Prodej aut
PRAHA (jd, han) - Na trhu osobních aut se toho loni přes všechny katastrofické scénáře moc nezměnilo. Prodeje vzrostly o 2,3 procenta na 152 141 automobilů, polovinu trhu stále drží mladoboleslavská Škodovka. Podařilo se jí udat 79 944 vozů, což je o více než dvě procenta více než v roce 2000 a znamená to tržní podíl 52,55 procenta. S dlouhým odstupem za Škodou soupeří o místo na slunci dovozci. Neprodávanější zahraniční značkou zůstává Volkswagen s 9517 kusy, za ním se drží Renault (8838 aut), Opel (8369 kusů) a loni si slušně vedoucí Peugeot (8344 aut).
Z hlediska segmentů vozidel zůstává zachován největší podíl malých vozidel (51,64 procenta ze všech prodaných aut). Dominantní podíl v tomto segmentu má díky Fabii opět Škoda, zatímco dovážená vozidla zaujímají necelých šestadvacet procent trhu. Auta nižší střední třídy se na celkových prodejích podílela bezmála třiceti procenty, zase především díky Škodě Octavia. Vozy střední třídy pak představovaly pouze 7,7procentní podíl trhu.
Nejoblíbenějším automobilem v segmentu malých vozidel byla Škoda Fabia, z dovážených vozidel pak nově Peugeot 206. V nižší střední třídě se nejlépe prodávala výše zmíněná Škoda Octavia, z dovážených strojů Opel Astra. Ve střední třídě pak dominoval VW Passat.
Pouze v kategorii malých užitkových vozidel přetrvává trend poklesu prodejů, a to již třetím rokem. Může za to především skutečnost, že Škoda ukončila výrobu Felicie pick-up. Při celkovém počtu prodaných vozidel 13 968 kusů je na prvním místě poprvé zahraniční značka - Ford, následují Škoda, VW a Peugeot.
Příští rok by měl být podle odhadů pro celý trh osobních aut příznivější. „Předpokládáme další celkový nárůst prodeje, zhruba mezi třemi až pěti procenty,“ řekl minulý týden EURO OnLine tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.