NÁMĚSTEK MINISTRA FINANCÍ TOMÁŠ PROUZA: Pravidla pro přístup bank ke klientům se změní. Navrhne je buď Česká bankovní asociace, nebo ministerstvo. „Konkrétní návrhy obdrží vláda do konce roku,“ tvrdí náměstek ministra financí Tomáš Prouza.
NÁMĚSTEK MINISTRA FINANCÍ TOMÁŠ PROUZA: Pravidla pro přístup bank ke klientům se změní. Navrhne je buď Česká bankovní asociace, nebo ministerstvo. „Konkrétní návrhy obdrží vláda do konce roku,“ tvrdí náměstek ministra financí Tomáš Prouza.
* Celý minulý týden jste jednali se zástupci bank o tom, jaké změny je nutné provést ve službách klientům. Slíbili jste, že do konce září předložíte vládě návrhy. Jak moc se vaše doporučení určená k diskuzi mění oproti těm původním?
Diskuze probíhala mezi námi a třiceti bankéři a týkala se tří desítek námětů, jimiž jsme před čtvrt rokem oslovili veřejnost - co by se mělo ve službách bank a jejich produktech změnit. Jejich názory byly hodně nejednotné. Ale vyslechli jsme řadu argumentů, které nás nutí některé naše návrhy změnit, čili diskuze konečně začíná fungovat tak, jak má.
* Návrhy, které je nutné zpracovat, chcete rozdělit mezi Českou bankovní asociaci a vás. Co připadne které straně? Ještě před časem jsme pro diskuzi neměli partnera, protože bankovní asociace s námi odmítala komunikovat. Bankéři nehodlali dát asociaci mandát pro to, aby s námi jednala, případně zazněly takové názory, že pokud by jí mandát dali a ona se s námi o něčem dohodla, stejně by to nerespektovali. Samozřejmě jsme mohli jako ministerstvo některé věci prostě legislativně nařídit. Ovšem stanovování povinností zákonem považujeme až za maximální řešení, protože je poměrně nepružné a nese s sebou nutnost kontrolování, a to je drahé. Rozhodně rozumnějším řešením je, aby se banky na vybraných věcech dohodly a asociace kontrolovala jejich dodržování. * Z odpovědí bank je vidět, že příliš nejsou pro to, aby nová pravidla stanovovala a kontrolovala bankovní asociace. Ostatně je to profesní sdružení, nemá na to ani mandát a regulace bankovního sektoru je věcí centrální banky. Ano, ale samoregulace funguje ve všech civilizovaných zemích, protože je rozumnější volbou, než regulace. Banky poukazovaly rovněž na obavy z Úřadu na ochranu hospodářské soutěže. Proto jsem na naše jednání přizval i šéfa tohoto úřadu, Martina Pecinu, který jednoznačně řekl, že s námi může diskutovat pravidla chování bank na trhu s výjimkou diskuze o výši cen. Proto budeme taková opatření, jako zrušení výstupních poplatků, maximálně doporučovat, jinak by vlastně šlo o cenovou dohodu. Nový předseda jednoznačně podpořil naše aktivity směrem k transparentnosti a srovnatelnosti produktů a služeb. * Netlačíte přece jen bankovní asociaci do jisté samoregulace? Myslím, že z písemné diskuze bank s ministerstvem vyplynulo, že na některých věcech se v rámci asociace banky mohou dohodnout a je zbytečné je dávat do zákona. Jde především o technické věci, které banky rozhodně znají lépe než ministerstvo. Ale diskuze z jejich strany je pravda vedena velmi diplomaticky, zdlouhavě. Tím nás tlačí k legislativnímu řešení. * Pokud se tedy s bankami nedohodnete, bude řešením návrh legislativních změn ze strany ministerstva financí? Původně měl být materiál pro vládu připraven do konce září, což už zřejmě nelze stihnout.
Termín jsme posunuli na polovinu října, protože diskuze je zdlouhavá. Vláda dostane materiál, který bude definovat, co doporučujeme změnit legislativně a jaká témata by měla být řešena v rámci memoranda mezi námi a asociací. Memorandum stanoví jasné termíny, a ty budeme tvrdě vyžadovat plnit.
* Na některých věcech jste se již dohodli?
Dohodli jsme se na tom, že asociace bude diskutovat tato témata - kodex práv klientů, jednotná pravidla pro rychlejší a levnější přechod klienta mezi bankami, pravidla pro informování o změnách ceníků, možnosti vedení jednotné databáze ceníků a možnost garance výhodnosti balíčků služeb oproti samostatně pořízeným produktům. Asociace slíbila, že velmi rychle sdělí, zda se bude na jejich řešení podílet.
* Řada bank doporučuje převzít tento kodex od unijních zemí, kde již funguje. To určitě lze, jenom jej nesmíme jen slepě přepsat bez zohlednění českých podmínek. * Bude se asociaci chtít do vypracování jednotných pravidel pro přechod klienta do jiné banky? Nebude mít pocit, že by hrála roli regulačního orgánu? Příliš se jim do toho nechce, protože bankám vyhovují co nejvyšší bariéry pro přestup. Z druhé strany je myslím pro ně výhodnější, aby si pravidla v rámci daných kritérií napsala sama, než když k tomu donutí ministerstvo. Na překážky stejně musí upozornit banky - třeba problém s pohledávkami z použití karty při zrušení účtu. * Pokud má klient u banky pouze běžný účet, tak přejde k jiné zřejmě bez problémů. Ovšem pokud již má úvěr nebo hypotéku, nelze jen tak měnit smluvní strany, z nichž každá dává svoje garance. Bezbariérový přechod se bude týkat pouze běžných účtů, zřejmě s podmínkou splacení kontokorentu. * Ministerstvo financí navrhovalo kromě jiného i zřízení přenositelného, trvalého čísla účtu. To by s sebou ale neslo velké náklady na nové technologie, protože minimálně clearingové centrum na to není vybaveno. K této věci se vrátíme za pár let. Tento krok se bude velmi pravděpodobně realizovat jednotně celou Unií, kde se nyní začíná diskutovat. Tak by nebylo dobré zavádět národní systém a za pár let investovat do nového, celoevropského. * Za logické a rozumné většina lidí považuje požadavek, aby banky vedly jednotné ceníky služeb a produktů. Vy jste navrhovali vytvořit i historické, tedy zpětně v čase. Není to zbytečné? To byl specifický požadavek spotřebitelských organizací. Hodně jsme o tom s bankami diskutovali, je zapotřebí zjistit, zda má skutečně opodstatnění. Důležitější je, aby se rozběhla databáze aktuálních ceníků. * Kde by mělo být jednotné místo, na kterém by klient mohl najít informace o cenících všech bank?
Podle nás by takové místo mělo být v bankovní asociaci, která by dovedla nejpružněji zaznamenávat změny. Využít by také mohla firmy, které mají tuto oblast kompletně zmapovanou - mají databázi i jednotnou terminologii ceníků. Takové řešení je mnohem elegantnější, než vyhláškou stanovená povinnost reportovat v jednotném formátu ceníky ministerstvu.
* Ministr Sobotka před časem prohlásil, že zvýšené náklady, které budou banky mít v souvislosti s navrhovanými změnami, si budou promítat do zisku, nikoliv na úkor klientů. Dalo by se to vůbec nějak zkontrolovat?
Tuto věc je nutné vidět v kontextu. Pan ministr se bránil poměrně ostrému útoku jedné konrétní banky, která začala arogantně hovořit o zvýšení nákladů v řádu miliard korun. Kontrolovat by to pochopitelně šlo velmi obtížně, ale strašit klienty nepravdivými věcmi není dobré.
* Co je vlastně cílem změn, které navrhujete?
Aby byl průměrně vzdělaný člověk schopen bankovní produkty si jednoduše srovnat, uměl pochopit jejich podmínky, aby - pokud se mu jeho banka nelíbí -mohl jednoduše a levně přejít k jiné. Tedy přehledné ceníky bankovních služeb, rozpoznatelné produkty.
* Co teď bude výsledkem vaší diskuze, ať už se s bankovní asociací dohodnete, či nikoliv?
Do půlky října informujeme vládu o tom, které změny navrhne asociace v podobě memoranda a které ministerstvo - půjde tedy o materiál, jenž především jasně definuje strategii. Do konce roku chceme předložit návrh nového zákona nebo závazné memorandum vypracované bankovní asociací, nebo kombinaci obou.
TOMÁŠ PROUZA
Narodil se 30. dubna 1973, je ženatý. Vystudoval Matiční gymnázium v Ostravě a poté Vysokou školu ekonomickou v Praze obor mezinárodní politika a diplomacie. Od roku 2003 studuje The Open University MBA. Pracoval na Americké obchodní komoře a poté na velvyslanectví České republiky v USA. Čtyři roky pracoval jako ředitel a předseda představenstva akciové společnosti Peníze, provozovatele finančního portálu www.peníze.cz.