Luxusní anglické značky se pod německou vládou pustily do sestrovražedného boje
Walter Owen Bentley se obrací v hrobě. Automobily pro britskou elitu vznikají pod dohledem německých inženýrů! Ti navíc pracují pro společnost, která zapomněla vyrábět lidová auta a luxusní se ještě dělat nenaučila. Nebo snad ne? Anglická vybroušenost v německém podání se konečně dostává do otáček, odhodlaná dobýt svůj malý kousek světa, východ nevyjímaje. A začne v Česku.
Na počátku bylo dělení. V roce 1998 Volkswagen odkoupil automobilku Rolls-Royce Motor Cars za 480 milionů liber s tím, že značka Rolls-Royce připadne za tučný obnos mnichovskému BMW a Bentley zůstane wolfsburskému výrobci. Od posledního dne roku 2002 se měly symboly britské aristokracie - Bentley a Rolls-Royce - po 67 společně strávených letech odloučit.
Rozjezd ve stylu VW byl rychlý. Nejdříve slíbil investovat do továrny Bentley sídlící v Crewe a do vývoje nového modelu půl miliardy liber, již v březnu roku 1999 představil na ženevském autosalonu studii Hunaudieres s šestnáctiválcovým motorem od VW. Posilování image se neodehrávalo pouze prostřednictvím designérských orgií. O rok později Bentley ohlásil, že se vrací do čtyřiadvacetihodinového závodu v Le Mans, kde se proslavil sérií vítězství na přelomu dvacátých a třicátých let.
Nebyl to nesmyslný krok. V Le Mans totiž v posledních letech dominuje další koncernová značka - Audi. Bentley hned při prvním startu v roce 2001 skončil s vozem EXP Speed 8 třetí (za dvěma audi), loni již první dvě místa obsadily britské speciály.
Závodění je ale velmi nákladnou reklamou, takže se s jedním vítězstvím automobilka spokojila a letos v červnu se na francouzském okruhu již bentleye neobjevily. Nelze pochybovat o tom, že šlo o naprosto pragmatické rozhodnutí. Britský výrobce totiž v roce 2002 představil zcela nový model, který jako první vznikl ve spolupráci s Volkswagenem. Prostředky na propagaci značky mohly a musely putovat na podporu čtyřsedadlového kupé Continental GT.
Patnáct hladových Čechů
Ve Velké Británii si Bentley s luxusní třídou spojuje každý, ale v ostatních zemích toto povědomí do značné míry vymizelo. Značku začleněnou do Rolls-Royce Motor Cars po téměř sedm desetiletí stále více potlačoval známější Rolls-Royce. „Prosadit značku znovu mezi špičku bylo snazší v zemích, jako je Francie, kde neexistuje domácí výrobce automobilů v této třídě,“ tvrdí ředitel prodejů Bentley Europe Guillaume Chabin. Naopak například v Německu měl Bentley obzvláště těžkou situaci - BMW silně propaguje rolls-royce a DaimlerChrysler svoji značku Maybach.
Známější se Bentley stává až v posledním roce díky Continentalu GT. Jak uvedl Chabin, letos by se mělo v Evropě prodat tisíc nových kupé. Takového počtu přitom o rok dříve zhruba dosahovaly prodeje základního modelu automobilky, sedanu Arnage, po celém světě.
Zpráva dne však zní: v příštím roce se Bentley vydá do střední a východní Evropy. A první krok povede do České republiky. Už letos v květnu otevřela automobilka v tuzemsku první autorizovaný servis, do poloviny roku 2005 by měl být vybudován první showroom. Chabin odhaduje, že by si v Česku mohlo automobily koupit kolem patnácti zákazníků za rok.
Vlastnictví automobilu značky Bentley znamená možnost stát se členem třítisícové komunity, která nese název Bentley Drivers Club a patří do ní třeba Princ Michael z Kentu. Její předseda Andrew Day zdůrazňuje, že jde o klub řidičů, nikoli pouhých vlastníků. V Británii jsou různé akce na pořadu každý týden, od setkávání v hospodách po společné výjezdy třeba do motoristických muzeí. Cesty se ale konají i po Evropě, jako tomu bylo letos, kdy se přes šedesát bentleyů vypravilo na jízdu po Francii. Koncem příštího léta je na programu čtyřtýdenní maraton přes Austrálii, který měří přes šest tisíc kilometrů. Zápisné pro dvě osoby a vůz: dvanáct tisíc australských dolarů. Klub, který vznikl v roce 1936, pořádá také setkání na závodních okruzích, například 21. srpna na britském Silverstone.
Třeba modrá
Arnage a Continental GT - jen dva modely, které mají přitáhnout nové zákazníky a zároveň navázat na tradici značky Bentley. Perfektně zpracovaná kůže, dřevěné obložení přístrojové desky či stříbrně se blyštící chromované obroučky budíků - to vše mají společné. Občas sice titěrný detail připomene, že Bentley má co do činění s Volkswagenem, ale k nalezení jich je minimum a pocit exkluzivity nijak nenarušují.
Arnage letos automobilka modernizovala (označuje se jako modelový rok 2005) a změny se týkají jak zevnějšku, tak vnitřního vybavení. Vrátily se kulaté světlomety odkazující na slavný model Continental R, design kabiny dostal čistší vzhled. Některé přístroje jsou proto skryty pod dřevěným obložením, aby nerušily, a lze je odhalit pouze v případě potřeby. Kromě toho výrobce rozšířil možnosti například ve výběru barev. Téměř se zdvojnásobil počet odstínů vnějšího laku na čtyřicet, v nich ovšem figuruje i osm variant tradiční modré. A také je možné vybrat si z 27 variací interiéru.
Přepychový interiér ovšem není vše. Limuzíny Bentley jsou i zatraceně rychlé. V Bentley Motors prohlašují, že od konkurence je odlišuje to, že jejich automobily mají sloužit k tomu, aby je člověk řídil, nikoli se nechal vozit. Podpořit tato slova mají hlavně benzinové agregáty přeplňované dvěma turbodmychadly. Rychlejší Continental GT zvládá akceleraci z nuly na 250kilometrovou rychlost za zhruba třicet vteřin, a to přitom váží téměř dvě a půl tuny. K tomu, aby se choval jako sportovní kupé i na silnici, mu pomáhá pohon všech čtyř kol nebo šestistupňová automatická převodovka s možností řadit manuálně páčkami pod volantem. Aby jeho majitel nemusel kvůli dvacetilitrové spotřebě tak často k čerpací stanici, umístila automobilka pod podlahu vozu devadesátilitrovou palivovou nádrž.
Bentley Motors hodlá svůj dvoumodelový záběr do budoucna rozšiřovat. Ohlášena už je čtyřdveřová limuzína Continental, automobilka se patrně pustí i do kabrioletu. Nedávno totiž vůz se stahovací střechou představil Rolls-Royce. To poslední, co by nyní v Bentley chtěli, je, aby jim konkurence zase o kousek poodskočila.
Osvěžená klasika
Arnage T (modelový rok 2005)
motor: dvakrát přeplňovaný benzinový osmiválec
objem: 6750 cm3
výkon: 450 koní
zrychlení 0-100 km/hod.: 5,7 vteřiny
maximální rychlost: 270 km/hod.
spotřeba: 21 l/100 km
cena: asi 7 000 000 Kč
Masivní dravec
Continental GT
motor: dvakrát přeplňovaný benzinový dvanáctiválec
objem: 5998 cm3
výkon: 560 koní
zrychlení 0-100 km/hod.: 4,8 vteřiny
maximální rychlost: 317 km/hod.
spotřeba: 20,3 l/100 km
cena: asi 6 000 000 Kč
Od Bentleyho k Bentleymu
1919
leden - založení Bentley Motors
říjen - postaven první automobil značky Bentley s třílitrovým benzinovým čtyřválcem o výkonu 63 koní
1921
září - prodán první sériový vůz za 1050 liber
1923
květen - účast na prvním závodě na 24 hodin v Le Mans, čtvrté místo
1924
červen - první vítězství v Le Mans
1931
listopad - Rolls-Royce kupuje automobilku Bentley Motors
1994
prosinec - uzavřena smlouva s BMW na dodávky motorů pro vozy Bentley a Rolls-Royce
1998
červenec - Volkswagen kupuje automobilku Rolls-Royce Motor Cars s tím, že práva na značku Rolls-Royce odkoupí BMW
2002
září - automobilka se vrací ke svému původnímu jménu Bentley Motors
Srdečné pozdravy z Crewe
* chladicí kapacita klimatizace ve vozech Bentley odpovídá kapacitě třiceti průměrných ledniček
* na kožené potahy do jednoho bentley je potřeba kůží z minimálně patnácti krav
* veškeré obložení pro jeden bentley se vyrábí třináct dní
* každá součástka, která se na vozy vyráběné v Crewe použije, je evidována v počítači a může být sledována po celou dobu výroby automobilu
* specializovaní inženýři kontrolují každý motor nejen pomocí měřicích přístrojů, ale také poslechem; dokážou tak odhalit až sedmdesát možných vad
* řidič bentley by teoreticky mohl vykonat cestu od polárního kruhu k rovníku, aniž by se musel dotknout klimatizace - teplota ve voze zůstane beze změny