Seznamte se s nejrychlejší sériově vyráběnou čtyřdveřovou limuzínou současnosti
Některé automobily dosáhnou 250kilometrové rychlosti pouze při pádu z hodně vysoké skály, u jiných v tu chvíli zasáhne elektronický omezovač. Bentley Continental Flying Spur se pouze přikrčí. Říkejte tomu třeba suchý britský humor.
Měl by to být další nejdůležitější model automobilky Bentley Motors. Při výrobě luxusních vozů to ani jinak nejde. Život modelu se rozpočítává na deset a více let, po něž se prodeje musejí držet na stabilní úrovni, aby se zaplatily náklady na vývoj. Žádný propadák se nepromíjí. Ale Bentley Continental Flying Spur dostal ještě speciální úkol navíc: pro příští roky se má stát jedním ze dvou nejžádanějších modelů z britského Crewe.
Entrée nejnovějšího z rodu Bentleyů je více než povědomé. V roce 1952 uvedla automobilka na trh kupé Continental R, které po pěti letech následoval na stejném základě postavený čtyřdveřový Flying Spur, první toho jména. Ani po půl století se vzorec nezměnil. Předloni se objevilo kupé Continental GT, Grand Tourer pyšnící se výkonným motorem a sportovními jízdními vlastnostmi, avšak pouze jedním párem dveří… Podobu čtyřdveřové limuzíny přitom navrhl šéfdesignér Bentleye Dirk van Braeckel spolu s tvary kupé. „Chtěli jsme tím zajistit, aby byl Continental Flying Spur s Continentalem GT jednoznačně spojen. Aby měl na první pohled stejně krátké přední převisy karoserie a dominantní čelní masku a aby nebylo pochyb, že mají stejné kořeny,“ tvrdí van Braeckel.
Milion mil proti větru
Na vývoji nejnovějšího bentleye se jenom v britské továrně podílelo 550 inženýrů. Automobilka však využívala kromě vlastních kapacit rovněž možnosti své mateřské firmy, německého Volkswagenu. Poprvé se Flying Spur objevil ve virtuálním světě počítačů, kde byl „vyroben“ do posledního dílu a kde se simulovalo, jakým způsobem bude celek fungovat, a odhalovala se místa potenciálních problémů při produkci. V předvýrobním stadiu přišla na řadu technologie Data Control Modelling, s jejíž pomocí bylo dosaženo výjimečné přesnosti při montáži vozu: odchylky se počítají maximálně na desetinu milimetru.
Stejně vyčerpávající bylo i testování modelu. Před slavnostním odhalením na ženevském autosalonu najel Flying Spur přes milion mil, z nich mnohé za extrémních podmínek. Jeho jízdní vlastnosti prošly zkouškou na okruzích u německého Nürburgringu a italského Narda, šplhal rakouským horským průsmykem Grossglockner. Jelikož rychlosti okolo tří set kilometrů za hodinu představují velké nároky na stabilitu, strávil také hodně času v aerodynamických tunelech. „Aerodynamice jsme věnovali obzvláštní pozornost,“ tvrdí šéf vnějšího designu Raul Pires a výsledek jeho slova potvrzuje: Flying Spur má o jednu setinu lepší koeficient odporu vzduchu než Continental GT.
Zrcadlově
Dirk van Braeckel prohlašuje, že jednou z hlavních ctností značky Bentley vždy byla skromnost a neokázalost. Kdyby tím nemyslel pouze vnější design, byl by považován za blázna. V pojetí interiéru totiž málokterá automobilka hýří marnotratněji.
„Podle využívání velkého množství špičkového dřeva se pozná každý bentley,“ uvádí designér automobilky přes interiéry Henrik Nordin. Ve Flying Spuru je základem dýha z ořešáku, jež pokrývá přístrojovou desku nebo se objevuje ve dveřích. Její jednotlivé části jsou řezány za pomoci nejnovější laserové technologie a ručně lakovány. Jako v ostatních modelech značky je dřevěné obložení na obou stranách zrcadlově dokonale symetrické. Pod dýhou se navíc jako novinka objevilo speciální hliníkové lůžko, které nepodléhá změnám teplot a dřevu zaručuje delší trvanlivost. Jelikož ořech nemusí vyhovovat každému, jsou v nabídce ještě další čtyři druhy.
Na čalounění jednoho exempláře Bentley Continental Flying Spur se spotřebuje jedenáct kůží, jež pocházejí z dobytka chovaného v severských zemích. Prý tam hmyz poškozuje jejich kvalitu minimálně. Jen obšití volantu, dvojitým stehem a ručně, trvá pět hodin. Kůže je kromě sedadel také na přístrojové desce, na stropě či ve dveřích. Za klikami a u madel ji chrání kovové destičky, aby ji majitel nepoškrábal prsteny.
U Bentleye tvrdí, že jejich automobily jsou určeny především k řízení. Na ty, kdo se jen vozí vzadu, však nezanevřeli. Flying Spur je k mání buď v pětimístné verzi, nebo se čtyřmi sedadly. Mezi zadními křesly je ve druhém případě konzole - jak jinak než ve dřevě a kůži - vybavená designovým popelníkem, na který v automobilce rádi upozorňují. Opěrky hlavy u sedadel vpředu byly navíc navrženy co nejmenší, aby nebránily ve výhledu. Nejspíš na to, jak vypadá ze zadních sedadel akcelerace na sto šedesátku za jedenáct vteřin.
Je to jen otázka sešlápnutí pedálu...
Dá dost práce představit si zrychlení na stovku za 5,2 vteřiny a ještě obtížnější to je u dvouapůltunového ocelového kolosu. Člen vedení Bentley Motors Ulrich Eichhorn přesto tvrdí, že proměna luxusní limuzíny na neúprosně sportovní vůz je u Flying Spuru otázkou sešlápnutí plynového pedálu. Skutečnost je však ještě děsivější.
Jako by nestačilo, že automobil má pod kapotou dvanáctiválec o objemu šesti litrů, v Crewe mu návdavkem přidali dvě turbodmychadla. Výsledkem je výkon 559 koní a kroutící moment 650 newtonmetrů od 1600 otáček, což znamená nezměrnou pružnost motoru za všech okolností. Zvláště když se mohutná síla přenáší na vozovku prostřednictvím pohonu všech kol a za pomoci automatické převodovky od firmy ZF.
Jakkoli by se zdálo elektronicky nastavitelné vzduchové odpružení hlavním nástrojem k hýčkání posádky, u Bentleye z něj udělali průvodce rychlosti. Když Flying Spur překročí hranici 250 kilometrů v hodině, naprogramované odpružení sníží kvůli lepší stabilitě automobil vpředu o deset milimetrů a vzadu o pětadvacet. Pokud zůstanou řidičovy nervy nadále klidné, ručička tachometru se zastaví na číslovce 312. Pokud nikoli, nejrychlejší sériově vyráběný čtyřdveřový vůz současnosti má i mezi osobními vozy největší brzdové kotouče, vpředu o průměru více než čtyřiceti centimetrů.
Příliš mnoho bentleyů
Nejrychlejší na světě možná Flying Spur je, ale co se úhrnu luxusu týče, nevládne ani v rámci Bentley. „Arnage si s příchodem novinky upevní pozici nejexkluzivnější limuzíny světa. Žijete-li v některém velkém hlavním městě, budete moci zahlédnout Flying Spur párkrát za měsíc. Jenže na arnage narazíte jen párkrát za rok,“ říká Franz-Josef Paefgen k rozdílům mezi oběma modely.
Přehlíživý vztah ke konkurenci by se šéfovi Bentley Motors prominout nejspíš dal, když nyní řeší velmi příjemné problémy. V roce 2003 vyrobila jediná továrna automobilky v Crewe 790 vozů, loni jich však kvůli úspěchu Continentalu GT bylo už sedm tisíc, a to zákazníci na dodání kupé čekají dvanáct měsíců. Kapacita závodu ale údajně dosahuje pouze o dva tisíce vozů výš, přičemž od Flying Spuru se očekávají dvakrát větší prodeje než v případě kupé. Reálnou možností se proto stává, že by se Flying Spur částečně montoval v supermoderní drážďanské továrně Volkswagenu.
Rozhodnutí přesunout výrobu do Německa ale není lehké. Jednak existuje reálné riziko, že se zákazníků dotkne, pokud se budou aristokratické bentleye vyrábět na jedné lince s „lidovým“ phaetonem za čtyři miliony korun. A jednak by se při podobném kroku muselo vyřešit mnoho problémů spojených s logistikou, jelikož konečné úpravy automobilu jsou zvyklí provádět v Crewe.
Nezáleží na tom, zda si Flying Spur titul nejrychlejší sériově vyráběné čtyřdveřové limuzíny uchová i za deset let. Pokud na něj zákazníci vydrží čekat stejně dlouho jako na Continental GT, Bentley Motors se díky němu může stát opět významnou luxusní značkou. Nikoli pouze vydržovaným zašlým šperkem Volkswagenu. Zatím to britské automobilce z Crewe vychází, a možná právě proto, že nepoužívá omezovače rychlosti.
Samozřejmé maličkosti Něco málo ze základní výbavy Bentley Continental Flying Spur
Co je vidět zvenčí…
• bixenonové světlomety
• zadní svítilny z diod
• 19palcová kola
• elektrické dovírání dveří
• výběr ze 16 barevných odstínů
… a co zevnitř
• řazení páčkami pod volantem
• elektronická ruční brzda
• bezklíčové otevírání a zapalování
• sedadla nastavitelná v 16 směrech
• vícezónová automatická klimatizace
• satelitní navigační systém
• televizní přijímač
• 12kanálový audiosystém včetně zásobníku na šest kompaktních disků
• elektronicky nastavitelné odpružení
• systém od Nokie pro vestavěný telefon
Bentley Continental Flying Spur
motor: dvakrát přeplňovaný zážehový dvanáctiválec
objem: 5998 cm3
maximální výkon: 411 kW
převodovka: 6stupňová, automatická
nejvyšší rychlost: 312 km/hod.
odhadovaná cena: kolem 5,5 milionu Kč