Menu Zavřít

BEZ PLÁTNA TO NEJDE

1. 6. 2020
Autor: Euro.cz

Vary mají s publikem speciální vztah, odmítá přerod Mezinárodního filmového festivalu do virtuálního světa jeho výkonný ředitel Kryštof Mucha

Více než dvacet let neměl na jaře volno. Květen a červen byly nejhektičtějšími měsíci festivalových příprav. Letos má však kvůli koronaviru a opatřením vlády výkonný ředitel MFF Karlovy Vary Kryštof Mucha relativní klid. „Až teď si uvědomuji, že jsem vlastně ty krásné jarní měsíce nemohl pořádně vnímat, užívám si je naplno až letos, i když bych samozřejmě raději připravoval festival,“ řekl Mucha týdeníku Euro.

* Když slyším, že festival nebude, musím se zeptat, kolik to bude stát?

Stále vyčíslujeme, co příprava festivalu stála. Od počátku pandemie komunikujeme s ministerstvem kultury. Tedy od chvíle, kdy bylo jasné, že vláda nepovolí velké hromadné akce během prázdnin. Ministerstvo kultury, město Karlovy Vary a Karlovarský kraj řekly, že festival v této chvíli podpoří, za což jsme velmi rádi. Teď je jen otázka, kolik peněz spojených s přípravou festivalu to nakonec bude.

* Kraj a město dávají každý rok osm milionů korun, ministerstvo třicet milionů, město a kraj vám ty peníze nechají?

Město i kraj nám slíbily podporu, ta se ale netýká 55. ročníku festivalu, protože ten bude až příští rok. My jsme teď dali dohromady výběr z festivalových filmů, který se jmenuje Tady Vary a poběží v termínu festivalu v 96 kinech po celé republice, a máme ještě některé další aktivity ve městě. A samozřejmě je tu celoroční provoz, kdy budujete značku festivalu a jezdíte po jiných festivalech, jednáte s distributory a producenty o zapůjčení filmů. To všechno se teď bude muset propočítat, abychom věděli, kolik peněz nakonec bude potřeba.

* Museli jste propustit nějaké lidi, které jste už najali?

Na festivalu pracuje pár lidí během celého roku, ostatní lidi najímáme v dubnu na čtyři měsíce, na festivalovou sezonu. A to vyšlo právě do doby, kdy se rozhodlo, že festival bude příští rok. Někteří z nich teď spolupracují na Tady Vary, ale většině jsme museli říct, že si letos bohužel budou muset najít něco jiného.

* Jak je to s jednáním s distributory, kteří chtěli dát film na festival do Varů? To se přeruší, nebo máte nějaké jiné dohody?

Pandemie zasáhla celý svět, my jsme první z velkých filmových festivalů, který jasně řekl, že letos festival nebude a že se také nebude dělat žádná náhrada.

* Cannes to udělalo také, nebo ne?

Ale oni nejprve posouvali termín festivalu, pak řekli, že se na společném projektu domluví s Benátkami, které jsou až v září. Oni mají asi i jiné motivace, o kterých tu nebudu spekulovat. Ale samozřejmě distributoři a producenti mají nějakou představu, kdy a kde svůj film uvést. Devadesát devět procent těchto lidí považuje za čest, že svůj film na festivalu mají, přináší jim to kontakty, možnosti další distribuce a také mediální zájem. Proto také vcelku ochotně dali těch 16 filmů do naší přehlídky Tady Vary. Platí to i pro filmy, které byly odehrány na jiných festivalech, protože jakákoli forma distribuce je v této situaci pro ně zajímavá.

* Byla ale i možnost posunout festival na srpen, vzhledem k rychlosti rozvolňování opatření proti koronaviru se ukazuje, že by to asi šlo. Například Letní filmová škola v Uherském Hradišti bude. Proč padl srpnový termín?

My jsme se už museli rozhodnout. Nešlo to dál prodlužovat. O srpnu jsme uvažovali, ale bylo nám řečeno premiérem, ministrem zdravotnictví i ministrem kultury, že masové akce typu Varů v létě nebudou povolené. Ta opatření se pořád mění, a v takové nejistotě, kdy ani nevíte, kolik lidí bude moci být v kině, se festival v určité kvalitě udělat nedá.

* Kdybyste se museli rozhodovat o měsíc později, možná mohl festival být.

Nevím, těžko říct. My jsme měli i jinou obavu. Podívejte se do kin, lidé do kina nechodí, i když už teď mohou. Festivalový výběr Tady Vary, který jsme připravili, proběhne v 96 kinech, která jsou dobře připravena, ty filmy moc chtějí, a my věříme, že také dodrží a zajistí všechna hygienická opatření. Jsou to většinou artová kina, která mají své stálé publikum, takže se nebojím, že by lidé na Tady Vary nepřišli. Ale podívejte se na čísla z multiplexů, ta jsou velmi špatná. Lidé do kin nechodí.

* Čemu to přičítáte? Lidé se bojí?

Ano, lidé se bojí. V multiplexech navíc nemají teď svůj obvyklý komfort, nedostanete popcorn ani colu, na které jste zvyklí. A není moc filmů, protože spousta premiér se odsunula na podzim. A je tam pořád ještě i zdravotní obava. Když se zeptáte lidí, řeknou vám, že by do kina nešli, protože je tam klimatizace, kterou se může virus šířit a tak dále. A než se to změní, bude to nějakou dobu trvat. Měli jsme obavu, že by tento psychologický efekt mohl působit i ve Varech. Samozřejmě i naši partneři jsou opatrní, protože cítí, že není asi úplně dobré dělat filmovou oslavu, když musejí propouštět lidi. Cítili jsme ze všech stran, že bude lepší festival odložit. Ministr zdravotnictví nám pak napsal, že to rozhodnutí oceňuje.

* Mně se zdálo, že ministr kultury Zaorálek by byl naopak rád, kdyby festival v nějaké formě v srpnu proběhl.

On má festival rád. Jezdil na něj i v době, kdy byl ministrem zahraničí, strávil tam celý týden, opravdu chodil na filmy, a to velmi rád. Podporu nám vyjadřoval od začátku. Ale ta akce by vypadala úplně jinak, byla by bizarní, bez zahraničních hostů, bez hvězd…

* A to by vadilo?

Ne, to by nevadilo, my jsme i uvažovali o jiné formě, ale nakonec rozhodlo, že lidé by nemohli volně přijet do Varů a svobodně se tu pohybovat a chodit do kina. Neměli jsme jistotu, jak by se naplnil velký sál, kam se běžně vejde 1200 lidí, přitom to je pro festival naprosto klíčový prostor. Ani někteří lidé ve městě to moc nechtěli. Cítili jsme, že to takto bude lepší.

* Během koronakrize vzrostl vliv streamovacích služeb jako hlavního způsobu, jak filmy zhlédnout. Neuvažovali jste uspořádat festival virtuálně? Nebo razíte představu, že festival je hlavně místo v prostoru a čase?

Je to přesně tak, jak říkáte. My jsme v téhle věci dost tradiční. Máme rádi kino a filmy. I Tady Vary vznikly proto, že programovému oddělení, které vidělo tolik filmů po celém světě, bylo líto, že ty filmy nebude moci ukázat festivalovému publiku. A tak jsme si řekli, že když nemohou lidé do Varů, půjdeme my za nimi. Velmi se to líbilo distributorům a producentům, a líbilo se jim právě to, že filmy budou hrané v kinech. Že to pořád bude to velké plátno a lidé budou muset přijít do hlediště. Na spoustu filmů bychom v této fázi asi ani nedostali práva na online prezentaci. Ale zároveň to není platforma, která by nás přitahovala a bavila. Vary mají s publikem speciální vztah a potvrzují nám to i reakce ze zahraničí. Hollywood Reporter nebo Variety, tam všude naše idea hrát přece jenom filmy v kinech velmi zarezonovala. Nakonec i to, že se do projektu Tady Vary přihlásilo 96 kin, dokazuje, že to byla správná volba. Jsou to kina od Chebu po Frýdek-Místek, ti kinaři mají své publikum, dobře ho znají, vědí, že když nasadí kvalitní filmy, vybrané programovým oddělením festivalu ve Varech, lidé přijdou.

* Jak to dělají jiné festivaly, třeba Cannes? Tam přece také měli své filmy. Ty už nikdo neuvidí, nebo si je schovali na příští rok?

Ty filmy by měli pravděpodobně uvádět na podzimních festivalech, jestli tedy budou. San Sebastian a Benátky. Ty filmy by tam měly být, ale budou označené jako „výběr z Cannes“. Značka Cannes, kterou budou tyto filmy označené, je pro ně důležitá, je důležitá i pro francouzské distributory a kinaře, kteří jsou součástí organizace festivalu v Cannes.

* Nemůžete udělat totéž? Nabídnout v Benátkách „výběr z Varů“?

S Cannes je to jiné. Oni nabízejí „velké filmy“, my bychom něco podobného mohli udělat s filmy, které měly být v soutěži, ale to zase nejsou snímky, které by byly v pozici těch z Cannes. Nám by takové označení nic nepřineslo, nebyla by to velká reklama, proto jsme si řekli, že raději uděláme Tady Vary. A to je věc, která velmi rezonuje. Dnes večer máme s uměleckým šéfem Karlem Ochem telefonát s časopisem Variety, který k tomu chce udělat speciál. V čase online služeb je to naše nazírání na filmy unikátní. Je to stále ten nejčistší vztah k filmu.

* Američany tento trochu staromilský přístup přitahuje?

Máte pravdu, je to asi takové staromilské, ale ano, pro Američany je to velmi přitažlivé.

* Byla tu idea udělat globální online festival. Toho se zúčastníte?

Ano, to je akce nazvaná We Are One. Aktivita, kterou odstartoval newyorský festival Tribeca. Herec Robert De Niro a ředitelka festivalu Jane Rosenthalová nás oslovili, zda bychom se připojili k této akci, která chce ve spolupráci s jejich klíčovým partnerem YouTube propojit velké filmové festivaly po celém světě, a nabídli nějaký speciální obsah. Původně to bylo pár festivalů, později se připojily další, protože pořadatelé chtěli, aby byla pokryta celá planeta. Z deseti hodin obsahu, který jsme měli dodat, jsou to nakonec čtyři hodiny. Chtěli něco, co je charakteristické pro daný festival, třeba naše hrané znělky, master classy nebo rozhovory. Budou tam rozhovory Na plovárně Marka Ebena, které vznikaly na festivalu. Uvažovali jsme i o Intimním osvětlení režiséra Ivana Passera, ale práva na tento film koupili v zahraničí a chtějí ho vydat na DVD. A distributor nedal k projekci v rámci We Are One souhlas.

* Kdy ten festival poběží?

Už běží, od 29. května do 7. června na YouTube.

* Už? To mi asi nějak propadlo, velkou reklamu jste tomu ale nedělali, není to škoda?

Protože původně to měla být dost exkluzivní věc, bylo tam osm deset festivalů světa, větší prostor, postupně se to rozmělňovalo, přicházeli další a další, náš program se zužoval. A my jsme se soustředili na Tady Vary, je s tím docela dost práce a We Are One si dělá PR samo.

* V září už začnete připravovat odložený 55. ročník. Když odložíte olympiádu, všechno zůstává připraveno ve stand-by režimu, jen sportovci přijedou jindy. Ale filmový festival musí být aktuální, musí mít nové filmy, jak to příští rok uděláte? Necháte si filmy z letoška?

Příprava festivalu už začíná, my jsme hlavně rádi, že nás dál podporují naši partneři, a to i teď, kdy se chystají Tady Vary. Pokud jde o 55. ročník, bude to tak půl napůl, některé už získané filmy určitě odehrajeme, protože nebude ani moc příležitostí hrát je jinde. Otázkou ale je, kolik nových filmů přibude. Zastavil se celý svět, nikde se netočí. Bude záležet na aktuální situaci producentů, kteří s některými filmy asi nebudou moci počkat, budou je potřebovat dostat ven i bez festivalové premiéry. Program se bude skládat znovu.

* Koronavirus zamával celou společností, může přijít druhá vlna, změnily se priority. Ovlivnil tento otřes nějak vaše přemýšlení o festivalu? Neuvažujete o jeho proměně? O jeho zmenšení, přesnějším zacílení…?

My doufáme, že situace bude taková, jak řekl prezident festivalu Jiří Bartoška, tedy pro festival příznivá, a že budeme moci udělat festival tak, jak jsou lidé zvyklí. Jak ho oni a my máme rádi. Pevně věříme, že to půjde.

* Necháme se překvapit… A jaký film z Tady Vary doporučíte?

Bude tam skvělý film Honey Boy, viděl jsem ho loni na festivalu Sundance. Napsal ho Shia LaBeouf a režíruje ho izraelská režisérka Alma Har’elová. LaBeouf byl velká hvězda, hrál ve všech těch Transformers, pak spadl do drog a skončil v léčebně. Tam sepsal svůj příběh. Přečetl si ho jeden z jeho agentů a říkal, to by byl skvělý film. A tak je tady. Je to krásná intimní věc, LaBeoufova terapie a vyrovnávání se s otcem, kterého v tom filmu dokonce sám hraje. Úžasný film, velmi doporučuji.

Lidé do kina nechodí, i když už teď mohou. Kryštof Mucha (45)

Absolvent FFUK. Pro MFF Karlovy Vary pracuje od roku 1996. Výkonným ředitelem festivalu je od roku 2004. Podílí se i na tvorbě filmů, několik jich spoluprodukoval. Jako herec se objevil v menších rolích, například ve filmech Anthropoid, Ve stínu či Nestyda.

Cítili jsme ze všech stran, že bude lepší festival odložit. Ministr zdravotnictví nám pak napsal, že to rozhodnutí oceňuje.

bitcoin_skoleni

O autorovi| Petr Fischer, fischer@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?