Válečné zpravodajství mu vyneslo respekt a vyšší počet diváků
Spojené státy možná vyhrály válku v Iráku, ale pokud jde o bitvu přenosových vln, vítězství náleží britské rozhlasové a televizní společnosti British Broadcasting Corporation. “Beeb”, jak ji přezdívají, si získala diváky z celého světa střízlivým a seriózním zpravodajstvím z války. Dokonce i ve Spojených státech, nejkonkurenčnějším mediálním prostředí na světě, ovlivnila BBC sledovanost ostatních nepřetržitě vysílajících mezinárodních zpravodajských stanic, jako CNN a Fox News. Američané, jimž se domácí zpravodajství zdálo příliš vytrvale proamerické, přepínali na BBC. „Nedůvěřuji žádné jiné stanici,“ vysvětluje osmašedesátiletá Aletha Carltonová, arteterapeutka v důchodu z Norwalku v Connecticutu. „Mám dojem, že ostatní vypouštějí vše, co by mohlo vyznít kriticky vůči Spojeným státům. BBC nic nevynechává.“
Pravdou ale je, že si BBC vysloužila i hodně kritiky. Pravice ji přezdívala Baghdad Broadcasting Corporation, zatímco levice si stěžovala, že je to spíš Blair – Bush Corporation. Vedení stanice soudí, že z novinářského hlediska zřejmě pracují dobře, když výtky přicházejí z obou stran. Pro stále rostoucí počet diváků, jako je paní Carltonová, je BBC zárukou lepšího, vyváženějšího zpravodajství. Kdo si v průběhu nedávného konfliktu naladil BBC, sledoval obvyklé zprávy od novinářů u vojenských jednotek a z Pentagonu. Diváci si ale všimli podrobných rozhovorů s Iráčany a zpráv z ostatních arabských zemí bez obvyklého vizuálního zmatku a přepjatého vlastenectví. Válečná popularita stanici dokonce umožnila částečně setřást určitou těžkopádnost: New York Post označil bagdádského zpravodaje BBC Rageha Omaara za mediální hvězdu této války.
Jinak lze říci, že co první válka v Zálivu znamenala mezinárodně pro CNN, udělal konflikt v Iráku pro BBC. Lidé po celém světě sledovali BBC World, ladili si rozhlasové vysílání BBC World Service nebo navštěvovali webové stránky stanice. „Upřímně řečeno, jsme takovou reakcí ohromeni,“ přiznává Terrel Cass, prezident společnosti WLIW-TV na Long Islandu, která BBC World distribuuje veřejnoprávním televizním stanicím.
Diváci mimo Velkou Británii přepínají na BBC World, čtyřiadvacetihodinový zpravodajský kanál stanice financovaný z reklam. Ve Spojených státech se zpravodajské relace z devět let starého BBC World objevují ve 221 veřejných stanicích a na kabelovém a satelitním kanálu BBC America, který rovněž žije z reklam – na rozdíl od vysílání v Británii, kde se reklamy neobjevují. Od začátku války stoupla podle agentury Nielsen Media Research sledovanost ve Spojených státech o 28 procent, BBC sledovalo 662 tisíc domácností. I dřív však podíl BBC World na trhu stoupal. V minulém roce se celosvětová sledovanost kanálu zvýšila o 27 procent na 254 milionů diváků. „BBC nemá jen britský, ale spíše globální pohled na celý svět,“ prohlašuje Mark Byford, ředitel BBC World Service a Global News.
Současný pohyb umožňuje kdysi liknavé BBC začít své tvrdší konkurenty CNN a Fox obírat o zadavatele reklamy. „Ten odlesk slávy se nakonec rozplyne stejně, jako se to stalo CNN po válce v Zálivu roku 1991,“ poznamenává Larry Gerbrandt, programový vedoucí konzultační firmy Kagan World Media. Menší zpravodajské společnosti ale tentokrát mohly být úspěšnější, protože jsou odlišné. Jistě to potěší vedení v Londýně, kde kanál BBC World informoval o ztrátách ve výši 24 milionů dolarů za rok končící 31. březnem 2002, zaviněných především poklesem příjmů z reklamy. K tomu přidejte 1,6 milionu dolarů týdně, které BBC vynakládala na válečné zpravodajství.
Až do války znala většina Američanů BBC spíš díky kvalitním inscenacím a komediím, jako jsou East Enders a Absolutely Fabulous, které si získaly nadšené diváky. BBC Worldwide, komerční odnož společnosti, prodala v loňském roce přes čtyřicet tisíc vysílacích hodin, a přispěla tak ke zvýšení příjmů o dvanáct procent na více než miliardu dolarů. Kanálu se dokonce vloni podařilo přispět částkou 167 milionů dolarů na koncesionáři placené zpravodajství v Británii. Dávejte si pozor, v CNN a u Foxů – Britové jsou zase na scéně.
DOKÁŽE BBC ZŮSTAT HITEM? Válečné zpravodajství BBC získává nové diváky a posluchače stanici, jejíž vysílání zasahuje 460 milionů domácností po celém světě. Dokáže si BBC toto publikum udržet, i když střelba utichla?
BBC WORLD
Mezinárodní televizní zpravodajský kanál sleduje 254 milionů domácností ve dvou stech zemích. Mezi ně patří 35 milionů předplatitelů v USA, kteří mají zavedený kabelový kanál BBC America prostřednictvím partnerské společnosti Discovery Networks, a dalších devadesát milionů domácností, které sledují zpravodajství BBC na 221 veřejnoprávních stanicích.
BBC WORLD SERVICE
Legendární rozhlasové vysílání je překládáno do 43 jazyků pro více než 150 milionů posluchačů po celém světě (3,9 milionu v USA).
BBC ONLINE
Mezinárodní webové stránky nabízejí zprávy a informace ve 43 jazycích. V březnu tyto stránky navštívilo 220 milionů zájemců – z toho 58 milionů ze Spojených států.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Marcela Nejedlá, www.langpal.com