DaimlerChrysler
STUTTGART (SpiegelOnline) – Krize v americké automobilce Chrysler zřejmě hned tak neskončí. Dobu potřebnou pro její zotavení počítají špičky spojeného koncernu DaimlerChrysler ne na měsíce, ale na léta. „Je to práce na příští dva, tři, čtyři roky, připustil v rozhovoru pro Stuttgarter Nachrichten šéf mateřského podniku Jürgen Schrempp. Prodej oslabené firmy, o němž spekulovala v posledních týdnech média, vyloučil. „Je trestuhodné na to vůbec myslet, dodal.
Gigant, který vznikl v listopadu 1998 halasně proklamovanou (a dnes zpochybňovanou) fúzí rovného s rovným, začal zhruba po roce ztrácet dech. Na vině byly potíže tradičního výrobce značek Chrysler, Jeep, Plymouth a Dodge, který čelil ostré konkurenci na místním trhu velkými slevami, velkorysým leasingem a příliš vysokými investicemi do nových modelů. Třetí čtvrtletí loňského roku vykázalo ztrátu 600 milionů eur (čtvrté se propadlo dokonce na dvojnásobek). Vedení DaimlerChrysleru zareagovalo v listopadu vyhazovem amerického managementu (EURO 50/2000), dosazením německých expertů, uzavřením několika provozů, dočasnými škrty pracovních míst a vyhlášením programu úspor.
Operativní zisk DaimlerChrysleru za rok 2000 by se mohl podle některých zdrojů pohybovat mezi pěti až 5,5 miliardy eur, což je polovina loňského výsledku. Akcie společného podniku uzavíraly v poslední prosincový obchodní den v kursu 45,20 eura. Loňské dno činilo 42,70 eura, maximum 72,00 eura. Pohár trpělivosti držitelů cenných papírů přetekl: podílníci na čele s lasvegaským miliardářem Kirkem Kerkorianem vyrukovali se žalobami a žádostmi o odškodnění za způsobené finanční ztráty.
Nový šéf Chrysleru Dieter Zetsche přetáhl do centrály v Auburn Hills celý tým dřívějších spolupracovníků. Cíl? Dostat pacienta co nejdříve do černých čísel. Podrobný plán, který Zetscheho lidé vypracují, má být předložen dozorčí radě začátkem února.