Hladká cesta k vyvlastnění připravená dvěma ministry Věcí veřejných narazila ve vládě. Ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský a ministr dopravy Pavel Dobeš se společnými silami snaží zrychlit a zlevnit výkup pozemků pro dopravní stavby tím, že zkrotí vlastníky, kteří se svého majetku nechtějí jednoduše vzdát. Zatímco Dobešovi kabinet legislativní úpravu nedávno schválil, Jankovský se změnou vyvlastňovacího zákona minulý týden už tak úspěšný nebyl. Premiér Petr Nečas (ODS) pochopil, že jde o velmi citlivý zásah do soukromých vztahů a soukromého vlastnictví. „Chceme způsobit stav, kdy občan bude tahat za pomyslný kratší konec provazu ve sporech se státem,“ prohlásil Nečas a dal předlohu posoudit ekonomickým ministrům. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) nepočítá s tím, že by se svým návrhem neuspělo. „Předpokládáme, že na poradě ekonomických ministrů se to vysvětlí,“ říká jeho mluvčí Jana Jabůrková.
Co chtějí ministři za VV vlastníkům, jejichž pole stojí v cestě budoucí silnici, nabídnout? Takzvanou dohodu s pevně danou tabulkovou cenou navýšenou až o sto procent. Pokud vlastník na nabídku do devadesáti dnů nepřistoupí, stát mu pole vyvlastní. Předseda Svazu vlastníků půdy Michal Pospíšil považuje takový nátlak za nemístný. „Musí jít o dobrovolné rozhodnutí, ale tady nemá majitel pozemku na výběr,“ kritizuje předlohu. Pro obhájení tvrdého postupu vůči vlastníkům postrádá údaje o tom, kolik je takových „farmářek Havránkových“ brzdících dopravní stavby. „To není věc, která by se nějak statisticky uchovávala. Přehled by mohly mít jedině soudy,“ míní Jabůrková.
Paradoxní je postoj ke znaleckým posudkům. MMR je v důvodové zprávě k novele vyvlastňovacího zákona shazuje s tím, že ve znaleckých posudcích se objevovaly neodůvodněné rozdíly. Při vyvlastnění se na ně ovšem spoléhá při určení ceny pozemku. Ministr Dobeš si od změn slibuje úsporu až šedesát procent z toho, kolik se nyní vydává na výkupy pozemků.