Menu Zavřít

Bez diktátu komerce

10. 12. 2008
Autor: Euro.cz

Český internetový trh je jiný než ve světě, říká šéfka lokálního Googlu

EURO: Na začátku října jste spustili českou verzi videoportálu YouTube. Bylo těžké přesvědčit nadřízené v Googlu, aby firma investovala do české lokalizace? LE MOIGNE: YouTube pro nás, tedy český Google, mnoho znamená. Tato služba je od samého spuštění, tehdy ještě v angličtině, v České republice obrovsky populární. YouTube reflektuje, co mají Češi rádi – muziku, sport či černý sarkastický humor. Navíc mě překvapilo, že YouTube používá nejen skupina klasických internetových uživatelů ve věku okolo patnácti až pětadvaceti let, ale že jej bez jakékoli lokální propagace znají i šestileté děti a důchodci. Moje 68letá matka si s přítelem pouští písně Franka Sinatry a klipy ze šedesátých let, které v té době neměli možnost vidět v televizi „na živo“. Údaje o českých uživatelích videoportálu mají pochopitelně k dispozici v korporátní centrále, proto jsme v tomto směru měli výbornou interní pozici při vyjednávání.

EURO: Zatímco vyhledávač Googlu je lokalizován do 117 jazyků, YouTube jen do 22, přičemž čeština byla teprve desátou jazykovou mutací v rámci Evropy. Panuje v tomto směru velký konkurenční boj mezi jednotlivými pobočkami? LE MOIGNE: Je to asi jako v každé velké firmě. Česká pobočka si konkuruje s Polskem, Ruskem a dalšími východoevropskými teritorii, která mají nesrovnatelně více obyvatel, proto nikdy nejsme v nejvýhodnější pozici. Penetrace internetu je však v Česku opravdu vysoká. Například již 62 procent českých internetových uživatelů navštívilo YouTube, přičemž deset procent na něj chodí denně. Díky českým portálům je lokální internetový trh dlouhodobě vzděláván – lidé si zvykli na dostupnost mnoha služeb na webu a používají je. Samozřejmě roste i návštěvnost Googlu – bez jakékoli komerční podpory. Google totiž v Česku dosud vůbec neinzeruje, což je v konečném důsledku náš argument uvnitř firmy, snažíme-li se adresovat potřeby lokalizace dalších služeb.

EURO: Jste tedy vděční konkurentům, že dokázali český internetový trh natolik vychovat? LE MOIGNE: Český internetový trh je jiný, než je běžné ve světě – a to je dobře. Kdybych pro hodnocení použila slovo vyspělý, nebylo by to fér, protože to naznačuje, že je statický. Spíše bych řekla, že se díky značné konkurenci stále vyvíjí. Konkurence je stejně jako v každém jiném oboru pro rozvoj trhu dobrá, protože podporuje inovace – portály mezi sebou soupeří o uživatele. Pokud to je ve férové rovině, pak je to pozitivní a přínosné jak pro odvětví, tak pro konzumenta služeb, tedy koncového uživatele, který si má z čeho vybrat.
Typickým příkladem jsou mapy, které jsou napříč všemi portály výborně připravené a hojně využívané. Skoro bych řekla, že Češi jsou mapovým národem. To je ostatně jeden z důvodů, proč jsme před půl rokem spustili naše mapy v češtině, byť klíčovým produktem Googlu je vyhledávání. Osmdesát procent vyhledávacích dotazů, respektive jejich výsledků, má totiž v sobě nějaký geoaspekt, určitou lokaci.

EURO: Pokud u nadřízených žádáte o povolení lokalizace nějaké služby, připravujete byznysový plán? Počítá se s ekonomickou návratností takového projektu? LE MOIGNE: Google je třetí americkou firmou, pro kterou pracuji (v minulosti le Moigne pracovala v Digital Equipmentu a Microsoftu – pozn. red.). S ohledem na předchozí zkušenosti mohu tvrdit, že firemní kultura Googlu je silně orientovaná na uživatele, respektive na kvalitu služby pro něho určené. Pokud vytvoříme službu, která je zajímavá, inovační, zaujme lidi a má dostatečnou návštěvnost, pak byznys přijde. Oba zakladatelé Googlu, Sergey Brin a Larry Page, byli od samého začátku fungování firmy takřka posedlí tím, aby nešli cestou diktátu komerce. Uvědomovali si, že kdyby se dostali pod výrazný tlak ekonomiky firmy a „plnění byznys čísel“, přestali by inovovat služby. A také by se mohlo stát, že uživatelé, kteří se nadchli pro Google a jeho služby, by mohli v důsledku přemíry komerce či reklamy zatrpknout a časem od nás zcela odejít. Nicméně investice do lokalizací je z hlediska technologií a lidské práce obrovská. V podstatě nelze vyčíslit.

EURO: Jak tedy měříte ekonomickou návratnost? LE MOIGNE: V první fázi kvalitou vyhledávání. Existuje mnoho ukazatelů, které kvalitu vyhledávače reflektují. Primárně mezi ně patří relevance a rychlost jako dva základní ukazatele, které říkají, do jaké míry je ten či onen vyhledávač kvalitní. Není-li výsledek vyhledávání relevantní nebo trvá-li dlouho, pak uživatel odchází. Na rychlost potřebujete špičkovou technologii a k relevanci perfektní pochopení jazykového prostředí, místního kontextu. A pro byznys Googlu jak celosvětově, tak speciálně pro nás lokálně je primární získat si nejdříve důvěru uživatelů.

EURO: Primárně tedy nepočítáte s tím, kdy služba začne vydělávat, ale nejdříve ji uděláte kvalitní, aby získala oblibu u uživatelů? A teprve s odstupem několika měsíců si řeknete, že byste na tom mohli už něco začít vydělávat? LE MOIGNE: U všech velkých služeb a aplikací Googlu je to obdobné. Službu spustíme a poté nasloucháme uživatelům, jakou nám dávají zpětnou odezvu. S YouTube budeme dále pracovat – bude to mít podobný vývoj, jaký měl vyhledávač. Tehdy jsme přišli na český trh a zjistili jsme, že musíme program naučit časovat, skloňovat a zvětšit index. Prostě naučit Google česky. A v podstatě obdobná práce se odehrává s YouTube. Až za nějaký čas si v určitou chvíli řekneme, že projekt je dostatečně dobrý, a začneme řešit byznysový model.

EURO: Na některé služby však již v Česku obchodníky máte. Nebo snad nikoli? LE MOIGNE: Obchodní tým je relativně nový. Dnes máme čtyři obchodníky, ale jsou tu teprve něco přes půl roku. Do té doby jsme skutečně pracovali jen na produktech, na lokalizaci, na partnerství s dalšími firmami. Lokální portfolio klientů Googlu bylo vždy složené zejména z menších a středně velkých firem, uvědomili jsme si však, že nemůžeme být českým hráčem na tomto trhu, pokud nebudeme otevření i těm velkým. Zpočátku jsme jim nebyli schopní nabídnout přímý servis, protože jsme na to neměli lidi. Teprve po roce a půl existence v Česku přijal Google obchodní zástupce a začali jsme navazovat vztahy s velkými klienty a také s mediálními agenturami, které v oblasti internetu odvádějí značnou práci.

EURO: Z jakých služeb tedy nyní pocházejí hlavní příjmy českého zastoupení? LE MOIGNE: Příjmově klíčovými službami jsou AdWords a AdSense. AdWords je reklamním nástrojem, jehož prostřednictvím si uživatelé v aukci kupují klíčová slova, na která se zobrazuje jejich inzerát při vyhledávání uživatelů. Druhý produkt, AdSense, představuje obsahovou síť různých webových stránek a portálů, kam dodáváme reklamu našich klientů. Jsou to spojené nádoby. S tím, jak s námi vyhledává stále více Čechů, roste báze inzerentů a zároveň i zájem mediálních společností, protože každý web je dnes de facto médiem, reklamní platformou. A začínáme být zajímavým hráčem, protože máme ve vyhledávání již více než 30procentní podíl na trhu. Chceme tedy v této cestě pokračovat.

EURO: Vyplatí se však lokalizovat služby, které s vyhledáváním zcela nesouvisejí, například Gmail (bezplatný e-mail) nebo Kancelářské dokumenty? LE MOIGNE: V těchto směrech je to trochu odlišné. Reklama jako byznysový model perfektně funguje, pokud se vyhledává. Hledáte-li něco na internetu, pak vás to zajímá. Je-li to nějaký druh oplatek, pak ve výsledcích budou odkazy na ně a vás jako uživatele to prostě zajímá. V tom reklama funguje. Oproti tomu, jedete-li po silnici a uvidíte billboard právě na oplatky, ale myslíte na něco jiného, pak vás taková reklama nezaujme. Google samozřejmě zkusil využít tento reklamní model i u jiných produktů než u vyhledávání, třeba u zmiňovaného Gmailu. V některých ohledech však byznysový model ani zdaleka není natolik efektivní. Lidé tam prostě nehledají, není tam proaktivita ze strany uživatele.

EURO: Jak však Google dokáže finančně zvládnout natolik náročný projekt, jako byla předloňská akvizice YouTube a následný, dozajista nákladný provoz tohoto portálu? LE MOIGNE: Diskuse o byznysovém modelu YouTube se odehrává dlouhodobě a prakticky neustále. Google neustále tento produkt testuje a inovuje – vyvíjí se výrazně rychlejším tempem, než je v internetové branži běžné. Fakt je, že Google nechce obtěžovat uživatele přílišnou komercí a přijít o důvěru a pozici na trhu. Proto je pro nás fatální najít byznysový model, ze kterého budou profitovat naši partneři a který především nebude obtěžovat uživatele.

EURO: Nestane se tedy, že byste před přehrávaná videa na YouTube nasadili například půlminutové reklamy, jako je tomu u některých jiných portálů? LE MOIGNE: Nikdy neříkej nikdy. Pokud to nebude obtěžovat uživatele, stát se to může. Uživatel je však stále tím, jehož chování a reakce nám sdělí, děláme-li to dobře, nebo špatně. Google jako firma rozhodně není bezchybný, ale máme výhodu, že jsme schopní rychlé sebereflexe dle chování uživatele. Internet je skvělý a unikátní, protože během několika týdnů či měsíců víte, jak se konkrétní službě vede. Co funguje, a co naopak moc nefunguje.

EURO: Dokážete tedy ze zpětné vazby od českých uživatelů zjistit službu, která se v tuzemsku značně chytla, a jež naopak Čechy příliš nezaujala? LE MOIGNE: Pokud bych to měla generalizovat, pak v České republice máme v podstatě jen pozitivní vývoj. Nechci, aby to znělo nabubřele, ale pokud se v Googlu rozhoduje, zda nějakou novou funkcionalitu nebo službu udělat v rámci Evropy jako první u nás či ve Francii, pak to něco znamená. Obecně jsme měli velkou odezvu na okrajové služby, jako jsou Mapy, Překladač, Sky (mapy noční oblohy – pozn. red.) či internetový prohlížeč Chrome. A samozřejmě nemohu nevzpomenout YouTube. Reakce trhu, partnerů, uživatelů jsou nadšené.

Taťána le Moigne (41)
Vystudovala informatiku na Vysoké škole ekonomické v Praze. Prakticky celý svůj profesní život strávila v oboru IT, v němž se pohybuje již sedmnáct let. Pracovala ve společnostech Abakus Distribution, Digital Equipment a Microsoft, ve kterých strávila deset let v různých obchodních a marketingových pozicích v České republice, Německu a Velké Británii. V roce 2006 nastoupila do společnosti Google, v níž zastává pozici country business manager pro Českou republiku. S manželem Vassilim le Moigne, který ve společnosti Microsoft zastává pozici manažera mobilních zařízení pro střední a východní Evropu, a jejich synem žijí v Praze. Taťána le Moigne kromě toho vlastní firmu 4bambini, navrhující deskové hry pro děti. Z její dílny vzešly například vzdělávací hry Nešťourej se v nose, Dávej bacha či Vadí-nevadí.

MM25_AI

Box:
V Googlu se o penězích nemluví

Šéfka lokální pobočky Googlu Taťána le Moigne je v rámci české branže informačních technologií (IT) považována za zkušenou a protřelou manažerku. Dokáže nejen dobře motivovat své podřízené, ale i interně „prodat“ českou pobočku top managementu této 22tisícové korporace. Le Moigne je silná po technologické i prezentační stránce. Technologicky nezasvěceným dokáže nejen bez problémů vysvětlit podstatu fungování vyhledávače, ale stejně dobře zvládne i přesvědčit své nadřízené, že novou službu by měl Google lokalizovat nejprve do češtiny a až poté do jiných východoevropských jazyků. Pětadvacet „počeštěných“ služeb za dva roky fungování pražské pobočky je toho ostatně důkazem.
Le Moigne však není schopna ani minimálně mluvit o byznysu Googlu a o obecném ekonomickém fungování lokální pobočky firmy. První otázku týkající se objemu tržeb českého Googlu v alespoň hrubých obrysech či řádech odmítla „korporátní odpovědí“: „Musím se omluvit, ale na úrovni jednotlivých zemí tato čísla nesdělujeme.“ Stejné je to u druhé, třetí… páté otázky. Nevzdávám se. Jako redaktor ekonomického týdeníku EURO mám povinnost se ptát na lokální byznys světově nejpoužívanějšího vyhledávače. Neuspěji však ani s obecnými dotazy, v nichž nepožaduji konkrétní hodnoty. Zkouším tedy poslední byznysovou otázku: Jste jako česká pobočka po dvou letech fungování v černých číslech? Taťána le Moigne chvíli přemýšlí a zpočátku to vypadá, že se tentokrát odpovědi dočkám: „Hmmmm (a lehce přikyvuje).“ Načež následuje obligátní odpověď: „To vám nemůžeme sdělit.“
V Googlu, alespoň v tom českém, se prostě o penězích nemluví.

  • Našli jste v článku chybu?