Záměr americké automobilky Tesla na výstavbu první evropské továrny nazvané Gigafactory 4 se v Německu komplikuje víc, než by si společnost přála. Ačkoli se dle médií snaží vyhovět veškerým požadavkům úřadů a ekologů, musela na celý týden zastavit předběžné kácení lesa, kde má její závod vyrůst. Žádaly to dva ekologické spolky, jejichž námitky nakonec berlínský vrchní správní soud ve čtvrtek večer zamítl. Za cennou investici do regionu bojuje i sama braniborská vláda.
Firma plánuje svůj závod postavit v obci Grünheide
jihovýchodně od německé metropole Berlína na pozemku, kde nyní stojí borovicový
les. Ačkoli ještě nemá potřebná stavební povolení, chtěla začít
s předběžným kácením před začátkem vegetační doby, tedy zhruba do poloviny
března. Kdyby se to nestihlo, hrozilo až devítiměsíční zpoždění a zmaření celé
investice. Předběžnou přípravu pozemku přitom německé zákony běžně povolují a
veškerá rizika s tím spojená nese firma.
Práce se však na začátku týdne zastavily kvůli „naléhavým
námitkám“ dvou ekologických organizací, které proti kácení zhruba 90 hektarů
lesa protestují. Rozhodl o tom správní soud ve Frankfurtu, který stížnost
obdržel, aby měl dostatek času věc prostudovat. Vrchní správní soud
v Berlíně následně rozhodl, že firma „splnila veškeré zákonné požadavky
pro včasný začátek výstavby“ a kácení povolil.
Těžký boj s ekology
„Dobrá zpráva pro všechny – americkou automobilku, region i pro přírodu,“ reagovala komentátorka německého ekonomického deníku Handelsblatt Silke Kerstingová. Upozornila, že Tesla se mimo jiné na žádost ekologů zavázala, že přesune ze stávajícího lesa cenná mraveniště, ještěrky či hnízdiště netopýrů. Vykácenou část lesa také nahradí výsadbou o stejné rozloze jinde. „Toto zalesňování navíc neznamená jen borovicovou monokulturu, ale ekologicky důležitější a cennější smíšený les,“ dodala.
Spor o vodu a stromy. Musk uklidňuje Němce, kteří protestují proti Gigafactory u Berlína
Komplikace kolem výstavby továrny navíc deník označuje za zcela neopodstatněné a upozorňuje, že v pozoru vedle automobilky byla už i samotná braniborská vláda. Ta logicky nechce o cennou investici do regionu přijít. „Američané zjistili, že v Německu platí jiná pravidla než například v Šanghaji, kde Tesla postavila svůj závod v rekordním čase. Existuje zde řada zákonů o životním prostředí, které musí společnost splnit, než dostane povolení,“ uvedl. Tesla ovšem podle deníku se vším souhlasí.
Nynější rozhodnutí soudu dává Tesle pro další práce a
přípravu pozemků zelenou, odvolat se nelze. Stejně tak však nelze vyloučit
další snahy ekologů výstavbě znovu zabránit.
Záměr na výstavbu první evropské továrny Tesla
v Německu oznámil její spoluzakladatel a šéf Elon Musk loni
v listopadu. Továrna má začít fungovat už v roce 2021 a podle plánu by
měla vyrábět kolem půl milionu vozů ročně. Jde o druhou továrnu automobilky
mimo území USA. První, nazvanou Gigafactory 3, postavila za zhruba dvě miliardy
dolarů ve zmíněné čínské Šanghaji.