Moravskoslezskému kraji se díky systému environmentálního ízení a auditu EMAS poda ilo sní it provozní náklady
Úspora a¨šetrné chování k životnímu prostředí jsou aktuálním zaklínadlem snad všech veřejných institucí.
Moravskoslezský kraj, zatím jako jediný v republice, proto z tohoto důvodu už pět let provozuje systém environmentálního řízení a auditu EMAS (EcoManagement and Audit Scheme). Tento systém zatím v oblasti veřejné správy využívala pouze města Chrudim a Jilemnice. „Cílem EMAS je pozitivně motivovat organizace a její zaměstnance k zodpovědnému přístupu k životnímu prostředí a ke zlepšování environmentální výkonnosti nad rámec legislativních požadavků,“ vysvětluje moravskoslezský hejtman Miroslav Novák.
Krajský úřad dosáhl za pět let fungování systému nejvýznamnějších úspor ve spotřebě kancelářského papíru. „Je to ukazatel, u kterého zaznamenáváme klesající trend jak v celkovém počtu, tak ve „finančním vyjádření,“ chválí si aplikaci ředitel úřadu Tomáš Kotyza. Během pěti let tak podle Kotyzy poklesl celkový počet balíků kancelářského papíru o 2653 kusů, ze 7131 v roce 2011 na současných 4478 kusů. „Tohoto pozitivního čísla jsme dosáhli dodržováním pravidel úsporného tisku, postupnou elektronizací agend, u kterých byl odbourán papírový výstup.
Nemalé „nanční prostředky byly ušetřeny v rámci elektronických aukcí kancelářských potřeb,“ pokračuje Kotyza. Kraj tak za monitorovaných pět let na této komoditě ušetřil bezmála 144 tisíc korun.
Na všech frontách
Další významné úspory přinesl systém EMAS v nakládání s odpadem. Díky novému přístupu k třídění odpadu v kuchyňkách, kancelářích, instalováním sběrných nádob na sklo, na zpětný odběr drobných elektrospotřebičů a baterií a sběrné nádoby na odběr zářivek a spořivek snížil celkovou produkci odpadu o 2,23 tuny na současných 31,5 tuny za rok. Zvýšil se také podíl tříděného odpadu na celkovém množství.
Hejtman Miroslav Novák také vypichuje zavedení regulačních opatření, díky nimž došlo k významnému poklesu spotřeby tepla v budově úřadu až o tisíc gigajoulů. „Regulační opatření spočívají v tom, že v době, kdy budova není využívána, to je v nočních hodinách, o víkendech a svátcích, dochází k omezení vytápění na možné minimum. Taktéž dochází k regulaci v závislosti na intenzitě slunečního svitu. Na všech topných tělesech jsou namontovány regulační ventily, kterými je možné regulovat teplotu v kancelářích,“ popisuje snahu o ekologičtější chování hejtman Novák.
Moravskoslezskému kraji se kvůli systému EMAS podařilo ušetřit na všech komoditách za sledovaných pět let celkem 556 726 korun. Náklady na zavedení systému EMAS a jeho udržování za období 2011 až 2015 jsou vyčísleny na 395 983 korun.
„Po odečtení nákladů na zavedení a udržování systému EMAS od celkových prokázaných úspor dostaneme úsporu 160 743 korun,“ upřesňuje Novák.
Nabito ultrarychle
Kraj se rozhodl chovat ekologičtěji ale nejen za zdmi úřadu, začal proto podporovat elektromobilitu. Před úřadem vyrostla veřejná dobíjecí stanice pro elektromobily, která je přístupná všem zájemcům, a pronajal si na operativní leasing od společnosti ČEZ dva elektromobily.
Nejprve Peugeot iOn, v současné době zaměstnanci úřadu jezdí v Nissanu Leaf a Volkswagenu eUp.
Úřad tak motivoval i další města nacházející se na jeho území. Dobíjecí stanice vyrostou před úřady Ostravy, Havířova, Klimkovic, Karviné a Třince. Na území kraje je v současné době v provozu celkem devět veřejných dobíjecích stanic, další se připravují. Stávající stanice jsou pak upravovány na ultrarychlé, které dobíjí běžný elektromobil v řádu 20 až 30 minut.
Ambicí kraje je do roku 2020 zprovoznit minimálně dvacet přístupných ultrarychlých dobíjecích stanic.
Moravskoslezský kraj se v této souvislosti podílel na pilotním projektu zavedení pravidelné linky elektrobusu v Chráněné krajinné oblasti Jeseníky na trase Karlova Studánka – Ovčárna, Praděd. Elektrobus obsluhuje nejvyšší partie Jeseníků, které by neměly být zatěžovány emisemi.
Součástí projektu je i otestování možnosti zavedení elektrobusů v hromadné dopravě. Zejména v chráněných krajinných oblastech, lázeňských městech nebo v oblastech s vysokou emisní zátěží. „Elektromobilita se stává na evropské úrovni prioritou. Její výrazný nástup lze předpokládat okolo roku 2020, kdy se výrazně sníží limity emisí CO2 pro vozidla,“ míní hejtman Novák.
Analýzy předpokládají, že poté, co klesnou ceny speciálních baterií, bude se v České republice prodávat až sedm tisíc vozů s elektrickým pohonem ročně. „Bez nadšení a velké propagace elektromobility, které jsme u nás v kraji nositeli, by se v této oblasti žádný pozitivní posun neuskutečnil,“ dodává Novák.
O autorovi| Václav Herz spolupracovník redakce