banky neřídí bankéři, ale armády úředníků

16. 11. 2015
Autor: Euro.cz

Dvacetiprocentní návratnost kapitálu je minulostí, říká šéf UniCredit Bank Jiří Kunert

V kategorii Bankéř roku rozhodují šéfové jednotlivých bank, kteří vybírají „toho nejlepšího“ mezi sebou. Vítězem letošního ročníku se stal Jiří Kunert, předseda představenstva a generální ředitel UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a převzal loňské prvenství od šéfa Hypoteční banky Jana Sadila. UniCredit je čtvrtou největší tuzemskou bankou, pokud jde o objem spravovaných vkladů.

* Změnil se za poslední rok přístup Čechů k bankám?

Jde o dlouhodobý proces. Češi jsou velmi konzervativní a platilo to i o bankách. Bylo známým faktem, že donutit Čecha změnit banku je téměř nemožné. To už dnes neplatí. Češi už nemají problém přesunout úvěr tam, kde je to pro ně výhodnější, stačí se podívat na prudce rostoucí statistiky refinancování hypoték nebo spotřebních úvěrů. Hledají základní balíčky služeb zdarma a klidně kvůli nim změní i svou hlavní banku. A banky se tomu rychle přizpůsobují. Druhá oblast, kde jsou změny jasně vidět, je komunikace s bankou. Dnes dominuje internet, prosazují se mobily, které rok od roku rostou o celé násobky.

* Předloni byly největším tématem bankovního trhu spory o poplatky. Co hýbalo bankovním trhem v uplynulém roce?

Letos je problémem vysoká likvidita. Banky mají spoustu volného kapitálu, který se snaží umístit. To tlačí na úrokové sazby, snižují se marže. Například v korporátním segmentu mají dnes větší firmy často samy dostatek vlastních zdrojů na investice. Abyste je nalákali, musíte jim dát lepší podmínky, než kdyby využily svých peněz. To je docela problém, pokud na tom chcete také něco vydělat. Soustředíme se tak třeba hodně na exportní financování, doplňkové služby a naše vysoké know-how v korporátní a SME sféře.

* Nedávno změnila majitele banka Zuno a spekuluje se o dalších nákupech. Očekáváte ještě v letošním roce nějaký přesun?

Myslím si, že další příležitosti k akvizicím budou na českém trhu v čase přibývat. Banky jsou pod velkým tlakem. Musí navyšovat kapitál a zároveň po nich akcionáři chtějí zisk. Pokud ho nedosáhnou, trh opustí. Trh se bude více konsolidovat, tak jak tomu je u jednotlivých služeb, kde se neustále snažíme o inovaci produktů a služeb, a zajistit tak pro klienta komplexní řešení.

* Banky musejí intenzivněji hledat prostor pro růst zisku. V čem vidíte do budoucna největší potenciál?

Banky již dávno nejsou stroje na peníze a vysoké výnosy akcionářů, jak tomu bylo v minulosti. Doby pravidelných dvouciferných růstů jsou pryč, dvacetiprocentní návratnost kapitálu je minulostí. České banky dnes dosahují návratnosti kolem 15 až 18 procent, což je podle mě skvělé číslo. Realitou budou i nižší čísla a akcionáři to budou muset přijmout. Na vyspělých trzích, jako je i ten český nebo slovenský, je vysoká konkurence nejen ze strany tradičních bank a silný tlak na marže. Musíte hodně investovat do inovací a nových technologií. V dnešní ekonomické situaci se těžko vydělává i na úrocích. Klíč je v zaměření na klienta. Nabídnout mu kvalitní, jednoduché a lehce pochopitelné služby, kvůli kterým se bude do banky vracet.

* Stejně jako přijedete k okénku u restaurace McDonald’s, proč by nebylo možné přijet autem k okénku banky. Je to reálné?

V České republice zatím takový koncept reálný není. Nejsem si ani jistý, zda by byl správný. Dovedu si představit, že se některé základní bankovní služby zjednoduší, to je ale v podstatě realitou již dnes. Přes internet můžete pár kliknutími poslat platbu, zřídit si účet, nebo dokonce sjednat spotřební úvěr. Vše uděláte v klidu doma. Na internet se přesouvají i složitější produkty, nedávno jsme třeba zavedli refinancování hypotéky online, které si zajistíte prakticky do týdne. Klienti ale stále potřebují mít jistotu, že pokud se dostanou do slepé uličky, mohou zajít na pobočku a s bankéřem vše probrat mezi čtyřma očima. Myslím si, že klasické kamenné pobočky bank proto ještě nějakou dobu jen tak nevymizí. Bude v nich více technologií, bude jich méně, ale zcela určitě budou existovat. Ale přirozeně jasná budoucnost je v digitalizaci.

* Přijdete do banky, koupíte si zájezd, banka vám na něj půjčí a ještě vám k tomu prodá pojištění. Co si o tom myslíte?

Tvrdím už řadu let, že banky musejí hledat nové využití svých velkých distribučních sítí, a získat tak nové zdroje příjmů. Bohužel ale narážíme u regulátora. Ten jakékoli snahy bank o poskytování nebankovních služeb nevidí rád. Diskutujeme to již dlouhou dobu, ale zatím jsme nedospěli k řešení, které by bylo průchodné pro všechny strany. Stále tedy hledáme nové možnosti mimo bankovní byznys, zároveň se ale soustředíme i na bankovní služby. Inovujeme, zjednodušujeme, přicházíme s novými technologiemi. Abych odpověděl na vaši otázku, stále té myšlence věřím a myslím, že průchodnou cestu v nejbližší době nalezneme.

* Pět nízkonákladových bank mělo v polovině letošního roku 1,8 milionu klientů, to je meziročně o 300 tisíc klientů víc. Zesiluje velkým bankám konkurence?

Malé, nízkonákladové banky jsou sice dravé, ale stále se jim nedaří prorazit mimo základní služby. Nalákaly mnoho klientů a vysokou likviditu na účty bez poplatků a teď se snaží tuto likviditu udat. Nabízejí spotřebitelské úvěry, hypotéky. To jsou ale všechno produkty, kde nejde ve velkém uspět jen cenou. Každý klient má jiné potřeby, a abyste ho získali, musíte být flexibilní, umět mu vyhovět. Jednoduchý produkt bez vysokých poplatků sice vypadá na první pohled hezky, ale když pak klient přijde, že potřebuje navýšit úvěr, změnit splátky, místo mimořádného splacení hypotéky s nízkou sazbou chce ušetřené peníze investovat, tyto banky si s tím často neumějí poradit. Vyžaduje to totiž komplexní nabídku a s ní vysoké investice do systému, lidí, know-how. V tom je naše konkurenční výhoda. Samozřejmě nízkonákladové banky jsou naší konkurencí, nepodceňujeme je. Zároveň ale nás motivují být ještě lepší.

* Vidíte nějaká rizika, která by mohla trh do budoucna přiškrtit?

Jednoznačně regulace. Trh možná není dokonalý, ale je to pořád to nejlepší, co máme. A někdo si evidentně myslí, že tomu tak není. Dnes máme tolik pravidel, že někdy nevíte, zda banku ještě řídí bankéř, nebo armáda úředníků různých regulátorů. Někdy mám strach, jestli postupuji správně a žádnou z regulací neporušuji. A další se připravují. Neříkám, že je to nutně špatně, dohled na finančním trhu je správný a je potřeba. Ale jako na většinu věcí v životě se na něj musí s nadhledem. To tady občas při zavádění různých globálních, evropských nebo českých pravidlech schází. A čím větší regulace bude, tím bude pro banky dražší všechna pravidla implementovat a dodržovat. To se samozřejmě promítne do další ziskovosti celého sektoru a špatně nastavená regulace může ohrozit ekonomiku.

* Jak se díváte na vítězství v kategorii Bankéř roku?

Především si tohoto ocenění velmi vážím, obzvlášť proto, že jde o ocenění od špičkových českých finančníků. Bankovnictví je hodně dynamický obor, změny přicházejí ze všech stran - regulace, klienti, technologie. Baví mě vymýšlet, jak se s nimi srovnat. Stále se do naší banky těším, a jak říkám, pokud si čísla v rozpočtu zamilujete, budete milovat svou práci. l

Výsledková listina

České spořitelně se jako jediné z velkých bank daří nepřetržitě držet na stupních vítězů v hlavní kategorii od začátku soutěže

Bankéř roku

Jiří Kunert (UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia)

Pojišťovák roku

Martin Žáček (Uniqa pojišťovna)

Banka roku

1. Česká spořitelna

2. UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia

3. Air Bank

Nejdůvěryhodnější banka roku

1. Česká spořitelna

2. Komerční banka

3. Československá obchodní banka

Nejdynamičtější banka roku

1. Air Bank

2. Fio banka

3. Raiffeisenbank

Banka bez bariér

1. ČSOB

2. UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia

3. GE Money Bank

Privátní banka roku

1. Československá obchodní banka

2. J&T Banka

3. Komerční banka

Pojišťovna roku

1. Allianz pojišťovna

2. Uniqa pojišťovna

3. ČSOB

Penzijní společnost roku

1. Česká spořitelna penzijní společnost

2. AXA penzijní společnost

3. KB Penzijní společnost

Hypotéka roku

1. Hypoteční banka - Australská hypotéka

2. Komerční banka - Hypotéka se zálohovým čerpáním

3. Česká spořitelna - Hypotéka České spořitelny

Účet roku

1. Fio osobní účet (Fio banka)

2. eKonto Smart (Raiffeisenbank)

3. Fresh (Česká spořitelna)

Online banka roku

1. Air Bank

2. Raiffeisenbank

3. Česká spořitelna

Stavební spoření roku

1. Wüstenrot - stavební spořitelna

2. Českomoravská stavební spořitelna

3. Stavební spořitelna České spořitelny

Životní pojištění roku

1. Rytmus Risk (Allianz)

2. Flexi životní pojištění (Pojišťovna České spořitelny,

Vienna Insurance Group)

3. FairLife (MetLife Europe)

Autopojištění roku

1. Autopojištění 2015 (Allianz pojišťovna)

2. NAMÍRU (Kooperativa pojišťovna, Vienna Insurance

Group)

3. SafeLine (Uniqa pojišťovna)

Jak hlasovali experti

bitcoin_skoleni

Nejdůležitějším kritériem je zaměření bank na drobnou klientelu. O vítězích v osmi z patnácti kategorií rozhoduje odborná porota složená ze sedmdesáti členů - odborníků z finanční oblasti, sféry bankovnictví, státní správy, akademické a politické sféry a také zástupců českých firem. Žádný z porotců není zaměstnán v hodnocených institucích či jinak zainteresován na výsledcích. Zpracování výsledků probíhá pod notářským dohledem. Do kategorie Bankéř roku jsou nominováni vrcholní představitelé bankovních domů nominovaných v hlavní kategorii. Porotou v této kategorii jsou sami bankéři, kteří vyberou ze svého středu „nejlepšího“. Stejný průběh má i kategorie Pojišťovák roku. V kategorii Nejdůvěryhodnější banka hlasuje veřejnost prostřednictvím výzkumu společnosti STEM/MARK. Vítěze v kategorii Banka bez bariér vybírají ve spolupráci s Kontem bariéry handicapovaní spoluobčané. V kategorii Privátní banka roku hlasují představitelé žebříčku 300 nejbohatších Čechů a Slováků, kteří vybírají nejvhodnějšího kandidáta poskytujícího nejlepší služby v oblasti privátního bankovnictví. Tuzemské banky jsou pod velkým tlakem. Musejí navyšovat kapitál a zároveň po nich akcionáři chtějí zisk. Pokud ho nedosáhnou, trh opustí.

O autorovi| Petra Pelantová, pelantova@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?