Průmyslové giganty jsou v situaci, kdy již nelze vyčkávat, protože pomalu není na výplaty, jak nedávno zažili v ČKD, a za chvilku nebude na výrobu. Věřitelé přitom nejsou psi a nabízejí korektní dohody.
Slibně se vyvíjí situace ve Škodě Plzeň, kde v minulém týdnu podpořili nový restrukturalizační plán Investiční a Poštovní banka a vedení samotné Škody, v Komerční bance bylo před podpisem. Začala jednání i s největšími zahraničními věřiteli. Podle plánu by mělo být vytvořeno Sdružení akcionářů a věřitelů, které bude disponovat majoritním podílem akcií. Pokud by se tento pokus vydařil, jsou ekonomičtí ministři ochotni podpořit zapojení Konsolidační banky do celého procesu restrukturalizace Škodovky. Lidé, kteří se na přípravě projektu podílejí, však konstatují, že by byl realizovatelný i bez státní účasti, ovšem s mnohem horšími výsledky. Jednotlivé části dnešního plzeňského koncernu je totiž třeba před prodejem zahraničním investorům důkladně očistit od starých závazků a vybavit provozním kapitálem. Teprve potom se stanou prodejnými. V takovém případě však je o pod- statnou část firmy seriózní a značný zájem. Například Škoda Energo by našla kupce do několika měsíců.
Restrukturalizační záměr ovšem může narazit na odpor rozhodujícího akcionáře, kterým je Lubomír Soudek. Ten však nemá mnoho možností. Věřitelé mu již sdělili, že pokud plán odmítne a do Sdružení nevstoupí, začne nejpoz-ději v červenci konkursní řízení.
Mnohem konstruktivněji se k věřitelům chová šéf a majitel ČKD Praha. Po- dle informací týdeníku EURO se velmi intenzivně jedná o prodeji nejdůležitější dceřiné společnosti ČKD Dopravní technika německému Siemensu. Výnos by měl uhradit podstatnou část dluhů Marouškova holdingu.
Podmínkou Siemense je však vyvedení činnosti Dopravní techniky do nové a zcela čisté společnosti bez závazků. Představa, že nám hrozí výprodej průmyslu za pár korun, je tedy zcela falešná. Bude třeba ještě něco doplatit, aby se investor postaral, že bude zachována výroba a pracovní místa.