Loni daroval v Česku zaměstnavatel svým pracovníkům v průměru benefity za téměř pět tisíc korun.
Autor: Martin Siebert
Podle společnosti Accor Services CZ by majitelé firem a manažeři měli právě v době krize motivovat klíčové zaměstnance, a proto přicházejí s novinkou – předplacenou kartou Ticket Benefits.
Majitel společnosti TM-Truck Michal Topolančin se rozhodl obdarovat své zaměstnance předplacenou kartou Ticket Benefits. Každý měsíc poukáže na nastavený limit minimálně tisíc korun, a umožní tak svým pracovníkům užívat benefity podle vlastního výběru.
„Vyžaduji od svých zaměstnanců nadstandardní práci, mám velké nároky, a proto jim to chci nějak vykompenzovat. Dát jim i nadstandardní podmínky jako poděkování za to, že si jich vážím,“ vysvětluje Topolančin, jehož firma se specializuje na přepravu a distribuci pohonných hmot.
Benefit, který mohou lidé čerpat podle svých představ při sportování, kulturním vyžití a podobně, se Topolančinovi zalíbil i jako motivační prvek, aby lidé ve firmě zůstávali. A evidentně se mu daří držet kádr pracovníků, většina ze současných 13 zaměstnanců s ním podnikání rozjížděla.
Podle generálního ředitele společnosti Accor Services Bruna Berthiera hledají jejich zákazníci stále efektivnější formy motivace zaměstnanců, dvojnásob pak v době ekonomické krize, která působí nejen na samotné firmy, ale hlavně na zaměstnance. „Karta Ticket Benefits představuje moderní a atraktivní produkt, který umožní společnostem daleko efektivněji a moderněji poskytovat benefity klíčovým zaměstnancům. Benefitní karta je odrazem aktivního životního stylu držitelů karet, a tedy i důležitá součást interní komunikace a firemní image,“ tvrdí Berthier.
Finančně výhodné i pro zaměstnavatele
Společnost Accor Services CZ, která patří mezi největší poskytovatele stravenek v Česku, nabízí nový benefit, přestože se tuzemské firmy nyní potýkají s krizí a mnohé zaměstnanecké výhody spíš škrtají než rozšiřují. Trh s benefity dlouhodobě stagnuje. Firmy omezují nebo snižují hodnotu produktů nebo počet produktů, které objednávají pro své zaměstnance. Proč právě v této době šetření na každém kroku přichází společnost s novinkou?
„Jde o daňově výhodný produkt. Firmy jej využívají k tomu, že optimalizují náklady, které jsou spojené s poskytováním odměn zaměstnancům. Jsou už firmy, které tyto benefity zavádějí i v době krize, protože začínají hledat cestu, jak vlastně ušetřit na daních. Naše produkty mohou být v této oblasti přínosem,“ vysvětluje Pavel Holomek, který vedl vývojový tým Ticket Benefits.
Stejně jako poukázky, i předplacené karty Ticket Benefits nabízejí finanční zvýhodnění pro zaměstnavatele i zaměstnance. Při poskytování benefitů je zaměstnavatel osvobozen od platby daně z příjmu fyzických osob a odvodů na sociální a zdravotní pojištění. Benefit je daňově uznatelným nákladem. Zaměstnanec naproti tomu získá o 45 procent více, než kdyby dostal stejnou částku v hotovosti jako přilepšení k platu.
Za sportem a zábavou s kartou
Podobně jako v případě známých volnočasových papírových poukázek Ticket Benefits Multi, umožňují karty svému držiteli vybírat ze široké nabídky produktů a služeb z oblastí sportu, zábavy, kultury, cestování, péče o zdraví a vzdělávání. Síť partnerů akceptujících nové karty Benefits zahrnuje především provozovny, které patří mezi nejoblíbenější ve všech uvedených oblastech a jsou nejčastěji využívány držiteli papírových poukázek Ticket.
„V současné době lze kartu uplatnit v síti, která pokrývá 60 procent provozoven akceptujících papírové poukázky a dosud nejvíce navštěvovaných. Jde o fitka, relaxační a kosmetická centra, cestovní kanceláře, lékárny, optiky, divadla, kina, autoškoly a podobně,“ vyjmenovává obchodní manažer Accor Services CZ Josef Hodač s tím, že portfolio nabídky se bude stále rozšiřovat.
Zaměstnanci mají paměť jako slon
Předplacená karta Ticket Benefits funguje jako běžná platební karta. Je zabezpečena pinem, který je třeba zadat při placení, některé terminály vyžadují i podpis držitele karty. Finanční částku má uživatel zcela pod kontrolou díky osobnímu on-line účtu, který ovládá přes internet nebo prostřednictvím automatického telefonního operátora.
Na kartě Ticket Benefits je červený slon utvořený pomocí japonského umění origami. „Propojení těchto symbolů nejenže přinese držitelům karet štěstí, ale také jim pomůže příjemně strávit volný čas. Navíc tak manažerům a majitelům firem napovídáme, že i jejich zaměstnanci mají paměť – nerušte benefity, budou si to pamatovat,“ usmívá se Daniela Pedret, marketingová ředitelka společnosti Accor Services CZ.
Accor Services se v Česku rozjíždí
Předplacenou benefitní kartu využívají úspěšně firmy ve Velké Británii, Francii a Jižní Africe. „Zaznamenáváme obrovský nárůst zájmů o tento produkt a předpokládáme, že totéž bude v Česku,“ vysvětluje strategii firmy Hodač s tím, že právě nyní oslovují podniky, které v tuzemsku patří mezi TOP 100. Prvních pět společností z široké škály českého trhu, jimž se novinka zalíbila, už
podepsalo smlouvu. Najdou se mezi nimi malé, střední i velké firmy, jako například ČEZ.
Francouzská společnost Accor Services zažívá letos v tuzemsku úspěšný rok. Koupila konkurenční skupinu Exit Group, a zvýšila si tak objem vydávaných stravenek o více než 50 procent, neboli počet firemních zákazníků vzrostl z 13 na 23 tisíc, počet uživatelů poukázek z 330 na 495 tisíc. A spolu s MasterCard Europe vytvořila společný podnik, aby mohli majitelé nových karet Ticket Benefits využívat síť terminálů.