Menu Zavřít

Baťův příběh od řeky Gangy

1. 3. 2007
Autor: Euro.cz

Výrobce obuvi se podílí na stavbě nové čtvrti v Kalkatě

Tušíte, čím se zapsal rok 2006 do historie Baťovy obuvnické říše? Podíváte-li se do prezentací společnosti se sídlem v Torontě (a kdysi ve Zlíně), zjistíte, že se začalo pracovat na projektu nové čtvrti v Kalkatě. Tam, kde dosud stály staré Baťovy domky. V novém Batanagaru má vzniknout mimo jiné dva a půl tisíce nových bytů pro zaměstnance Bati. Ti budou mít pronájem zdarma, v duchu staré známé Baťovy filozofie. Celý projekt má být dokončen do roku 2011.
V Batanagaru ale také vyrostou nové luxusní byty pro zájemce, kteří se chtějí přestěhovat do jihozápadní Kalkaty - třeba s výhledem na posvátnou řeku Gangu či přesněji její silné, kilometr široké pravé rameno Huglí v rozsáhlé deltě nedaleko od Bengálského zálivu. Na ploše kolem 150 hektarů se mají objevit obchody, nemocnice, chrámy, zábavní centrum včetně kina, školy, golfové hřiště a samozřejmě také „IT park“, místo, kde budou mít kanceláře firmy podnikající v oblasti informačních technologií. Bez toho se dnes v Kalkatě neobejde žádný projekt. V Batanagaru to ale mohou být pouze ekologicky nezávadné provozy.

Globalizace Tomáše Bati.

Kde se vlastně vzal Baťa v Indii? Je tam od první československé republiky. Podnikatelé, kteří objevují Indii až dnes, mohou s překvapením zjistit, že Tomáš Baťa čelil globalizaci svého druhu už na konci dvacátých let. Tehdy přemístil výrobu z Československa do řady dalších evropských zemí, Spojených států i právě Indie. Spočítal si, že by se mu nevyplatilo platit vysoká cla při exportu zlínských bot do zahraničí.
Časy se mění a na začátku nového tisíciletí se firma Bata India potýkala se složitou finanční situací. Proto se rozhodla pro nové koncepty obchodů, otevírání nových modernějších prodejen (těch je celkově v Indii na půldruhého tisíce) a začala vést rozhovory s nastupujícími maloobchodními centry. Společnost Bata se však také rozhodla zužitkovat pozemky, které měla k dispozici. V Kalkatě se spojila s realitní a finanční skupinou United Credit Belani Group a vládou Západního Bengálska. Vznikl tak společný podnik Riverbank Holding, do něhož Bata vstoupil právě svými pozemky a získal poloviční podíl. Druhá polovina patří rovným dílem dalším dvěma partnerům. Celý projekt dostal název Riverside, právě díky jedinečné poloze na břehu řeky Huglí.

KL24

Nepřesazovat ze Západu.

Kancelář Sumita Dabriwaly, výkonného šéfa projektu Riverside, nebylo v Kalkatě snadné najít. Po několika neúspěšných pokusech mne kdosi navedl na nádvoří jednoho vysokého domu. Konečně nacházím správný vchod. Sedmatřicetiletý Dabriwala působí dojmem mladého, dynamického a úspěšného manažera se značným přehledem o projektu, Baťovi i o indické ekonomice. Už dříve vedl různé realitní projekty, tento však označuje za největší výzvu své kariéry. V Batanagaru bude bydlet až pětadvacet tisíc lidí. Dalších čtyřicet tisíc tam bude pracovat. Nic tak velkého zatím Dabriwala nedělal.
Sumitova rodina podniká v oblasti realit už od šedesátých let. On sám se do tohoto oboru pustil v roce 1988, kromě toho se věnoval také finančním službám. Navzdory svému mládí má tedy bohaté zkušenosti. „Říká se, že začínat po pětatřicítce je dnes pozdě,“ poznamenává. Svým pracovním tempem jako by dobře zapadal do hektického západního světa. Slepé kopírování západního stylu se mu však příčí. Architekty nabádal, že budova pro IT firmy nemá vypadat, jako by byla přesazena ze Západu. Žádná skleněná fašistická budova! Projekt má být založen na respektování tradičních prvků indické architektury. A názvy míst v novém Batanagaru mají kopírovat pojmenování nejznámějších náměstí, parků a dominant Kalkaty.

Oáza uprostřed chaosu.

Dabriwala říká, že v Batanagaru nejde o žádnou rekonstrukci. Buduje se zcela nové město. Doprava má být ekologická, pravděpodobně autobusy, které budou mít výchozí a konečnou stanici na místní dopravní křižovatce - hubu. Tam by také mělo být napojení na městskou kalkatskou dopravu a budou tam stát taxíky. Ideální by bylo, kdyby se do těchto míst podařilo prodloužit kalkatské metro, které mimochodem na rozdíl od mnoha částí Kalkaty působí velmi čistým dojmem. Lákadlem má být promenáda na břehu Huglí a rozsáhlá pěší zóna. Ulice budou zelené a zastavěný prostor bude tvořit pětinu celého areálu. Školy a nemocnice budou placené, ještě se má ovšem řešit, jaký přístup do těchto zařízení získají Baťovi zaměstnanci. Odbory společnosti Bata India zatím celý projekt podporují. V Batanagaru nemají hrát žádnou roli kastovní či náboženské rozdíly, záměrem však je docílit jisté pospolitosti, soudržnosti obyvatel nového města. „Oáza uprostřed chaosu,“ píše se v jednom z materiálu o Batanagaru. Bouřlivě pulzující Kalkata asi bude takové oázy potřebovat.

  • Našli jste v článku chybu?