Menu Zavřít

Benzin může přijít draho

29. 4. 2008
Autor: Euro.cz

Provoz na dálnicích klesá s tím, ...

Celý podtitul: Provoz na dálnicích se snižuje s tím, jak rostou ceny u pump. Přehodnotí Američané svoji závislost na autech?

(v obdélníku) obtížná energetická situace

Je tomu dvacet let, kdy v okrsku Palm Beach County na Floridě začali sledovat provoz podle počtu projetých automobilů. Senzory umístili na strategických místech podél silnic v celkové délce 6500 kilometrů. Téměř každý rok se objem provozu vyšplhal nejméně o dvě procenta. Avšak v roce 2007 přišel v počtu vozů na silnicích lehký pokles. Letos v březnu se provoz snížil o 7,5 procenta. „Zaznamenali jsme velmi podstatnou změnu,“ říká technik George Webb, „právě spekulujeme nad tím, proč tomu tak je.“ A není to pouze případ Palm Beach. Silniční provoz směřuje k poklesu v celé zemi. Předběžné údaje Federální správy dálnic ukazují za loňský rok snížení o 1,4 procenta. Nyní dosáhly na celostátní úrovni ceny benzinu po očištění o inflaci 3,40 dolaru za galon (3,8 litru), což je maximum od roku 1981. Americký Úřad pro energetické informace (U. S. Energy Information Administration, EIA) předpovídá, že spotřeba benzinu letos klesne o 0,3 procenta. Šlo by o první snížení od roku 1991. Jiní se domnívají, že propad spotřeby benzinu bude ještě prudší, než ukazují vládní čísla. „Naše zdroje hovoří o tom, že zaznamenaly mnohem zřetelnější pád poptávky, než o kterém mluví EIA,“ říká Tom Kloza, šéf ropných analytiků z firmy Oil Price Information Service, která sídlí v marylandském Gaithersburgu a zabývá se průzkumem trhu.
Mění se v tomto směru Amerika, která dosud benzin hltala plnými doušky? Někteří mají za to, že ano, ačkoli je třeba připomenout, že Spojené státy americké stále spotřebovávají celou třetinu roční světové produkce. „Ukazuje se, že už jsme narazili na strop. Bude to mít za následek, že americká populace bude promýšlet, jak a kde používá své dopravní prostředky,“ říká Paul Weissgarber, který vede energetickou sekci v konzultační firmě A. T. Kearney.
Stačí se podívat na poslední údaje o prodeji automobilů. Za první čtvrtletí 2008 klesl o osm procent a odbyt nenasytných terénních vozů (SUV) a dodávek se doslova zřítil o 27, respektive čtrnáct procent. Vysoká cena pohonných hmot nutí přeřadit i milovníky SUV. Mají již dost toho utrácet pětkrát za měsíc sto dolarů, aby naplnili svůj Chevy Suburban, říká Ron Gesquere, šéf prodejny náhradních dílů z předměstí Detroitu. Gesquere právě podal v aukční síni eBay nabídku 10 000 dolarů na použitý Mini Cooper S: „Mohu mini splácet penězi, ušetřenými na benzinu.“
Analytici byli po léta překvapeni tím, že spotřeba pohonných hmot neustále stoupá, přestože rostou ceny. Nyní, když tempo růstu spotřeby zpomalilo, zbývá zjistit, zda Američané jezdí méně pouze proto, že se ekonomice nedaří, nebo zda mění chování natrvalo. Spotřebitelé zajisté dosáhli psychologického bodu obratu. Ceny benzinu rostou rychleji než příjmy a nevykazují žádnou zámku zpomalení. Navíc je v módě být zeleným a válka v Iráku zažehla obavy ohledně závislosti USA na ropě ze zahraničí.
V úvahu je třeba vzít i to, že využívání veřejné dopravy dosáhlo v roce 2007 padesátiletého rekordu, hlásí Americká asociace pro veřejnou dopravu. Stále více společností totiž začalo přispívat zaměstnancům na dojíždění do práce hromadnou dopravou. (Nedávno se tato podpora stala daňově uznatelnou.) A prodej úsporných automobilů stoupá. Změna však neznamenala ztrátu pro „Velkou trojku“ z Detroitu, která velmi závisí na zisku z prodeje terénních vozů a dodávek. „Benzinová ekonomika při prodeji tu absolutně převládla,“ říká James Farley, viceprezident pro marketing ve Ford Motor, „naše budoucí plány se točí okolo myšlenky, že cena benzinu už půjde jen nahoru, nikoliv dolů.“

ZPOMALENÍ DĚTÍ BABYBOOMU
Ke snížení spotřeby pohonných hmot by mohly vést také demografické faktory. Když byl v poválečné době v plném proudu přesun lidí na předměstí a rozšiřovaly se státní dálnice, spotřeba benzinu stoupala v průměru o čtyři procenta ročně. V několika posledních letech se tato míra usadila na 1,2 procenta. Studie, kterou úřad EIA zveřejnil v dubnu, předpokládá, že část poklesu může jít na vrub snížení populačního růstu a tomu, že generace babyboomu přestala používat auta tak intenzivně, jako tomu bylo v letech jejich největší aktivity. To se promítá do prodeje aut na hlavu. Mnozí analytici snížili kvůli slabší spotřebě v USA odhady růstu celosvětové poptávky po ropě.
Mějme ale na paměti, že není jisté, zda se trend klesající spotřeby pohonných hmot udrží. Historicky má spotřeba tendenci klesnout během recese, a pak stoupá spolu s ekonomikou (viz graf). „Jen vzácně nastalo to, že Američané snížili spotřebu benzinu na delší časové období,“ říká Geoff Sundstrom, mluvčí Americké automobilové asociace, „takové příležitosti nastávají, když jsou ceny vysoké a nastane recese, jako tomu bylo v letech 1974 a 1981. Vypadá to, jako bychom směřovali k jedné z těchto situací.“ Výzkumníci z EIA očekávají v příštím roce nárůst spotřeby o 0,9 procenta, ačkoliv je to stále pod úrovní, které USA v této dekádě dosahovaly.
Takže i když se spotřeba zvýší, stane se tak pravděpodobně spíše pomalým tempem. „Spotřebitelské návyky jsou poměrně strnulé,“ říká Adam Robinson, energetický analytik u Lehman Brothers, „viděli jsme dlouhé období vysokých cen, které se už dotklo spotřebitelů, a nyní se začínají měnit jejich preference.“ Ve skutečnosti někteří dojíždějící zaměstnanci zjišťují, že jim veřejná doprava vyhovuje. Aly Cohenová, sedmadvacetiletá finanční analytička z Costco Wholesale, poprvé zkusila jezdit do práce autobusem v lednu. Nyní dostává od zaměstnavatele proplacenou většinu ze 63 dolarů za měsíční autobusovou jízdenku, přestala jezdit do práce autem a snížila spotřebu benzinu na polovinu. „Je to milé,“ říká, „mohu si zdřímnout nebo číst.“ Taková změna v chování dojíždějících, kdyby se projevila v širším měřítku, by mohla změnit spotřebu energie v USA významným a překvapivým způsobem.

Tabulka
NATANKOVAT PLNOU
Spotřeba benzinu tíhne k poklesu během recese
PROCENTA
8
6
4 PROCENTNÍ ZMĚNA VE SPOTŘEBĚ BENZINU
2
0
-2
-4
-6
-8
70 75 80 85 90 95 00 08*

*předpověď ministerstva energetiky

Pramen: EIA, ministerstvo energetiky

MM25_AI

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Marjánka Růžičková

  • Našli jste v článku chybu?