Superluxusní limuzíny se navzdory recesi na automobilovém trhu prodávají jako housky na krámě. Na miliardáře krize prostě nedosáhne. Důkazem budiž po šedesáti letech oživená německá značka Maybach, jejíž auta vyjdou v přepočtu na nějakých deset milionů korun.
Maybachy se začaly vyrábět loni na jaře, první kus, za nějž jeho novopečený majitel zaplatil zhruba 300 tisíc dolarů, dorazil v květnu do Spojených států. Cesta to byla velkolepá - limuzína se plavila z Londýna do New Yorku ve skleněné vitríně na parníku Queen Elizabeth II, v Americe ji čekala bombastická show.
Ihned poté o značku projevil zájem japonský císařský dvůr a vládce Bahrajnu, maybachy by se také měly stát součástí vozového parku belgického krále. A dva stroje byly objednány dokonce do České republiky. Jeden z nich zamířil k majiteli největšího autobazaru v naší zemi AAA Auto Praha Anthonymu J. Dennymu.
Koncern DaimlerChrysler chce prodávat ročně tisícovku maybachů, letošek ukáže, zda je toto číslo reálné. Prodeje se nemusejí nakonec vyvíjet podle představ, stačí vzít v úvahu, že zájemci musejí zaplatit zálohu ve výši padesáti tisíc dolarů ještě předtím, než auto dostanou. To jim výrobce teprve následně ušije na míru.
Kultovní záležitost
Proč byl loni o značku, která ještě nedávno nebyla vůbec na trhu, takový zájem? Vůz má všechny předpoklady pro to, aby se stal ve svém segmentu jakousi kultovní záležitostí. Značka se naposledy na silnicích objevila v roce 1941, o jejím oživení bylo ve Stuttgartu rozhodnuto až v roce 1997. Maybach pak dostal do vínku snad všechny vymoženosti, které limuzína může pojmout.
DaimlerChrysler ji nabízí ve dvou verzích, lišících se délkou. Zatímco kratší s označením 57 měří 5,72 metru, delší verze 62 už překonala šestimetrovou hranici o 17 centimetrů. Stroj má už v sériovém provedení zabudovaný veškerý „obvyklý“ komfort. Patří k němu například čtyřzónová klimatizace, elektronicky řízené vzduchové odpružení, lednička, televize, DVD, satelit, nejjemnější kůži lze najít prakticky všude, k delší verzi patří navíc zadní sedadla s lůžkovou úpravou. V ceníku doplňků na přání už figurují jenom tři položky: skleněná střecha, skleněná dělicí stěna a pancéřované provedení.
Při zadávání zakázky ve speciálních střediscích (Center of Excellence) si však může zájemce naporoučet v podstatě cokoliv, co ho napadne. Akceptovat musí jen dvanáctiválcový motor o objemu 5,5 litru, jehož výfukové potrubí skrývá dva keramické katalyzátory. Agregát se vyrábí v berlínské motorárně, odkud putuje ke kompletaci vozu. Ta trvá celkem sedm dní, denní penzum vyrobených vozů je naplánováno na sedm kusů.
Architektem svého vozu
Přepychový sedan budí na silnici respekt a nenechá nikoho na pochybách o tom, že je určen pro jedince, kteří umějí ocenit vytříbenost tvarů a výraznou individualitu. Oku lahodí hlavní podélné linky spoluvytvářející aerodynamickou siluetu karoserie, jež vyniká jednoduchými a přitom elegantními tvary. Výraz je znásoben také úzkými chromovanými lištami. Není však bez zajímavosti, že potenciální majitel maybachu má možnost posílit jeho výlučnost a změnit jej v jedinečný originál. Jak? Tím, že si sám nejen vybere materiál pro čalounění i obložení interiéru, ale také zvolí provedení kabiny z architektonického hlediska. Jeho devízou je jedinečný a vysoce propracovaný design, který symbolizuje harmonii mezi zbožím pro trh a uměleckým dílem.
Samotný interiér ohromí obrovským prostorem. Cestující, kteří se usadí na široká a vybranou kůží čalouněná zadní sedadla, se budou cítit jako vznešení hosté pozvaní do salonku na kolech. Příjemně je přitom překvapí také skutečnost, že si sami mohou pomocí elektroniky regulovat jejich polohu.
Přívětivost prostředí je umocněna luxusním provedením interiéru, ve kterém dominují kůže krémové barvy, ušlechtilé dřevo a kov. Útulnost zvyšuje i decentně tónované osvětlení kabiny. Základní myšlenka tvůrců Mercedesu Maybach je maximum bezpečnosti a komfortu s vyloučením jakéhokoli výraznějšího nepohodlí pro řidiče.
To se kromě jiného odráží i v koncepci hlavních světlometů. Pod jejich elegantními skleněnými kryty sídlí špičková technika, která demonstruje pozoruhodný fakt: rozložení toku světla od žárovek se samočinně mění v závislosti na situaci na silnici a na rychlosti vozu. A nejen to. Z nepřeberné řady prvků výbavy maybachu jmenujme alespoň elektronický systém jízdní stability ABC (Active Body Control), jenž umožňuje například naprogramovat nastavení tlumičů. Na základě údajů početných čidel tato vyspělá soustava stále dolaďuje tuhost tlumičů podle skutečných jízdních podmínek i stylu řidiče.
Je libo drink?
Vybavení kabiny maybachu počítá už v základní výbavě s možností servírovat cestujícím za jízdy chlazené i teplé nápoje. I když je třeba podotknout, že žádná výbava v něm nebude nikdy standardní - každý vůz totiž vzniká přesně podle přání konkrétního zákazníka. Vedle ledničky a baru tudíž bude na kupujícím i to, jestli obložení bude ze dřeva, leštěné žuly, nebo z kůže. Dále může zákazník zvolit také například typ monitorů vsazených do hlavových opěrek předních sedadel, určit místo pro telefon s faxem, počítač s internetem nebo odstín prosklené panoramatické střechy se solární výrobou elektřiny. Poslední věc je důležitá, aby mohla klimatizace běžet dál i při vypnutém motoru…
Kdo dýchá MM na záda
Maybach nebude jediným exkluzivním autem na českých silnicích. Například firma HP – Exclusiv, která dováží vedle jiných také značku Ferrari, je schopna ročně prodat patnáct i více těchto rychlých automobilů. Italská automobilka jí ale loni přidělila jen čtrnáct vozů. Dovozce se chystá dokonce prodat historicky nejdražší ze všech drahých aut, která se kdy objevila na českém trhu. O Ferrari Enzo, které bude stát 25 milionů korun, je ve světě takový zájem, že o jeho „přidělení“ rozhoduje sám prezident Ferrari Luca de Montezemolo.
Ročně najde v české kotlině majitele v průměru jeden nový rolls–royce a jeden bentley, rychlých raket značky Porsche se minulý rok udalo pětadvacet kusů. A kdo z Čechů takovými vozy jezdí? Sportovní hvězdy a ti nejúspěšnější podnikatelé: ve Ferrari se prohání Dominik Hašek a golfista Alexander Čejka, zřejmě nejznámějším majitelem rolls–royce je vydavatel Fidelis Schlée. A o žhavou novinku Audi RS 6 za tři miliony korun – se zase na podzim zajímal privatizátor Třineckých železáren Tomáš Chrenek.