Začínal jako herec, teď slavným prodává vily za desítky až stovky milionů korun. Zájem o nemovitosti se v Danielu Červovi probudil už během studií střední školy, realitním makléřem se však stal až o řadu let později. Jeho začátky byly těžké, ale, jak sám přiznává, k úspěchu mu kromě snahy dopomohla i značná dávka štěstí. „Můj první pronájem byl na Malé Straně, kde jsem pronajímal byt v domě, ve kterém jsem kdysi bydlel,“ vzpomíná makléř spolupracující s realitní kanceláří Remax G8 Reality.
Majitelka objektu vlastnila také vilu v Bubenči a Červa požádala o zprostředkování jejího prodeje. „Že při pronájmu narazíte na tak velkého klienta, bylo opravdu štěstí,“ přiznává. Vilu nakonec prodal za necelých 100 milionů korun, čímž si otevřel dveře do segmentu luxusních nemovitostí. Právě ten řada makléřů považuje za významnou pracovní metu. Jiní se naopak této oblasti „bojí“.
Štěstí ale nebylo jediným faktorem, který hrál v Červův prospěch. Mnohem důležitější je podle makléře tvrdá práce. „V tomto oboru je neskutečně důležitá vytrvalost, bez ní to nejde,“ říká. Za obzvlášť náročný považoval hlavně svůj první rok: „Pracoval jsem o víkendech, v kanceláři jsem byl do večera a hodně si toho o nemovitostech nastudoval.“
K tomuto tématu pak dodává, že každý začínající makléř měl by měl myslet na velký finanční polštář, respektive rezervu, do níž bude moci sáhnout, než přijde první provize z pronájmu či prodeje. Počítat je třeba také s investicí do marketingu a vzdělávání či provizí, kterou dotyčný odevzdá dotčené realitní kanceláři.
Nehrát, ale vyjednávat
Když se Červ začal před čtyřmi lety prodeji a pronájmu realit věnovat, věřil, že mu zkušenosti z herectví práci v této oblasti usnadní. Brzy ale zjistil, že se zmýlil. Výhodu vidí jen v tom, že je se zákazníky schopen snadněji a lépe komunikovat. „Není to o herectví, ale o vyjednávání. Třeba ceny. V tom mi komunikace určitě pomáhá,“ přibližuje makléř, který inzeroval například v Číně, Německu, ale i ve Spojených státech. Umět vyjednat co nejlepší cenu pro svého klienta považuje za důležitou přidanou hodnotu každého, kdo chce v jeho oboru uspět.
Kromě komunikace představuje základ úspěchu také snaha a rozšiřování kontaktů. To je ve světě luxusních realit naprostou nutností. „Snažím se létat na veletrhy v Las Vegas, v Cannes, Mnichově i Šanghaji a navazovat na nich kontakty s potenciálními kupci nemovitostí, anebo s jejich zprostředkovateli,“ vysvětluje. Díky tomuto přístupu se Červ dostal například k prodeji trojské vily za 300 milionů korun, kterou vlastní zakladatel největší středoevropské sítě autobazarů AAA Auto Anthony Denny.
V případě veřejných nemovitostí, tedy těch, jež se majitel rozhodne inzerovat nejen soukromě, ale rovněž v médiích, pak hraje důležitou roli marketing. Ten zahrnuje profesionální fotografy, tvůrce videí a inzerci v tištěné i online podobě. „Když máme to svolení, že to prodáváme veřejně, je mým cílem, aby to bylo vidět všude a abychom tam dostali co nejvíce lidí,“ vysvětluje Červ. Sám prý do marketingu jedné luxusní nemovitosti zcela běžně investuje i stovky tisíc korun.
Inspirace ze Západu
Schopnost zaujmout mají podle Červa hlavně zmíněné fotografie a videa, která jsou mnohdy více vypovídající než samotný text. „Na fotky se snažíme přilákat co nejvíce lidí, protože tyto nemovitosti mají nějaký genius loci, a když se tam ti lidé dostanou, tak se jim tam prostě líbí,“ říká realitní makléř.
Inspiraci čerpá Červ na Západě, konkrétně ve Spojených státech, kde se nové trendy v oblasti realit oproti Česku obvykle objevují o tři až pět let dříve. „Ten americký trh je samozřejmě trochu dál, tam u každé nemovitosti máte videa, profesionální fotky. Tady videa před pěti lety skoro vůbec nebyla, anebo byla na ne úplně dobré úrovni,“ přibližuje a dodává, že v Americe je tento druh prezentace nemovitosti naprosto běžný. „U nás už začíná být taky,“ uznává na druhou stranu.
Ač mu rukama projdou luxusní nemovitosti, s nimiž se běžný člověk dostane do styku jen stěží, je to paradoxně setkávání s lidmi, které Červa nejvíce naplňuje: „Měl jsem příležitost setkat se s několika miliardáři tváří v tvář a byl jsem opravdu mile překvapen, jak moc fajn lidé to jsou. Představoval jsem si, že to budou tvrdí byznysmeni, ale ve skutečnosti jsou to úplně normální lidé, kteří mi rozšiřují obzory,“ uzavírá s tím, že ačkoli už teď žije svůj sen, láká ho představa prodávat v budoucnu nemovitosti v Americe, konkrétně v Beverly Hills.