Menu Zavřít

Bez řidiče i v terénu. Land Rover chce auta naučit jezdit i mezi kameny

14. 7. 2016
Autor: Jaguar Land Rover

Nový výzkumný projekt britské automobilky Jaguar Land Rover se zaměřuje na technologii autonomní jízdy mimo zpevněné komunikace.

Technologie autonomní jízdy jsou pořád ještě v plenkách. I těch několik málo aut, která zvládnou jízdu bez asistence řidiče, k tomu potřebuje nepříliš klikatou silnici se vzorně provedeným vodorovným značením a příznivé počasí. A jak dokazují smrtelné nehody řidičů Tesly, kteří vzali marketingové označení „Autopilot“ příliš doslova, pořád je nutné zůstat ve střehu a být připraven zasáhnout, pokud elektronický mozek auta špatně vyhodnotí složitou situaci. Britská automobilka Jaguar Land Rover přesto už pomýšlí na to, jak naučit svoje auta autonomní pohyb i v terénu.

Autonomně až do cíle

„Do budoucna bychom chtěli, abyste si mohli užívat přednosti autonomní jízdy nejen na dálnici, ale celou cestu až do cíle, i kdyby tam vedla rozbitá nebo štěrková cesta,“ řekl britskému týdeníku Autocar šéf výzkumu JLR Tony Harper.

Snímací technologie má používat stejné typy senzorů jako systémy autonomní jízdy na silnici: ultrazvukové snímače, radar, lidar a kamery. Vyhodnocovací software by měl na základě jejich údajů získat trojrozměrný obraz o celém okolí vozu včetně charakteristiky povrchu – a to i v případě, že prší nebo sněží. Podle Harpera má systém zvládnout třeba zasněženou horskou silnici nebo bahnitou lesní cestu.

V terénu je všechno složitější

Autonomní jízda v terénu je samozřejmě nesrovnatelně náročnější než na silnici – a nejen proto, že se nelze řídit bílými čarami na zemi. Vůz bude muset najít bezpečnou trasu mezi kameny, velkými kořeny stromů nebo nízko visícími větvemi.

Jednou z nových asistenčních funkcí speciálně pro jízdu v terénu je Offroad Connected Convoy – systém, který umožní skupině vozů jízdu ve formaci díky vzájemné komunikaci V2V (vehicle-to-vehicle).

MM25_AI

Pokud se ale těšíte, že se svým Range Roverem na tankodromu jen stisknete tlačítko a necháte se vézt, doporučujeme mírnit nadšení. Zatím se jedná o výzkumný projekt, navíc v raném stadiu. Zařazení systému autonomní jízdy v terénu je v nedohlednu.

Land Rover má nicméně nejlepší předpoklady uvést podobný systém na trh mezi prvními. Je to značka specializovaná na terénní vozy a mimo zpevněné komunikace jsou jako doma všechny její modely včetně nejluxusnějšího Range Roveru.


  • Našli jste v článku chybu?