Stojí třeba za solárními elektrárnami umístěnými na několika
nizozemských sportovních stadionech. Jejich zatím největší zakázkou byla stavba
elektrárny na ploše 140 hektarů s výkonem 70 megawattů v areálu bývalé továrny
na výbušniny v Belgii. Mladá česká firma Greenbuddies má ambici být výraznou
platformou na evropském trhu i pro další české subdodavatele v oblasti
obnovitelných zdrojů energie.
V současnosti společnost zaznamenává úspěchy především na
nizozemském trhu, který dynamicky roste. „Aktuálně jsme se s tamějšími partnery
dohodli na dvou nových zakázkách. Jde o solární elektrárny s výkonem 1,15 a 1,3
MW. Co se týče finanční hodnoty, mohou pro představu uvést, že cena kompletního
projektování a instalace technologie se pohybuje kolem 700 tisíc eur za každý
megawatt,“ říká spoluvlastník společnosti Aleš Spáčil.
Nizozemci podle něj často poptávají střešní instalace nebo
nové využití ploch po likvidovaných továrnách či skládkách. „Váží si své
kvalitní půdy, kterou nechtějí zastavět, snaží se spíš chytře využít
brownfieldy,“ vysvětluje podnikatel.
Na zakázce jsme se dohodli za dva měsíce
Firma už měla klienty na nizozemském trhu dříve, nové zakázky
ovšem podpořila obchodní akce, která se konala v prosinci přímo na půdě českého
zastupitelského úřadu v Haagu. Firma Greenbuddies se na ní setkala se skoro 30
nizozemskými partnery, jak s potenciálními, tak existujícími.
Greenbuddies |
Pražská firma zaměřená na výstavbu a servis solárních elektráren od založení v roce 2017 dynamicky roste. Zatímco v roce 2018 dosáhl její obrat 43 milionů korun, vloni to bylo už 145 milionů. Interně společnost zaměstnává desítku lidí, v rámci subdodavatelského řetězce se ovšem na projektech podílí už více než dvě stovky pracovníků.
V Evropské unii má firma přes 40 zákazníků a dosud vybudovala solární elektrárny, jejichž celkový výkon se v součtu blíží hranici 250 megawattů. Stojí například v Rakousku, Itálii, Německu, Nizozemsku, Belgii, Švédsku, Estonsku nebo na Maltě. Společnost založili v roce 2017 podnikatelé Aleš Spáčil a Ondřej Vodsloň, kteří už měli z dřívějška bohaté zkušenosti z oblasti obnovitelných zdrojů energie. Vedle fotovoltaiky se společnost zaměřila nově také na elektromobilitu a dobíjecí stanice. Na tuto oblast se specializuje třetí podílník Aleš Damm. |
„Dá se říct, že se na chvíli přesunula do Haagu celá
nizozemská elita oboru,“ uvádí Aleš Spáčil, který ocenil rychlé jednání s
Nizozemci. „V jiných zemích je běžné, že se o novém obchodu jedná čtyři, pět
měsíců. V Německu jsme dokonce jednoho většího klienta museli kvůli první
zakázce uhánět skoro dva roky. S Nizozemci jsme si ovšem teď plácli už za pouhé
dva měsíce. A to ještě mezitím byly Vánoce,“ pochvaluje si podnikatel.
Podle ředitelky kanceláře agentury CzechTrade v Rotterdamu
Andrey Märzové, která se na organizaci setkání podílela, záštita českého státu
pomohla prestiži akce. „Nizozemci jsou velmi ambiciózní obchodníci a že se
setkání s českou společností podnikatelů konalo přímo na ambasádě, to je v
jejich očích výrazné plus a garance důvěryhodnosti,“ podotýká Märzová.
Přines obchod, až pak bude provize
Do oblasti Beneluxu firmu Greenbuddies láká to, že zde v
současnosti rychle rostou investice do obnovitelných zdrojů energie. Na
nizozemském trhu je aktivní od roku 2018, kdy se zúčastnila tamějšího veletrhu
Solar Solution. Podle Spáčila je se zkušenými nizozemskými byznysmeny při
jednání nutno hrát rovnou partii. „Na místě je rozumná míra sebevědomí.
Neznamená to být arogantní, ale musíte vědět, co chcete, a stát si za tím,“
říká vývozce.
„Každému exportérovi bych doporučil, aby si v Nizozemsku
našel místního zástupce, pokud to tedy finančně vychází. V našem případě jsme
se dohodli s člověkem, který byl původně projektovým manažerem na straně
investora na jedné z našich staveb,“ vysvětluje Aleš Spáčil. Podle Andrey
Märzové je potřeba být při volbě místního zástupce velmi obezřetný, protože
Nizozemci se umějí dobře prezentovat a mohou vzbudit falešný dojem. „My jsme
našemu zástupci řekli: ‚Přines první obchod, pak ti zaplatíme provizi a také
začneme platit pravidelnou gáži.‘ Pokud ovšem nemáte doporučení, tak na tento
postup příliš neslyší ti dobří byznysmeni, kteří nemají o zakázky nouzi,“
podotýká Spáčil.
Horečky před koncem roku |
Aleš Spáčil si na světovém trhu fotovoltaiky všímá zajímavého detailu. Stále přežívá tradice horečnatého růstu investic před koncem roku. To byl typický rys období solárního boomu od roku 2004.
„Dá se uvést taková zjednodušená rovnice. Vezměte obrat vaší firmy za první čtvrtletí a vynásobte ho dvěma, dá vám to tržby druhého kvartálu. Ty zase vynásobte dvěma a máte třetí čtvrtletí. A ještě krát dvě máte odhad tržeb v závěru roku. Je to dědictví doby, kdy se na přelomu roku měnily výkupní ceny solární energie a všichni chtěli ještě honem své elektrárny dokončit, aby dostali ty výhodnější ceny. A exponenciální růst tržeb v průběhu roku přežil kupodivu až do současnosti, ačkoli dnes výkupní ceny klesají průběžně a nově vznikají elektrárny zcela bez jakýchkoli dotací,“ říká podnikatel. |
Rychle z jedničky na pětku
Česká firma má ambici být jednou ze společných platforem,
přes niž se na evropský trh dostane české know-how v oblasti solárních
elektráren. Podle Aleše Spáčila je škoda, že byla v Česku fotovoltaika zadupána
do země. „Celé neštěstí kolem solárního boomu měl stát obrátit ve výhodu. V
České republice se nakumulovala spousta znalostí a vyrostlo tu mnoho odborníků.
Podniky, které zde tehdy začaly jako malé manufaktury, mohly vyrůst na
evropskou úroveň a konkurovat dnešním lídrům na trhu,“ míní.
Greenbuddies proto patří k podnikům, které se snaží ušlou
příležitost znovu najít. Do svých projektů zkouší začlenit i další české
dodavatele. Samotné solární panely se dovážejí z Číny, hodnota přidaná českými
pracovníky je ale v kompletním pokrytí celého projektu na klíč od projektování
přes nákup a dopravu materiálu až po finální stavbu, její oživení a následný
servis.
I díky tomu firma loni meziročně více než ztrojnásobila obrat a letos předpokládá další výrazný růst tržeb. „Přitom lze s nadsázkou říct, že jsme firma, která se výrazně rozvinula skoro náhodou. Původně jsme jen chtěli pomáhat několika českými podnikům při vstupu na německý trh. Chvíli jsme řadili, než se nám vůbec podařilo hodit tam aspoň jedničku. A teď? Pomalu přeřazujeme na pětku,“ usmívá se podnikatel.
PDF verze březnového čísla magazínu Export a podnikání ke stažení