Menu Zavřít

Bez varování

25. 3. 2004
Autor: Euro.cz

Útok na auta a sklady, nebo neobvyklé samovznícení?

Pět nákladních aut a sklady vzplanuly minulé pondělí ráno jednomu z největších českých distributorů tabákových výrobků, společnosti Velta plus Tobacco Czech Republic. „Ještě v šest ráno se nedělo nic, o deset minut později bylo pět aut v plamenech,“ řekl týdeníku EURO obchodní ředitel Jiří Capulič. Vzápětí se rozšířili spekulace o kriminální příčině neobvyklého požáru. Majitel karlovarské firmy Velta plus, vietnamský obchodník Khoa Dang Vu, totiž patří k aktivním odpůrcům dovozu nezdaněných tabáků, definovaných jako surový nezpracovaný tabák nebo tabák na vykuřování skleníků.

Pan Vu.

Khoa Dang Vu založil v roce 1995 svou obchodní kariéru na dovozu tabákových směsí z Vietnamu, v té době podléhajících snížené dani. „Samozřejmě jsme využili všech legálních možností tohoto dovozu,“ říká finanční ředitel Velty Jan Černý, který ve firmě pracuje od jejího založení. Tabáku deklarovanému jako tabákový odpad, tehdy nezatíženému clem, se firma od počátku cíleně vyhýbala. Vu totiž brzy pochopil, že z hlediska obchodní perspektivy je lepší se přizpůsobit českým zákonům, stát se řádným plátcem daní a cel. Renomovaní výrobci se shodují, že se pan Vu vypracoval na jednoho z největších distributorů v Česku. Například pro firmu Reemtsma je dokonce největším odběratelem.
Existenční zápas samozřejmě vedl se svými krajany, kteří inklinovali k rychlým a vyšším výdělkům pokoutní výrobou nebo pašováním tabákových výrobků. Laxní přístup celníků v pohraničí k takové cestě samozřejmě nabádal. Pro orgány celní správy bylo občasné odhalení kamionů se „značkovými“ cigaretami z Ukrajiny a jiných zemí snadnější cestou k propagaci úspěchů, než vystopování nezákonného řetězce od řádného dovozu jednotlivých komponent pro výrobu cigaret až k pokoutním manufakturám. Odhalení ilegální továrny na cigarety v Chebu, rovněž z minulého týdne, bylo vlastně první úspěšně završenou společnou akcí celní správy a policie. Předchozí odhalení malé dílničky na chebské tržnici Dragon bylo spíše dílem náhody.

WT100

D1, D5 a DPH.

Vietnamský podnikatel usiloval o to, aby konkurence nezneužívala zákony tím, že vrhne do maloobchodní sítě tabáky určené pro nehumánní spotřebu či deklarované jako surový a nezpracovaný tabák. Tuto možnost loni prosadil v pozměňovacích návrzích zákona o spotření dani rozpočtový výbor sněmovny. Jeho předseda Miroslav Kalousek týdeníku EURO nedávno řekl, že surový a nezpracovaný tabák není zatížen spotřební daní nikde v Evropě. S tím lze souhlasit. Při dovozu ho nezdaňuje ani největší importér tabáku Philip Morris. Podle Jany Diddenové, místopředsedkyně svazu dovozců, však jen do okamžiku, než se zpracován dostane do prodeje. Tam putuje okolkován a zdaněn. Otázkou je, co se považuje za zpracování. Diddenová tvrdí, že stačí, aby byl tabák sáčkován do malého balení určeného pro spotřebitele. Podle Richarda Vavříka ze společnosti Reemtsma by se za zpracování dalo považovat už jen to, že se tabákové listy nařežou na úzké proužky. Kdysi nejlevnější vietnamské tabáky, hity tuzemského na trhu pod názvy D1 nebo D5, se staly v posledních dvou letech nekonkurenceschopné vůči tabákům prodávaným bez spotřební daně a s přiměřeně nižší DPH. (150 gramů D5 stojí ve velkoobchodě 130 korun, D1 je o 4 koruny dražší, zatímco stejné balení tabáku Cezar na vykuřování skleníků stojí 48 Kč a jeho bratříček pro nehumánní spotřebu značky Golem 44 korun.) Není divu, že se Vu údajně stal významným lobbistou stojícím na straně ministerstva financí a členem sdružení dovozců, které spolupracuje s Generálním ředitelstvím cel. „V Parlamentu fungují různé lobby, tak se také musíme snažit,“ potvrzuje finanční ředitel Velty plus Jan Černý. „Pan Vu to osobně nedělá, ale máme svého člověka, který mezi poslanci a senátory usiluje o rovné podmínky pro podnikání.“

Nikdo nevyhrožoval.

Škoda, kterou požár firmě Velta plus Tobacco Czech Republic způsobil, činí odhadem pět milionů korun. „Není pravda, že nám shořely kamiony. Šlo o avie a několik dodávek. Ve dvou autech bylo zboží. Jednou z variant je, že došlo k samovznícení v autě, kde byl náklad tabáku. Hořící tabák dosahuje mimořádně vysokých teplot, a možná proto došlo k tak rychlému rozšíření ohně,“ soudí Černý. „Čekáme na expertizu z Plzně, ale domnívám se, že šlo o nějakou technickou závadu,“ domnívá se obchodní ředitel Capulič.
Ve firmě se téměř celý minulý týden nediskutovalo o ničem jiném. Probíraly se veškeré možnosti. Kamerový systém nic podezřelého nezaznamenal. „Kolem aut nikdo nechodil, nikdo nelezl přes plot,“ řekl Černý. Spojka na podsvětí také nebyla nalezena. „Nemáme na rozdíl od spekulací médií žádná podezření. Že by to způsobila konkurence vylučujeme. S tou vedeme naprosto regulérní boj,“ tvrdí Černý. Ani majitel firmy Khoa Dang Vu nedostal v posledních dvou letech, kdy se rozmohl dovoz a prodej nezdaněného tabáku, výhružný dopis či jiné varování. „Ani žádné slovní útoky proti naší firmě nebyly,“ dodal Jan Černý. Týdeník EURO získal informaci, že policie se bude tímto motivem zabývat, jen pokud zjistí, že příčinou požáru bylo žhářství.

  • Našli jste v článku chybu?