(EURO 29/2002)
Informace, že by nový program měl vlastně nahradit stávající značku Czech Made, je nepřesná. V rozhovoru jsem naopak zdůraznil, že značka Czech Made bude, tak jako ostatní značky, s jejichž zapojením do programu počítáme, zachována. Značka Czech Made je propůjčována již devět roků a za tu dobu nebylo konkrétně (mimo pomluv a nepodložených nebo zkreslených informací) doloženo, že by byl držitelem značky nekvalitní výrobek nebo služba. Pakliže došlo ke stížnostem zákazníků na kupříkladu nekvalitní práci, byla po prověření značka dotyčné firmě odebrána. Systém je tedy zcela transparentní a je pouze škoda, že si nenašel více příznivců u českých firem a organizací na ochranu spotřebitele. Nemám a neměl jsem žádný důvod, abych souhlasil se zcela nepravdivým tvrzením, že malý zájem o značku je dán tím, že „odborníci soudí, že si značku vysloužili i výrobci, jejichž produkty měly ke kvalitě rozhodně daleko“.
Co se týče financování Programu Česká kvalita - nemohu souhlasit s tím, že by osud programu Česká kvalita byl odvislý pouze od reklamní kampaně. Jistě, uvedl jsem, že na masivní reklamní kampaň by bylo třeba nejméně šesti až sedmi milionů, ale zároveň jsem zdůraznil, že pro rok 2002 je uvažováno s prostředky rady ČR pro jakost ve výši cca dva miliony Kč, což považuji pro nastartování celého Programu za dostačující. O prostředcích na rok 2003 bude pochopitelně jednáno.
Pavel Ryšánek
Předseda Sdružení pro Cenu ČR za jakost,
Národní informační středisko pro podporu jakosti
Poznámka redakce: Pravdou však je, že ať už jsem v branži mluvil s kýmkoliv, nikdo značce Czech Made nepřisuzoval příliš velkou vážnost, spíše naopak. A pokud jde o rozpočet na reklamu: myslím, že je zjevné, že ať dva nebo šest milionů, v každém případě je to na prosazení značky do podvědomí spotřebitelů zoufale málo. Zdeněk Fekar, redaktor týdeníku EURO