Obyvatelé německé metropole dnes vedle parlamentních voleb hlasují i v referendu o budoucnosti berlínského letiště Tegel. Jeho provoz by měl skončit zhruba za dva roky, což chce ale řada Berlíňanů změnit. Hlasování je však nezávazné, a proto podle většiny pozorovatelů není pravděpodobné, že by Tegel zůstal v provozu déle než pár let, i kdyby se pro to vyslovila většina občanů hlavního města, jak naznačují některé průzkumy veřejného mínění.
V německém hlavním městě jsou nyní v provozu dvě letiště - Tegel v bývalé západní části Berlína a Schönefeld v bývalé východní části metropole. Už před několika lety je mělo nahradit nové letiště Willyho Brandta, jehož otevření se ale kvůli technickým obtížím a nedostatkům v protipožární ochraně léta odkládá a není vůbec jisté, jestli k němu dojde alespoň v příštím roce. Tegel má být uzavřen nejpozději šest měsíců po zprovoznění nového vzdušného přístavu.
I kdyby se nové letiště příští rok podařilo otevřít, jen těžko zvládne všechny pasažéry směřující z Berlína a do německé metropole. Plánovaná kapacita letiště Willyho Brandta je totiž 28 milionů cestujících ročně. Přitom už loni dvojice letišť Tegel a Schönefeld odbavila celkem 32 milionů pasažérů.
Iniciativa Berlín potřebuje Tegel i proto přišla s návrhem, aby letiště zůstalo nadále v provozu. Na podporu návrhu získala na jaře přes 200 tisíc platných podpisů, což bylo o zhruba 30 tisíc více, než bylo třeba. Od té doby vedli příznivci i odpůrci prodlužení životnosti Tegelu kampaň, do níž se zapojila také řada politiků. Argumenty na obou stranách jsou poměrně jasné.
Podporovatelé prodloužení provozu Tegelu, k nimž patří ministr dopravy Alexander Dobrindt (CSU) nebo svobodní demokraté (FDP), říkají, že jsou i nadále potřeba jeho kapacity. Vyzdvihují také fakt, že je letiště nedaleko berlínského centra.
Letiště v Berlíně. Červeně v provozu:
Druhá strana, k níž se počítá berlínská radnice nebo strana Zelených, zase argumentuje nyní platnými dohodami, hlučností a zastaralostí letiště, které by podle nich potřebovalo rekonstrukci za několik miliard eur, nebo možností jeho prostory využít lépe. Na místě by podle radnice měly vyrůst nové byty a kancelářské prostory.
Také kancléřka Angela Merkelová (CDU) dala opakovaně najevo, že nevidí žádnou alternativu k uzavření letiště. Stávající dohody, které jeho konec spojují se začátkem provozu nového vzdušného přístavu Willyho Brandta, podle ní jinou možnost nepřipouštějí. Nemůže to podle ní změnit ani dnešní referendum.
Přečtěte si také: