Do mediálních vod nedávno vtrhli s novým projektem Chytrých novin. Mnohem déle ovšem OMD v Česku působí jako agentura specializovaná na mediální komunikaci. Několikrát se stala i mediální agenturou roku. Spolu s dalšími subjekty ji zastřešuje Omnicom Media Group, v jejímž čele stojí Petr Bažant. Ten na českém mediálním trhu očekává ještě řadu otřesů.
Foto: Jakub Stadler
Je současný mediální trh v tuzemsku výrazně jiný než před krizí?
Trh je výrazně agresivnější, více cenově orientovaný a bezpochyby také o dost menší, než byl před krizí. V oblasti me-
diálních agentur i médií to může znamenat další konsolidace či fúze, případně krachy.
Očekáváte návrat do normálu?
Nějaké zacelení či návrat do předkrizové úrovně v krátkodobém horizontu je utopií. Aby se trh začal zvedat, musí se začít zvedat spotřeba. Je to začarovaný kruh. Zadavatelé inzerce neudělají krok dříve, než ucítí, že spotřebitel je ochoten více utrácet.
Ve snaze udržet klienty šla během krize řada médií cestou výrazného snižování cen inzerce. To vedlo k velké deformaci trhu. Jak moc jsou následky stále patrné?
Patrné jsou stále. Tato krize totiž nevede k tomu, že si klienti koupí při příznivé ceně více prostoru, ale naopak se snaží ušetřit. Je iluzorní se domnívat, že ceny skokově vzrostou, spíše se dostáváme na cenové dno, kdy média mohou začít inzerci za příliš nízkých cen odmítat.
Zřejmě největší očekávání, ale i zklamání posledních let jsou spojována s internetovou reklamou. Proč příjmy z webu nenaplňují očekávání?
Odpověď hledejme spíše v otázce, proč vydavatelé placených deníků páchají se svými zpravodajskými portály zdarma sebevraždu v přímém přenosu? Podstata tohohle byznys modelu mi stále uniká!
Má internet šanci přiblížit se televizi nebo tisku?
Určitě má, potrvá to ale déle. Hlavní výzvou pro internet je absorpce peněžních prostředků, tedy kapacita, a pak výkonový systém placení. Ten určitě internet přes televizi hned tak nedostane.
Událostí roku je bezesporu zrušení reklamy na ČT. Jak to změní reklamní a mediální prostor a ceny?
Prostor to bezesporu nezlevní a konkurenci tento krok také nezvýší. Ve hře zůstává balík zhruba 400 milionů korun, které dosud ČT ročně na reklamě vydělávala. Zuby si na něj brousí Nova a Prima, ale já jsem přesvědčen, že na část finančních prostředků si sáhne také TV Barrandov.
Nedávno jste spustili svůj projekt Chytré noviny, který označujete za první inteligentní agregátor zpráv u nás. Jaký je zatím zájem návštěvníků a čím se liší od podobných projektů?
Ano, spustila ho naše agentura OMD. Zájem návštěvníků se zatím pohybuje nad naším očekáváním. Ale na konkrétní čísla si počkejme do září. Od konkurence se liší tím, že vám nepředkládá zprávy dle svého uvážení nebo klíče, nýbrž že si své zprávy skládáte sami dle vlastního zájmu. Současně vám umožňuje využívat Chytré noviny na všech platformách.
Za posledních šest let jste byli pětkrát mediální agenturou roku. Je těžší se v podobných soutěžích prosadit, nebo si dobré umístění zopakovat?
To druhé. Zazářit můžete jednou, ale udržovat se stále na špičce vyžaduje úsilí!