„Moderní technologie usnadňují život, ale i mileniálové preferují koupi finančních produktů na pobočce nebo kontakt s nějakým zprostředkovatelem,“říká v rozhovoru pro týdeník Europrezident České asociace pojišťoven a generální ředitel Kooperativy Martin Diviš.
* Co bylo vuplynulém roce hlavním tématem v pojišťovacím byznysu?
Především nová legislativa. Hlavní změnou, která vstoupila v platnost počátkem prosince 2018, je zákon o regulaci zprostředkování pojištění a regulaci zprostředkovatelů (IDD). Ten si klade za cíl ochránit spotřebitele tak, aby mu byly nabídnuty finanční produkty, které opravdu potřebuje, a aby byla zajištěna kvalita lidí, kteří se zabývají zprostředkováním finančních produktů. Tedy v podstatě regulace zprostředkovatelského trhu. Původní myšlenka je dobrá, na druhé straně přílišná regulace může být kontraproduktivní. Ale pokud díky tomu budou zprostředkovatelé kvalitnější a klientům nabídnou odpovídající produkty, které jim podrobně vysvětlí, budu spokojen.
* Obor, ve kterém podnikáte, prochází v poslední době zásadními technologickými změnami. Jakou roli bude v budoucnu hrát poradce?
Žijeme v době překotného rozvoje technologií, prakticky neomezeného šíření informací a můžeme si klást otázku, jakou roli bude mít člověk. Já si myslím, že důležitou. Informace seženete na internetu, sociálních sítích, a přesto když se zeptáme diskutované generace mileniálů, tak zhruba 56 procent z nich preferuje koupi finančních produktů na pobočce nebo kontakt s nějakým zprostředkovatelem. Většinou si zjistí informace na internetu, ale stejně očekávají osobní kontakt se zástupcem finanční instituce. Takže role člověka-poradce bude i v budoucnu velmi důležitá.
* Je to také dané tím, že při osobním kontaktu má klient větší důvěru v poskytované služby?
Ano. Zejména když se rozhodujete o svém životě, zdraví, své budoucnosti. Životní pojištění je věc, kterou vybíráte na desítky let dopředu. Avté chvíli si chcete být jisti, že je to rozhodnutí správné. Doporučuji, aby lidé nereagovali na první nabídku, ale aby si opravdu zjistili všechny dostupné informace. Životní pojištění je něco jiného, než si pojistit dům nebo auto, protože když nebudete spokojeni, tak za rok můžete pojišťovnu změnit. Životní pojištění je produkt, který vás provází během celého produktivního života. Samozřejmě si jeho podmínky můžete měnit tak, jak se mění vaše životní potřeby. Jiné máte za svobodna, když studujete nebo cestujete, jiné, když řešíte bydlení nebo založíte rodinu. A vybrat nejlepší variantu vám pomůže zkušený poradce, sebelepší aplikace to prozatím nedokáže. Takže online sjednání životního pojištění stále využívá minimum klientů.
* Jak hodně využívají pojišťovny moderní technologie?
Bez moderních technologií se v dnešní době neobejdeme. Všechny firmy musejí digitální dobu přijmout. Pojišťovnictví také, i když je to relativně konzervativní obor. Ale protože mnozí klienti například bez mobilního telefonu už nedokážou fungovat, nabízejí i pojišťovny novinky, přístup ke smlouvám, údajům, změny smluv a další také na těchto platformách. Případně kompletně digitální a bezhotovostní uzavření smlouvy. Nebo online likvidace škody: nabourám, vyfotím, zavolám asistenční službu, ona už automaticky zná moji polohu. A technik přijede jen s tabletem, vyplní údaje a fotky do mobilní aplikace, která klientovi na místě spočítá pojistné plnění. To jsou věci, které byly ještě před pár lety spíš z oblasti sci-fi. Moderní informační technologie tedy i v pojišťovnictví zjednodušují život. Ale jak jsem již říkal, většina klientů stále ocení přímý kontakt s odborníkem, který jim poradí nebo vysvětlí nejasnosti. •
O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz