Menu Zavřít

BAVORSKÉ STŘÍBRO NA PRODEJ?

19. 7. 2001
Autor: Euro.cz

O BMW prý mají zájem Ford, VW i General Motors

Kdo koupil na začátku února akcie německého výrobce luxusních automobilů BMW a nyní je prodal, mohl sklidit velice slušný zisk. Za tu dobu totiž tyto cenné papíry posílily o třináct procent. Trh tak reagoval na pověsti o možném převzetí společnosti konkurenčním výrobcem. Spekuluje se o tom, že o automobilku má zájem americký Ford, sama BMW však podle agentury Reuters jakékoli převzetí odmítá. Přesto se však hovoří o dalším nepřátelském převzetí, podobně jako se to stalo Mannesmanu s britským Vodafonem. Vrcholové vedení Mannesmannu se několik měsíců tvrdě bránilo, podařilo se mu podstatně zvýšit cenovou nabídku, ale nakonec přece jen hodilo ručník do ringu. Dnes německý tisk uvažuje, zda stejná cesta nečeká také na BMW. „Žádnou nabídku od Forda jsme nedostali, a proto s ním také nejednáme, řekl mluvčí rodiny Quandtů, která je s 48 procenty akcií hlavním akcionářem společnosti BMW. Quandtovi prý navíc ani nemají důvod, proč by se kontroly nad automobilkou měli vzdát. Klid největšího akcionáře může být jen hrou, protože přinejmenším jedna část koncernu se potácí v potížích už delší dobu. Jde o britskou odnož, automobilku Rover. Ta už v roce 1998 vytvořila ztrátu 1,87 miliardy marek, a za uplynulý rok jí hrozí dokonce propad ve výši tří miliard marek. Za neschopnost zvrátit nepříznivé hospodaření Roveru již přišel o místo šéfa BMW Bernd Pischetsrieder (EURO 1/2000), který poté nastoupil do Volkswagenu. Právě tento krok vyvolal další domněnky, že by se rodina Quandtů mohla zbavit problémového člena a Rover prodat právě VW. Spekulovalo se dokonce i o tom, že by koncernu VW prodala celý svůj podíl na BMW. Takže v souvislosti s tímto „německým stříbrem se hovoří minimálně o dvou zájemcích. Ti ale ještě nejsou poslední: německý tisk se zmiňuje i o americkém General Motors a také o britských a amerických fondech rizikového kapitálu, které údajně již za Rover nabídly dvě miliardy eur. Co s Roverem? Osud Roveru pořád není jasný. Už na začátku roku muselo vedení BMW vyvracet spekulace, že závod v britském Longbridge s devíti tisíci zaměstnanci bude uzavřen (celkově má Rover téměř třicet tisíc pracovníků). „O uzavření Longbridge se nejedná, uklidnil veřejnost i britskou vládu mluvčí BMW. Podle dostupných informací zvažuje vedení BMW dvě zásadní varianty: buď se Roveru tak či onak zbavit, anebo pokračovat dál i s tím, že zatím výroba ještě bude ztrátová. V rámci první varianty existují dvě možná řešení: První spočívá v ukončení veškeré produkce starších typů automobilů v závodě v Longbridge. Pokračovala by pouze produkce nového modelu Rover 75 a modelu Mini, které vyžadují minimální náročnost na pracovní sílu. Druhým řešením je prodej celých továren v Longbridge a Oxfordu. Pokud se vedení BMW smíří se ztrátami, musel by německý vlastník do Roveru nalít v průběhu následujících pěti let více než pět miliard eur s tím, že by se bod zvratu v hospodaření britských filiálek dal očekávat v roce 2002. Ve hře je také stále grant pro továrnu Roveru v Longbridge od britské vlády ve výši 250 milionů eur. Britská vláda v obavě, že by BMW mohl opravdu britské závody uzavřít, slíbila, že se bude podílet na rozsáhlých investicích. Nicméně dříve, než se tento úmysl může proměnit v realitu, je třeba souhlas Evropské komise. A ten dosud nepadl. BMW získala Rover před šesti lety za osm set milionů marek a do jeho restrukturalizace již investovala několik miliard eur. Za minulý rok snížila automobilka počet zaměstnanců Roveru o 18,8 procenta na celkových 29 884, přičemž ještě v roce 1997 se blížil počet zaměstnanců firmy ke čtyřiceti tisícům lidí. BMW přes všechno v zisku. BMW (Bayerische Motoren - Werke AG) se zabývá především výrobou luxusních a sportovních automobilů, motocyklů a poskytováním souvisejících služeb. Dalším oborem firmy je výroba leteckých motorů, design, výroba a distribuce elektronických systémů, vývoj softwaru a prodej v oblasti mobilních komunikací. Společnost má téměř 116 tisíc zaměstnanců. Součástí skupiny jsou značky Rover, Land Rover, MG a Mini. Tržní kapitalizace gigantu přesahuje úroveň 15,5 miliardy eur. Tržby společnosti za loňský rok dosáhly přes všechny těžkosti 34,4 miliardy eur, což je o 6,5 procenta více než v roce předcházejícím. Čistý zisk za rok 1998 (loňský výsledek ještě není znám) činil 903 miliard eur, za uplynulý rok by měl být zhruba stejný. Co se týče počtu prodaných automobilů, podařilo se vloni skupině BMW udat více než jeden milion automobilů.

  • Našli jste v článku chybu?