Už několik let se měnístruktura prodeje pohonných hmot. Výrobci i prodejci paliv potvrzují, že spotřeba nafty stoupá na úkor benzinu. Důvodem je i zvyšující se obliba aut s dieselovým pohonem.
Autor: Jakub Stadler
Prodej nafty už vede. „Od roku 2004, kdy Česko vstoupilo do Evropské unie, klesla spotřeba benzinu o 3,7 procenta. Naopak spotřeba motorové nafty vzrostla o celých pětadvacet procent,“ konstatuje Martin Durčák, jednatel Benziny, která vlastní nejrozsáhlejší síť pump v Česku. I když ještě v roce 2000 se v Česku prodávalo 60 procent benzinu a 40 procent nafty, dnes už je tento poměr 55 procent k pětačtyřiceti ve prospěch nafty.
Přibývá aut s dieselem
Důvodem zvýšeného prodeje nafty je nejen nárůst kamionové přepravy, ale i zvyšující se počet osobních aut s dieselovými motory. Už před třemi lety začala mít více než polovina prodaných automobilů v Evropě dieselový pohon. Do roku 2010 by se měl podíl dieselových vozů zvýšit až na šedesát procent. Češi jsou konzervativnější, takže zatím převažuje vyšší podíl aut na benzin, i v Česku ale počet dieselových motorů roste. V roce 1995 tvořil podíl aut na naftu jen 6,6 procenta z registrovaných osobních vozidel, v roce 2008 už dosáhl třiceti procent. A u užitkových vozů kategorie N1 je poměr opačný – až tři čtvrtiny z nich jezdí na naftu. Tento trend bude zřejmě pokračovat i do budoucna, protože dieselové motory jsou v případě vozů, které ročně najedou více než čtyřicet tisíc kilometrů, o poznání ekonomičtější.
Prodejci pohonných hmot na vzrůstající oblibu dielesů reagují vývojem kvalitnějších druhů nafty. Různě aditivované typy motorových naft dnes nabízí řada větších sítí čerpacích stanic v Česku. Také společnost Benzina vyvinula novou, vylepšenou naftu Verva Diesel, která se s cetanovým číslem 60 stává nejkvalitnější motorovou naftou na českém trhu. „Měřit se s ní mohou jen špičkové nafty v zahraničí, s nimiž má shodné parametry, ale cena je mnohem příznivější,“ tvrdí ředitel pro jakost společnosti Benzina Václav Loula. Naftu s vylepšenými parametry už v těchto dnech nabízí více než sto dvacet čerpacích stanic provozovaných Benzinou.
Z trhu zmizí Special **
Benzina naopak začala stahovat z prodeje benzin Special 91, který už několik let ztrácí své výsostní postavení. Od 60. do 80. let minulého století, kdy na českém trhu tvořil 70 procent spotřeby benzinů, po padesáti letech pomalu mizí spolu se starými typy škodovek a dalšími auty vyráběnými v zemích RVHP. Z pětadvacetiprocentního podílu prodejů v roce 2000 klesl jeho prodej v současnosti na jedno procento. „Je to do budoucna neperspektivní druh. Očekávám, že jeho prodej skončí nejpozději v polovině příštího roku. Trvalý pokles poptávky od roku 2000 souvisí s postupnou obměnou a modernizací vozového parku,“ potvrzuje Loula.
Mnoho společností provozujících čerpací stanice už jej z prodeje zcela vyřadilo, Benzina jej má v nabídce ještě na 260 stanicích. „Termín definitivního stažení z prodeje přijmeme po vyhodnocení prodeje po letošní motoristické sezoně,“ dodává Václav Loula.