Menu Zavřít

Baťův plavební kanál

13. 1. 2012
Autor: profit

Historický vodní kanál mezi Otrokovicemi a Rohatcem vznikl v letech 1934 až 1938 k přepravě lignitu pro Baťovy závody. Po rekonstrukci v devadesátých letech ale slouží už pouze turistům a patří k největším atrakcím Moravského Slovácka.  

Foto: Flickr.com

První pokusy o splavnění řeky Moravy se objevovaly už v 17. a 18. století. Vznikla celá řada projektů, všechny ale nakonec ztroskotaly na finanční náročnosti. Pozdější plány zhatila první světová válka a po vzniku Československa dostala přednost stavba železnic.

Nový impulz dostalo jednání o regulaci řeky Moravy teprve roku 1927, kdy došlo k převodu kompetencí na ministerstvo zemědělství. To plánovalo úpravu koryta kvůli melioracím, projekt ale brzy zaujal také zlínského průmyslníka Tomáše Baťu, který si uvědomil, že splavnění Moravy a následné vybudování dunajsko-oderského průplavu by jeho firmě umožnilo jednodušší a levnější spojení se světovými trhy. Využil proto svého vlivu, aby v připravovaném vodocestném zákoně bylo na regulaci řeky pamatováno. Výsledků své intervence se sice nedožil, v plánech ale po roce 1932 pokračoval jeho nevlastní bratr a nový šéf podniku Jan Antonín Baťa.

Úspěšná zkouška

Představitelé Baťových závodů nenechali nic náhodě. Už v létě roku 1932 provedla firma na řece první pokusy s plavbou nákladního člunu poháněného leteckým motorem a zaměřila se především na překonávání jezů. Zkouška dopadla úspěšně, Baťa proto ihned začal jednat s ministerským předsedou Malypetrem o státním příspěvku.

Byl vytvořen projekt na stavbu malého průplavu, který vycházel z pečlivě vypracované studie inženýrů Suka a Záruby-Pfeffermana. Hodnota stavby byla vyčíslena na 34 milionů korun, přičemž sedm milionů měl hradit stát, devět milionů firma Baťa a zbylých 18 milionů mělo být uhrazeno v rámci melioračních akcí. Projekt byl totiž podmíněn vznikem závlahových kanálů, které by v době sucha sloužily k zavlažování přilehlých pozemků. Zregulovaný tok měl navíc zabránit povodním a umožnit plavbu menších lodí.

S plánem ale musely souhlasit také okolní obce. Jan Antonín Baťa proto věnoval na propagaci projektu jeden milion korun a zlínský vodohospodářský spolek vydal informační brožuru s mapkou zamýšlené trasy.

Uhelné plány

Stavbu schválil Zemský úřad v Brně v říjnu 1934. První a nakonec i poslední část kanálu tvořila trasa Otrokovice–Rohatec o délce 50 kilometrů, která měla umožnit rychlou a levnou přepravu lignitu (hnědého uhlí) z Ratíškovic do otrokovické elektrárny.

Až do poloviny roku 1935 postupovaly práce velmi rychle, na stavbě se totiž podílelo hned několik firem. Roku 1936 se přešlo k odbornějším pracím, tedy k výstavbě jezů a plavebních komor, které měly zajistit dostatečně vysokou hladinu vody a zároveň umožnit lodím překonat výškový rozdíl 18,6 metru. V letních měsících roku 1937 pak práce na Baťově kanálu vrcholily. Nová vodní cesta vedle původního řečiště řeky Moravy byla téměř hotová a začalo se s postupným přečerpáváním vody. První zkušební plavba dopadla výborně a spuštění ostrého provozu tak už nic nebránilo.

Z remorkéru za traktor

V srpnu 1938 byla založena „Moravská plavební akciová společnost“, v jejímž čele stál Jan Antonín Baťa. Firma vlastnila dva vlečné remorkéry (označené jako Baťa I a Baťa II), několik nákladních člunů a jednu motorovou osobní loď. Plavba na Baťově kanálu byla oficiálně zahájena 2. prosince 1938. Vzhledem k napjaté politické situaci se ale vše obešlo bez velkých okázalostí a už úvodní cesta byla pracovní.

Úkolem bylo dovézt prvních 200 tun ratíškovického lignitu, plavba probíhala podle předem připravených plánů. Prázdný člun byl v Otrokovicích připojen za remorkér, kterým byl odtažen až ke komoře ve Spytihněvi. Tam byl přepojen za traktor jedoucí podél kanálu a vlečen až k plavební komoře u pevného jezu v Uherském Ostrohu. Zde čekal druhý remorkér, který zavezl člun do Veselí nad Moravou. Loď byla poté opět zapojena za traktor, který ji dotáhl až do přístaviště v Rohatci blízko Ratíškovic. Cesta trvala kolem 10 hodin a po naložení se člun stejným způsobem vracel zpět.

Plavební kanál Otrokovice-Rohatec

Vznikl v letech 1934 až 1938 jako první část plánovaného průplavu Dunaj-Odra. Jeho stavbu iniciovala firma Baťa, která úsek mezi Rohatcem a Otrokovicemi využívala pro přepravu hnědého uhlí. Po druhé světové válce se provozovatelem stal podnik Stavosvit, roku 1961 byla ale plavba zastavena. Obnovy se historický kanál dočkal až po roce 1996. V současnosti je turistickou atrakcí a ročně ho navštíví desetitisíce lidí. Jeho vlastníkem je stát, provoz zajišťuje obecně prospěšná společnost Baťův kanál.

Atrakce pro turisty

bitcoin_skoleni

Zahájením plavby na Baťově kanálu měl být položen základ průplavu Dunaj–Odra, druhá světová válka ale plány zhatila. Moravská plavební společnost byla roku 1945 znárodněna a kanál těžce poškozený německými vojsky bylo nutné nákladně opravit. V polovině 50. let se jeho provozovatelem stal Stavosvit, který už nepokračoval v dopravě uhlí do elektrárny, ale zabýval se pouze přepravou stavebních materiálů. To se však brzy ukázalo jako nerentabilní a roku 1961 byl provoz na kanálu zastaven.

Pokusy o oživení se objevovaly už koncem 80. let, konkrétní kroky ale přišly až po změně režimu. Roku 1996 vznikl z iniciativy okolních obcí nadační fond, jehož cílem bylo zpřístupnění kanálu pro veřejnost. Výsledkem byla postupná rekonstrukce plavební cesty, která se brzy stala vyhledávanou atrakcí. V současnosti je Baťův kanál otevřen od dubna do října a ročně ho navštíví až 40 tisíc turistů.

  • Našli jste v článku chybu?