Menu Zavřít

Belgičané opustí Česko

10. 11. 2006
Autor: Euro.cz

Delvita

Tuzemský obchodní řetězec Delvita je na prodej. Jeho majitel, belgická společnost Delhaize, oznámil, že se v Česku zbaví veškerých aktivit a zemi opustí. Delvita v Česku provozuje 96 supermarketů a menších prodejen, za které by mohla získat 600 až 700 milionů korun. „Rozhodnutí opustit Českou republiku bylo velmi těžké. Plně jsme ale vzali v úvahu zájmy našich českých partnerů i tržní prostředí,“ uvedli Belgičané v prohlášení. Delhaize rovněž doufá, že sloučení Delvity s některým z dalších řetězců pomůže nově vzniklému subjektu lépe čelit konkurenci na českém trhu. To se již několik let Belgičanům nedaří. Loni Delvita prodělala 839 milionů korun, přitom o dva roky dříve „jen“ 185 milionů. Neuhrazená ztráta Delvity z let minulých ke konci roku dosáhla 1,75 miliardy korun. Lichotivé nejsou ani údaje o prodeji. Loni společnost utržila za prodané zboží 8,4 miliardy korun, což byl meziročně propad o 470 milionů korun. Mezi deseti největšími českými obchodníky Delvita obsadila poslední místo.
Kvůli špatnému hospodaření letos v březnu Delhaize obměnila vedení české Delvity. Firmu měl spasit především příchod nového ředitele Clauda Allarda, který pro mateřskou společnost pracuje přes třicet let a je považován za špičkového manažera v oboru. Ani jemu se však žádného razantního zlepšení v hospodaření firmy dosáhnout nepodařilo.
Kdo by mohl Delvitu koupit? Zdroje týdeníku EURO tvrdí, že zájemců je několik. Delhaize o prodeji Delvity jednala s britskou společností Tesco, německou skupinou Rewe, která v Česku vlastní diskonty Penny Market a supermarkety Billa. Rewe již od Belgičanů koupila slovenskou síť Delvity. Součástí kupní smlouvy byla údajně i klauzule na prodej některých obchodů Delvity v Česku. Dalším zájemcem je nizozemský rival Ahold, se kterým již Delhaize jednala o sloučení. Rokování však byla údajně přerušena.
Na českém trhu, vzhledem k jeho velikosti, působí příliš mnoho firem, které se zabývají prodejem rychloborátkového zboží a potravin. Konkurence je obrovská a ne každý je schopen jí odolávat. Větší koncentrace podílů je nevyhnutelná, což je i poslední případ Delvity. Odborníci předpovídají, že se počet provozovatelů supermarketů v Česku sníží do pěti let o polovinu.
Delvita je čtvrtým velkým obchodním řetězcem, který se rozhodl z České republiky odejít. Loni společnost Julius Meinl svých takřka šedesát prodejen prodala obchodnímu řetězci Ahold. Letos zase Tesco Stores ČR koupilo jedenáct hypermarketů francouzské firmy Carrefour a dalších 27 supermarketů německého řetězce Edeka.

MM25_AI

Skvělá řeč, šéfe
Pravdivost sloganu, že týdeník EURO ví, co ostatní ani netuší, se potvrdila. Když jako první počátkem května informoval, že společnost Delvita opouští Česko, majitel řetězce, belgická firma Delhaize, tyto informace vehementně popíral. „Pro nás je budování úspěchu Delvity velkou výzvou a důkazem, že naše obchodní strategie dokáže uspět i na silně konkurenčním trhu, jakým je Česká republika,“ reagoval tehdy ředitel Delhaize pro západní a střední Evropu Artur Goethals. Skvělá řeč, šéfe, přikyvoval souhlasně management české Delvity. Ano, skvělá, stejně jako strategie v Česku, která odolala i té nejsilnější konkurenci.

  • Našli jste v článku chybu?