Norsko je o krok blíž tomu, aby se stalo první zemí na světě, kde bude větší podíl elektromobilů než vozů se spalovacím motorem. Už nyní jsou automobily na elektrický pohon oblíbenější než ty benzínové. Jako světový unikát to uvedla tamní průmyslová organizace, podle které se jedná o významný posun směrem k úplné eliminaci fosilních paliv.
V Norsku je momentálně registrováno celkem 2,8 milionu soukromých automobilů, z čehož 754 303 je plně elektrických, zatímco na benzín jich jezdí skoro o čtyři stovky méně a další zhruba milion spotřebovává naftu. Prodej dieselových vozů nicméně celkem rychle klesá, jak o tom s odkazem na Norské silniční sdružení (OFV) informoval deník The Guardian.
„Toto je historický okamžik. Milník, který by před 10 lety málokdo předvídal,“ říká ředitel OFV Øyvind Solberg Thorsen a doplňuje, že elektrifikace osobních automobilů probíhá překotným tempem: „Norsko se tak rychle blíží k tomu, aby se stalo první zemí na světě, v jejímž vozovém parku osobních automobilů budou dominovat elektromobily.“
Ropný producent se „zelenou“ dopravou
Netradičního úspěchu Norsko paradoxně docílilo i přesto, že patří k jednomu z hlavních světových producentů ropy a zemního plynu. I tak se ovšem zavázalo, že do konce roku 2025 budou všechny nové prodané automobily jezdit s „nulovými emisemi“. Jednat by se mělo převážně o elektromobily, neboť po autech na vodíkový pohon zatím příliš velká poptávka není.
Severská země se sice k revoluci v automobilové dopravě upsala oproti Evropské unii s desetiletým náskokem, nicméně se zdá, že by svého slova mohla na rozdíl od sedmadvacítky opravdu dostát. Ostatně, už letos v srpnu tvořily plně elektrické vozy rekordních 94,3 procenta všech nově registrovaných automobilů v Norsku, přičemž k těmto výsledkům výrazně přispěl prodej modelu Tesla Y. Hnacím motorem transformace jsou ale i štědré daňové úlevy na elektromobily, díky nimž jsou pro Nory dostupnější než auta na benzín, naftu či hybridní pohon.
Úspěch Norska v oblasti elektromobilů ostře kontrastuje s problémy, které se objevují v jiných částech Evropy. Prodej elektromobilů zde začal na konci roku 2023 klesat a nyní tvoří pouze 12,5 procenta nově prodaných vozů na kontinentu.
Podle Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) představoval podíl elektrických automobilů v Evropské unii v srpnu 14,4 procenta, což oproti předchozímu roku znamená pokles o 6,6 procentního bodu. Jejich počet je nižší i meziměsíčně, a to již počtvrté v řadě. V druhém prázdninovém měsíci navíc klesal právě také počet nově registrovaných elektromobilů, kterých bylo o 43,9 procenta méně než loni stejnou dobou. Na negativních výsledcích se podepsal hlavně pokles v Německu a Francii.
V Česku pomohly dotace
Že jsou dotace při snaze o rozhýbání trhu s elektromobily správnou volbou, dokazuje i situace v Česku. Zde podíl nově registrovaných elektromobilů meziročně vzrostl poté, co vláda v březnu spustila program zvýhodňující nákup elektrovozů pro podnikatele.
Podle Svazu dovozců automobilů (SDA) se jejich počet v srpnu zvýšil o 42,53 procenta, a to konkrétně na 5768 kusů. Aktuálně se tak čistě elektrické vozy na celkových registracích nových automobilů podílejí 3,75 procenta.
Že se skutečně jedná o důsledek dotací, potvrzují i data Národní rozvojové banky, jež podporu vyplácí. Podle Hospodářských novin, které na její statistiky upozornily, obdržela instituce během pěti měsíců více než 3500 žádostí týkajících se skoro 3900 automobilů.