Menu Zavřít

Barcelonské námluvy

16. 2. 2007
Autor: Euro.cz

České firmy na kongresu 3GSM hledaly zahraniční partnery

Je neděle 11. února, do půlnoci zbývá jen pár minut. Letiště ve španělské Barceloně však stále žije nebývalým ruchem. Před příletovou halou se tvoří dlouhá fronta na taxi a po čtvrthodinovém čekání se toho svého dočkají i čeští novináři. „3GSM visitors?“ ptá se řidič taxi lámanou angličtinou. Po souhlasném přitakání se rozhovoří směsicí španělštiny promíchané s několika anglickými slovy. Přes jazykovou bariéru však lze z jeho gestikulace pochopit, že si pochvaluje obrovské množství klientů, kteří do Barcelony přijeli na kongres 3GSM, největší a nejuznávanější veletrh o mobilních telekomunikacích na světě.

Česká stopa.

Do veletržního areálu pod parkem Montjuic se vydaly i desítky manažerů českých firem. Někteří jen jako návštěvníci, aby pochytili nové trendy v telekomunikačním oboru, jiní jsou partnery vystavujících firem a další přímo vystavují. Českých společností, které postavily svůj vlastní stánek na letošním 3GSM World Congress, jak se veletrh oficiálně nazývá, bylo sedm, téměř dvakrát více než loni. Obecně lze české vystavovatele v Barceloně rozdělit do dvou skupin: na dodavatele obsahu pro mobilní telefony, různých aplikací a užitečných programů a na výrobce telekomunikačních technologií - buď speciálního softwaru, či telekomunikačních zařízení, tedy hardwaru.

Důležitá ikona.

Jednoduchým, ale profesionálním dojmem působil stánek pražské U-Turn Media Group, která je v Česku známá především jako tvůrce videoportálů pro mobilní operátory Eurotel a Oskar. V Barceloně prezentovala aplikaci On device portals (ODP), tedy mobilní portály. Jde o speciální software pro mobilní telefony, který partnerům U-Turnu, převážně televizím a mediálním společnostem, umožňuje komunikovat se svými diváky, čtenáři a klienty mobilem. „Vtip portálu pro mobily spočívá v tom, že uživatel má v přístroji ikonku s logem firmy, na kterou jednou klikne, a přes mobil může využívat různé multimediální funkce, jež uživateli náš partner nabídne. Je to jakýsi mobilní internetový prohlížeč, mnohem vyspělejší a multimediálnější než WAP,“ vysvětluje Dan Konečný, obchodní ředitel U-Turnu. „Síla je v jednoduchosti řešení, v ikoně s logem 'oblíbené' firmy. Nemusí se nikde vypisovat žádné adresy, což lidi na mobilech otravuje. Z průzkumu vyplývá, že ODP má kvůli jednoduchosti až desetkrát větší používanost než WAP. Mobil by měl v oblasti obsahu fungovat jako ovladač od televize,“ říká Konečný. Upozorňuje, že U-Turn není tvůrcem obsahu, ale dodavatelem služby, která jej umožňuje publikovat a šířit: „Mobilizujeme zákazníky našich partnerů.“ Loni takto U-Turn vytvořil speciální mobilní portál pro televizi Nova, pro její pořad Česko hledá SuperStar.

Podpis neočekávali.

ODP oblasti, tedy softwaru pro mobilní web, se ve světě věnuje asi patnáct firem a polovina z nich na 3GSM vystavovala. „Většina z nich se orientuje převážně na mobilní operátory, my zase máme velmi dobré kontakty s médii, ODP se však nemusí omezovat jen na mediální svět. Například přímo v Barceloně máme partnera, který nabízí bezplatné využívání inteligentního turistického průvodce v mobilu, jenž kromě textů obsahuje i mapy a hlasový komentář,“ tvrdí Jan Obrman, generální ředitel U-Turnu. Potřebnou aplikaci lze stáhnout přes SMS zprávu či technologii Bluetooth, což trvá jen pár vteřin. Náklady na účast U-Turnu na veletrhu 3GSM se prý pohybují v desítkách tisíc eur. Že by však firma podepsala nový kontrakt přímo na výstavišti, Obrman neočekával. „V našem byznysu se věci vyvíjí velmi dlouho, až dva roky. Je těžké hodnotit efektivnost účasti na veletrhu, ale myslím, že jsme na dobré cestě,“ tvrdí.

Pohlednice přes MMS.

V podobné pozici jako U-Turn - dodavatele platformy pro mobilní telefony - je i další vystavovatel, společnost WireNode. „Jsme vlastně takový agregátor. Sbíráme různá data, upravujeme je a výstupem jsou aplikace pro mobily, které nabízíme dalším subjektům, například prográmek pro čtení elektronických knih v telefonu,“ vysvětluje spolumajitel firmy Tomáš Randus. Zřejmě nejznámější službou, kterou WireNode zajišťuje pro Českou poštu, je zasílání MMS zpráv jako papírových pohlednic. „Staráme se o elektronickou část služby Doschranky.cz, o sběr dat z mobilů a internetu, pak informace předáváme poště, která zajišťuje tisk a distribuci pohlednic,“ dodává druhý společník firmy Tomáš Zeman.
Na kongresu však WireNode prezentovala především své aplikace pro mobilní telefony a „agregovaný“ obsah, tedy různé hry či diskusní chaty. „Do Barcelony jsme se přijeli ukázat zahraničním mobilním operátorům a velkým agregátorům z ciziny. Je to náš první veletrh a nemáme ani žádné zkušenosti se zahraničními partnery, spíše se rozhlížíme,“ tvrdí Randus. Přítomnost firmy na výstavišti prý WireNode přišla zhruba na tři čtvrtě milionu korun. „Je to zatím naše největší investice do marketingu a propagace. Nových zajímavých kontaktů máme dostatek, promění-li se v tržby, se teprve ukáže,“ připouští.

Porno v mobilu.

Dodávat obsah mobilním operátorům a nadnárodním agregátorům chce i pražská firma MP Media. Proto po loňské premiérové účasti přijela i letos. Společnost v Česku vydává jedenáct časopisů zaměřených na erotiku a tvrdé porno a před několika lety začala s tímto obsahem podnikat i v mobilní branži. „Máme v databázi pornoobsah ve všech formách, které je možné využít na mobilech - fotky, videa, hry i živé přenosy spojené s chatem,“ vypočítává obchodní ředitel firmy Tomáš Dudík.
Na veletrhu firma prezentovala zejména přehrávač FinePlayer, který po jednoduché instalaci v mobilu může jeho majitel používat k videochatování s pornomodelkou ve studiu. „Hledáme agregátory, kteří jsou napojeni na zahraniční mobilní operátory a mají vlastní marketing i účtovací systém. Zatímco v Česku děláme převážně B2C byznys, prodej koncovým zákazníkům, v cizině chceme prodávat formou B2B, tedy dodávat služby našim partnerům,“ říká Dudík. Za účast na veletrhu MP Media zaplatila asi 180 tisíc korun, další náklady si vyžádala účast manažerů v Barceloně. „Očekáváme velmi dobrou efektivitu investice. Přepokládáme, že do půl roku se nám peníze vrátí,“ dodává Dudík.

MM25_AI

Cíl - velcí operátoři.

Oslovit v Barceloně velké mobilní operátory si daly za cíl dvě „zavedené“ české firmy - Strom telecom a JabloCom, dceřiná společnost Jablotronu. „Malé cíle nejsou na místě, jsme na největším světovém veletrhu mobilních komunikacích, proto musíme oslovovat a kontaktovat největší světové GSM operátory,“ tvrdí šéf JabloComu Jiří Meloun. Firma prodává do zahraničí 90 procent své produkce, další expanzi by měl zajistit nový model obřího mobilu „pro důchodce“, který JabloCom uvedl nedávno na trh. „Stolní mobil oslovuje velmi mnoho návštěvníků. Velké procento schůzek ale bylo domluvených předem, takže bereme Barcelonu i jako takový meeting point, kontaktní místo,“ dodává Rene Gubancok, obchodní ředitel JabloComu.
Spokojenost s veletrhem je i ve společnosti Strom telecom, která dodává počítačové vybavení a speciální software pro mobilní operátory, pro účtování hovorného a dalších služeb. „Pořadatel veletrhu má interní seznam vystavovatelů. Čím více peněz na veletrhu utratíte, tím lepší pozici pro příští rok máte. Z 900 vystavovatelů jsme se letos propracovali do první stovky, díky tomu jsme získali i lepší místo pro náš stánek, což se pozitivně projevilo v návštěvnosti a zájmu o Strom telecom. S letošním ročníkem kongresu u nás je velká spokojenost,“ tvrdí event manažer firmy Jiří Doležel. Strom telecom se navíc během veletrhu přejmenoval na Sitronics Telecom Solutions a sjednotil svou identitu s mateřskou firmou, ruským elektronicko-IT holdingem Sitronics. „Příští rok bychom chtěli náš 54metrový stánek zvětšit na dvojnásobek a získat ještě lepší pozici v pavilonu s Nokií, Siemensem či Ericssonem,“ naznačuje Doležel velké plány do budoucnosti.

České firmy vystavující na 3GSM kongresu
Future Product Design
JabloCom
MobiTel
MP media
Strom telecom
U-Turn
Wirenode
Pramen: www.3gsmworldcongress.com

  • Našli jste v článku chybu?