S Berniem, nebo bez něj? Pro formuli 1 bude tento rok velmi divoký. Ať už se hlavní automobilky v čele s Ferrari, Mercedesem, BMW a Renaultem odhodlají od roku 2008 založit novou sérii či nikoli, Ecclestonova hegemonie skončí.
Není až tak překvapivé, že velkým automobilkám nakonec došla trpělivost. Rozpočet každého ze špičkových týmů se pohybuje mezi dvěma a třemi sty milionů dolarů. Na komerčních příjmech z formule 1 se však všechny týmy účastnící se série závodů podílejí pouze ze 47 procent, což znamená částku kolem dvou set milionů dolarů. Během posledních let to byl především Ecclestone, kdo určoval pravidla hry. A jelikož mezi jeho povahové vlastnosti nepatří právě schopnost ustoupit, automobilky se pustily do příprav vlastní Grand Prix World Championship.
Zpočátku mělo být založení paralelní série nástrojem, jak přinutit Ecclestona k ústupkům. K dohodě se šéfem formule 1 však stále nedochází a přípravy pokračují. „Dostáváme se k hlavním bodům, které bychom měli vyřešit, aby nová série mohla být zahájena podle plánu v roce 2008,“ tvrdí mluvčí Grand Prix World Championship.
Nelíbí se to Ecclestonovi, ale ještě méně jsou tím nadšeny tři banky. Bayerische Landesbank, JP Morgan a Lehman Brothers mají tříčtvrtinový podíl v holdingu SLEC, který drží komerční práva k formuli 1. Pokud by vznikla konkurenční série, hodnota jejich podílu by šla prudce dolů. Zejména proto se snaží, aby se obě strany o budoucí podobě formule 1 dohodly.
Času je však čím dál méně. A i když by ani pro Bernieho Ecclestona, ani pro automobilky nebyl rozkol výhrou, zatím to k němu směřuje. Automobilky se sešly k jednání se zástupci hlavních okruhů včetně německého Nürburgringu, francouzského Magny-Cours či italské Monzy a pracují na struktuře, podle níž si týmy budou rozdělovat příjmy nové série. Se šéfy týmů budou jednat ještě před 6. březnem, kdy Velká cena v australském Melbourne zahájí letošní sezonu formule 1. Datum ani místo schůzky však dosud stanoveny nebyly.
Jednání o budoucnosti nejrychlejších závodů formulí budou ještě tvrdá. Ecclestone si zvyká, že jeho výhrůžky už nefungují jako dřív, a učí se být smířlivější. Naposledy se to projevilo při rozhovorech kvůli okruhu v Silverstone. Šéf formule 1 nechtěl zařadit tradiční závod do seriálu údajně kvůli nevyhovujícímu zázemí, nakonec ale v Británii letos monoposty pojedou. Protivník v podobě Ferrari, Renaultu, Mercedesu-Benz, BMW a ostatních automobilek je o poznání silnější. Má hodně trumfů v rukou a dost sebevědomí. „Od roku 2008 bude existovat pouze jedna formule 1,“ tvrdí šéf Ferrari Luca di Montezemolo, „pokud se nedohodneme, budeme to my, kdo ji bude organizovat.“